oxidatie van ijzer

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 26

oxidatie van ijzer

allo,

ik wou met een snel tempo roest gaan maken. ik had dus een oude ijzerboor vastgemaakt aan de uiteinde van een gelijkspanningsbron. toen kwam er aan dat uiteinde gas vrij (ik zag belletje komen). toen liep ik even verder en toen ik binnen een minuut groen kwam was het hele bakje gevuld met een groene substantie. Ik vermoed Fe(HO)2 omdat dit groen is volgens de binas ik heb trouwens ook nog wat zout toegevoegd (NaCl )

reactie vergelijking ;

2h2O + 2Fe2 => 4Fe(ho)2 + 2O

klopt dit ? en vervolgens heb ik dit gefilterd.

in de tussentijd dat de vloeistof weg liep is dit ipv van groen bruin oranje geworden de kleur van roest zeg maar.

is Fe(OH)2 nog gevaarlijk ? of de bruine stof want begrijp niet precies welke reactie zich heeft voorgedaan :S

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: oxidatie van ijzer

Hmm, een beetje weteschappelijker werken was voor ons wel eenvoudig geweest.

Ik neem aan dat de betreffende boor in een vloeistof hing, waarschijnlijk water? Dan heb je deze boor aan een gelijkstroom bron bevestigd, +pool of -pool? en hoe heb je het circuit gesloten, ofwel waar heb je de andere pool aan vast gemaakt?

Kennelijk heb je een Fe2+ verbinding gemaakt, deze zijn als regel groen. Afhankelijk van de omstandigheden en aannemend dat je uitsluitend ijzer en water hebt gebruikt zal dit waarschijnlijk een ijzer(II)oxide, ijzerhydroxide of combinatie daarvan zijn.

Je reactievergelijking klopt op een paar punten niet. Laten we aannemen dat er inderdaad ijzerhydroxide is gevormd en geen andere ijzerverbinding en dat de uitgangsstoffen ijzer en water waren. Dan is de reactie als volgt:

Fe + 2 H2O -> Fe(OH)2 + H2

Het ontwijkende gas is dus waarschijnlijk waterstof en niet zuurstof.

IJzer(II) verbindingen reageren als regel snel tot ijzer(III) verbindingen die roestbruin gekleurd zijn. Als je lang genoeg wacht en er voldoende zuurstof aanwezig is heb je uiteindelijk waarschijnlijk alleen Fe2O3 over, ofwel roest.

Deze ijzerverbindingen zijn een beetje giftig (niet heel sterk) en geven vlekken. Voor de rest zijn het geen heel gevaarlijke verbindingen.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 26

Re: oxidatie van ijzer

srry dat ik een beete warrig overkwam alvast.

de gebruikte oplossing was idd water met daarin een behoorlijke eetlepel zout opgelost. dit voornamelijk om het geheel te laten geleiden.

ik zou niet weten of ik het aan de plus of min pool heb vastgebonden srry. :roll: ik heb twee zwarte draden komend uit een adapter gebruikt. en deze eene aan een grote oude boor gebonden en de andere aan een ijzeren spijker.

de reden dat ik een beetje warrig overkwam is denk ik omdat ik lichtelijk in paniek raakte omdat ik er niet meer uitkwam. me vader begon meteen weer over hoe hij eens uit ontwetendheid een citroen over een net met chloor schoongemaakt blad ook vreemde verschijnselen kreeg.

de bruine smurrie die ik nu dus gefiltreerd heb is ijzerroest. is dit nu wel echt een handige manier om roest te maken of raden jullie me een andere manier aan :P :wink:

alvast bedankt voor de snelle reactie

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: oxidatie van ijzer

de bruine smurrie die ik nu dus gefiltreerd heb is ijzerroest. is dit nu wel echt een handige manier om roest te maken of raden jullie me een andere manier aan
Je zou gewoon staalwol vochtig kunnen maken, dat roest ook wel en redelijk snel.

Of dat een goede methode is hangt vooral af van de kwaliteit die je nodig hebt: wat wil je met roest doen?
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: oxidatie van ijzer

Aan het voorkómen van roest wordt in deze wereld heel wat meer aandacht besteed........ Wat JanMeut zegt lijkt me heel logisch. En die smurrie die geproduceerd in dat elektrolyt wordt lijkt me ook niet handig. Het is maar een wild idee, maar zou je het systeem van kathodische bescherming hier niet kunnen gebruiken, maar dan omgekeerd ?

(en als het niet snel genoeg gaat, kom dan aub zoveel mogelijk van mijn Fiestaatje krabben. ik kan wel wat missen.... :roll: )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 26

Re: oxidatie van ijzer

Het is voor mijn pw. Ik moet les geven aan een groep 8 klas en wou laten zien dat oxidatie van ijzer roest is. Ook wou ik gewoon wat mooie kleurtjes voor ze maken weet uit ervaring dat ze dan een beetje zullen opletten. 8). ik denk dat het nog steed wel een goed proefje is ze krijgen nu namelijk 2 mooie kleurtjes te zien!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: oxidatie van ijzer

Heel fijn verdeeld ijzer brandt prima, het principe van die sterretjes waar we rond nieuwjaar nogal eens mee spelen. En ik weet zeker dat de TOA daar een hele pot van in de kast heeft staan. Goed verhitten, eventueel wat extra zuurstof doorvoeren. Daarna is het een kwestie van aantonen dat je roest hebt, en niet iets anders...... Maar bij een verbranding aan lucht lijkt me dat in elk geval intuitief makkelijker dan bij een spijker in een keukenzoutoplossing (keukenzout-chloor-groen-dus ijzerchloride???? om maar een voorbeeldje van mislopende intuitie te geven)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: oxidatie van ijzer

Voor de rest zijn het geen heel gevaarlijke verbindingen.


Waterstof is toch niet geheel ongevaarlijk lijkt me... :roll: geen open vuur in de buurt lijkt me een handige tip..
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: oxidatie van ijzer

Ofwel: een kluwe staalwol op een roostertje met een bunzenbrander eronder. Weeg de boel vooraf en achteraf (probeer de boel niet weg te blazen met een overenthousiaste vlam).

..zo kan je laten zien dat je het spul zwaarder hebt gemaakt (je hebt immers zuurstof aan het ijzer gebonden).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: oxidatie van ijzer

Gegarandeerd dat er vragen zullen komen in de richting van:

Code: Selecteer alles

Maar bij verbranding 'verbrand' je toch spullen. Bijvoorbeeld bij hout, als je dit verbrand blijft er ook veel minder over.
Om maar een voorbeeld te noemen
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: oxidatie van ijzer

Waterstof is toch niet geheel ongevaarlijk lijkt me...


Klopt op zich, maar voor gevaarlijke hoeveelheden moet je het wel laten roesten in aanzienlijk grotere hoveelheden dan een boor of een dot staalwol...
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: oxidatie van ijzer

Er zijn in het verleden ook wel vragen geweest over 'wat leuk is om te demonstreren'. Zoek even over het forum en kijk anders nog even op

www.scitoys.com
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Re: oxidatie van ijzer

ok bedankt allemaal. ik weet niet hoe jullei het op dit forum doen maar er mag evt een slotje op :roll:

Berichten: 37

Re: oxidatie van ijzer

Je kan zeer snel roest maken door een ijzeren voorwerp bv. een spijker onder te dompelen in een oplossing van kopersulfaat.

Berichten: 654

Re: oxidatie van ijzer

Je kan zeer snel roest maken door een ijzeren voorwerp bv. een spijker onder te dompelen in een oplossing van kopersulfaat.
Dan krijg je geen roest, maar dan krijg je de redox:

Fe(s) -> Fe2+(aq) + 2e-

Cu2+(aq) + 2e- = Cu (s)

Reageer