MeOH bij R-HPLC

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

MeOH bij R-HPLC

Ik heb een probleem, ik heb overal tegenstrijdige dingen staan en kom er nu niet meer uit.

Wanneer je 10 % meer methanol toevoegt aan de mobiele fase van Reversed Phase HPLC --> wordt dan de k' 2x zo groot of 2 x zo klein en waarom? Ik dacht dat hij 2x zo groot werd, aangezien de mobiele fase polairder werd en dus de opgeloste stof minder snel van de apolaire stationaire fase verdrongen word... maar ergens anders vind ik weer dat het andersom is!

Wie kan mij duidelijkheid geven!!

Tnx alvast,

Pleun

Berichten: 1.153

Re: MeOH bij R-HPLC

10% meer MeOH aan wat toevoegen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: MeOH bij R-HPLC

En over welk analiet hebben we het?

Berichten: 15

Re: MeOH bij R-HPLC

Volgens mij is het zo dat reversed phase wil zeggen dat je een organische stationaire fase en een waterige mobiele fase hebt. Een minder polair oplosmiddel heeft dan een hogere elutiesterkte. Waardoor het analiet (als deze niet polair, ionisch is) minder tijd in de mobiele fase zit.

De formule die bij k' hoort: k' = tijd in stationaire fase/ tijd in mobiele fase

Tijd in mobiele fase wordt korter, dus k' wordt groter.

Hoeveel maal het korter wordt, weet ik niet.. ligt denk ik aan de invloed op de verdelingsconstante of aan de concentratie MeOH of elutiesterkte van MeOH..

Berichten: 677

Re: MeOH bij R-HPLC

In het onderstaande neem ik aan dat er "klassieke" HPLC gebeurt, dwz een C18 kolom en een mobiele fase bestaande uit een water/methanol mengsel.

De retentiefactor k wordt gedefinieerd als:

k = (tR-tM)/ tM

Met tR de retentietijd en tM de mobiele fasetijd.

Door het toevoegen van meer methanol aan het eluent verlaagt de polariteit van het eluent, waardoor dit meer gaat lijken op de apolaire stationaire fase. De balans in de intermoleculaire krachten tussen stationaire fase --- component --- mobiele fase verschuift hierdoor in de richting van de mobiele fase. Interacties tussen mobiele fase en component versterken dus, en interacties tussen stationaire fase en component verzwakken. Hierdoor daalt de retentietijd van de component, waardoor ook k zal dalen.

Ruwweg zal k met een factor 3 afnemen bij toename van het methanolgehalte met 10%

Berichten: 15

Re: MeOH bij R-HPLC

ik snap hem nu ook, jooken heeft gelijk!

Berichten: 15

Re: MeOH bij R-HPLC

Wat zou er gebeuren met retentietijd als je C8 kolom gebruikt? niets toch?

Berichten: 2.399

Re: MeOH bij R-HPLC

Die wordt korter. De c8 kolom is minder sterk dan de c18 kolom.

Nog even ingaan op de opmerking van jooken, de factor is een zeer ruwe schatting voor kleine moleculen, proteines en peptides gedragen zich absoluut niet zo, dus wees niet verbaasd als in de praktijk dingen anders uitwijzen.

Reageer