ovomucoide, ovoinhibitor en ovomacroglobuline

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 43

ovomucoide, ovoinhibitor en ovomacroglobuline

Een vraag over ovomucoide, ovoinhibitor en ovomacroglobuline:

Deze remmen de de activiteiten van het enzym tryspine staat in de literatuur. Maar wat ik mis is waar deze enzym dan is.

Is deze trypsine in het ei aanwezig?

Gaat het om trypsine in het lichaam van de kip?

Gaat het om de trypsine in het menselijk lichaam?

Zo ja, is dit niet erg nadelig? omdat je juist wilt dat de eiwitten worden afgebroken.

Weet iemand hier iets over?

Berichten: 2.035

Re: ovomucoide, ovoinhibitor en ovomacroglobuline

Trypsine is natuurlijk een enzym dat overal voorkomt (in kippen, hun eieren, in mensen, maar ook in de meeste andere dieren), en de allergie die sommige mensen hebben voor eieren komt in een deel van de gevallen voort uit de remming van trypsine door deze drie proteases!

Trypsine is uiteraard een belangrijk "wapen" van het menselijk lichaam tegen invaderende (lichaamsvreemde) eiwitten, dus remming ervan levert allemaal problemen op...



Meer info (o.m. over andere allergenen in eieren) hier -> klik!

Berichten: 740

Re: ovomucoide, ovoinhibitor en ovomacroglobuline

Trypsine wordt ook heel veel gebruikt bij cel- en weefsekweek om cellen los te maken van de roux-fles.

Als dit enzym hierbij wordt gehinderd is je celopbrengst lager doordat niet alle cellen los komen van de fles.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: ovomucoide, ovoinhibitor en ovomacroglobuline

Anja, een tip voor de volgende keer: probeer als het kan de vragen zoveel mogelijk in 1 topic te houden, dat houdt het wat overzichtelijker!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.035

Re: ovomucoide, ovoinhibitor en ovomacroglobuline

Ach, het waren er maar 3, we hebben het erger gezien ;)

Berichten: 43

Re: ovomucoide, ovoinhibitor en ovomacroglobuline

Anja, een tip voor de volgende keer: probeer als het kan de vragen zoveel mogelijk in 1 topic te houden, dat houdt het wat overzichtelijker!
Beryllium,

Maar natuurlijk.

Tijdens het surfen kwam ik op dit forum terecht en hoopte dat mijn vragen hier beantwoord konden worden.

Ik heb inderdaad in het wildeweg vragen gesteld.

Voor het overzicht van jullie forum zal ik hier in het vervolg rekening mee houden.

<Noot, ik vind het een leuk forum, al ben ik zelf niet echt een scheikundige, maar een voedingsmiddelentechnoloog>

Groetjes van Anja

Reageer