Springen naar inhoud

Oxidatie van luminol

• Log in om te kunnen reageren

Koning Zaagtand

Koning Zaagtand

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 april 2006 - 11:13

Oke, profielwerkstuk, bla bla ... luminol, voor de handliggende luminiscerende stof ... To the point:

Op Internet vinden wij alleen maar reactiemechanismen waarin waterstofperoxide wordt gebruikt als oxidator. Wij hebben echter als oxidator natriumhypochloriet gebruikt. Hier hebben wij geen mechanismen van kunnen vinden: De artikelen waar deze mogelijk in staan zijn voor ons niet toegankelijk. Helaasch.

Ik haal even voor de duidelijkheid het reactiemechanisme van luminol erbij waarin H2O2 als oxidator fungeert:

Geplaatste afbeelding

In ons geval is OCl- dus oxidator. Is het mogelijk dat OCl- net als H2O2 2 elektronen, van elke secundaire aminegroep, afplukt? En kan er dan vervolgens een net als bij bovenstaand mechanisme een superoxide ontstaan? Welke reacties vinden er dan plaats?

1. 2OCl- + 2e- ---> O22- + 2Cl-
2. OCl- + e- ---> OH- + Cl-

Verder zijn we gaan meten en hebben de pH uitgezet tegen de lichtintensiteit. We hebben een optimum gevonden bij 12.4 en daarna neemt de grafiek weer sterk af. We vragen ons nu alleen af hoe dit zou kunnen komen.
We dachten eerst dat er een proton van de primaire amine-groep zou kunnen zijn afgesplitst en zo de elektronendistributie binnen het molecuul zodanig zou veranderen dat luminiscentie niet meer mogelijk is. Dit lukt echter alleen met enorm sterke bases dus is dit geen mogelijkheid.

Misschien dat iemand ideeŽn heeft?

Veranderd door Koning Zaagtand, 21 april 2006 - 11:14

Ltr, Orion!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Andrť B.

Andrť B.

• >250 berichten
  • 292 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 april 2006 - 11:33

Je moet goed in gedachten houden dat het mechanisme van chemiluminescentie van luminol door veel wetenschappers nog wordt tegen gesproken. Zo heb ik uit een van m'n studieboeken een heel ander mechanisme staan waarbij expliciet vermeld staat dat het een hypothese is. Er is hoe dan ook een peroxide bij dat mechanisme nodig.
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 april 2006 - 14:19

Ik denk dat de posts in dit topic (vanaf pagina 3 gaat het allemaal over Luminol!) verhelderend kunnen werken! ;)

Veranderd door The Herminator, 21 april 2006 - 14:21

Koning Zaagtand

Koning Zaagtand

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 april 2006 - 17:27

Ik denk dat de posts in dit topic (vanaf pagina 3 gaat het allemaal over Luminol!) verhelderend kunnen werken!  ;)

Haha, een tijd geleden heb ik dat topic al doorgespit ... Maar daar ging het de hele tijd over de luminolreactie geoxideerd door H2O2 ..

Veranderd door Koning Zaagtand, 21 april 2006 - 17:28

Ltr, Orion!

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 april 2006 - 21:33

Na teruglezing van de topic zag ik pas dat jij je ook onder de posters bevond ;)

Het mechanisme van de luminol/hypochloriet-reactie schijnt hier te vinden te zijn:

Arnhold J, Mueller S, Arnold K, Sonntag K., "Mechanisms of inhibition of chemiluminescence in the oxidation of luminol by sodium hypochlorite", Journal of Bioluminescence and Chemiluminescence 1993 Nov-Dec;8(6):307-313.

Andere relevante publicaties vond ik na Googlen op "luminol hypochlorite mechanism"....

Koning Zaagtand

Koning Zaagtand

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 april 2006 - 22:12

Na teruglezing van de topic zag ik pas dat jij je ook onder de posters bevond ;)

Het mechanisme van de luminol/hypochloriet-reactie schijnt hier te vinden te zijn:

Arnhold J, Mueller S, Arnold K, Sonntag K., "Mechanisms of inhibition of chemiluminescence in the oxidation of luminol by sodium hypochlorite", Journal of Bioluminescence and Chemiluminescence 1993 Nov-Dec;8(6):307-313.

Andere relevante publicaties vond ik na Googlen op "luminol hypochlorite mechanism"....

Mja, het probleem is dus dat wij daar niet bij kunnen komen. Is wel frustrerend, de interessante dingen zijn afgesloten voor het grote publiek.
Ltr, Orion!

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 april 2006 - 23:17

Geen Universiteit in de buurt? Bij de meeste Universiteits-bibliotheken kan je met een briefje van school zo een kopie van een publicatie krijgen!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures