Springen naar inhoud

eiwit en alcohol

• Log in om te kunnen reageren

Anja_CF

Anja_CF

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 april 2006 - 13:08

Hallo,

Ik ben bezig met experimentjes met eiwit en alcohol.

Eiwit denatureerd als je er alcohol bij doet.

(het is een water/suiker/alcohol/eiwit(0,5 tot 5%)oplossing)

Wat gebeurt er eigenlijk precies met het eiwit als daar alcohol bijkomt (in woorden) en wat kan ik doen om het te voorkomen?

Groeten van Anja

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Roy van Heesbeen

Roy van Heesbeen

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 april 2006 - 14:12

De denaturerende werking is een functie van de ketenlengte;
Deze neemt toe naarmate de keten groter is: methanol > ethanol > propanol enz.

Alcohol kan door de hydrofobe staart interacties aangaan met hydrofobe delen van het eiwit, hierdoor kunnen ze onder andere ontvouwen.

Meestal wordt alcohol en aceton gebruikt als oplosmiddel bij eiwitten.

Veranderd door Roy van Heesbeen, 21 april 2006 - 14:14

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 april 2006 - 14:14

Denaturatie komt voornamelijk doordat alcohol de waterstof-bruggen die de secundaire structuur definieren (voornamelijk waterstof-amide bruggen) verbreekt... de tertiaire structuur, gedefinieerd door waterstofbruggen, disulfide-bindingen, zout-bruggen en hydrofobe interacties, wordt (op de laatste soort interactie na) op dezelfde manier door alcohol verbroken....

Hoe je het kan voorkomen? Geen alcohol bij je proteine doen.... of bedoel je dat niet? :)

Zie net Roy's reactie, en die snap ik niet zo goed.... je kan een alcohol een boel dingen noemen, maar niet hydrofoob! Ik denk dan ook dat de denaturerende werking van alcoholen met name in de polaire interacties (zoals hierboven beschreven) met het eiwit zit! ;)

Veranderd door The Herminator, 21 april 2006 - 14:17

Anja_CF

Anja_CF

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 april 2006 - 14:23

Hoe je het kan voorkomen? Geen alcohol bij je proteine doen.... of bedoel je dat niet? ;)

Het is een oplossing waarvan het de bedoeling is dat er juist eiwit in komt. (opdracht van eiverwerkend bedrijf)

Ik zie dat mijn vraagstelling een beetje vaag was.

Het is een oplossing van suiker/water/alcohol/eiwit.
De eiwit lost erg slecht op. Je krijgt vlokken en op de bodem gelei-achtig. Het is de bedoeling dat de eiwit goed wordt opgelost en opgelost blijft.

Ik hoop dat het nu iets duidelijker geformuleerd is.

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 april 2006 - 15:43

Het lijkt er dan op dat je het alcohol moet vervangen door iets anders... alcohol, in wat voor concentratie dan ook, verstoort onherroepelijk waterstofbruggen in het eiwit en verstoort zo de secundaire en tertiaire structuur....

Wat is de functie van het alcohol in je mengsel?

Anja_CF

Anja_CF

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 april 2006 - 15:22

Wat is de functie van het alcohol in je mengsel?

Consumptie.
Het wordt een likorette.
Rare gedachte misschien, maar met de goede commerciële instrumenten kan het product gaan scoren.

Eerste stap is de oplossing van het eiwit in het suiker/water/alcohol-mengsel.
Ik dacht zelf aan procestechnische dingen, als homogeniseren en daarna in een kleine stroom alcohol erbij, maar is er ook iets chemisch dat het denatureren tegengaat of remt?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11115 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 april 2006 - 22:14

Ik hoop dan wel dat je ethanol gaat gebruiken waarop je accijns moet betalen. De goedkope alcohol is namelijk gedenatureerd met acetaldehyde of methanol, en nee dat is NIET bevordelijk voor 's mens gezondheid ;)

Anja_CF

Anja_CF

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 april 2006 - 08:26

Ik gebruik 96% ethanol, op experimentbasis, dus vrij van accijns.
Dat heb ik kunnen regelen. Douane is er ook van op de hoogte.

Anja_CF

Anja_CF

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2006 - 10:04

Maarre, niemand heeft dus een oplossing tegen het denatureren van eiwit, zodra je ethanol toevoegt?

Anja_CF

Anja_CF

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2006 - 12:36

BREAKING NEWS:

We hebben de oplossing gevonden.
Met toevoeging van CMC (carboxy methyl cellulose) blijft het eiwit zijn natuurlijke vorm behouden en de oplossing blijft relatief helder.

Dit was even een mededeling, waarvan ik dacht dat jullie het wel interessant zouden vinden.

Groetjes van Anja

Anja_CF

Anja_CF

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 juni 2006 - 13:34

Denaturatie komt voornamelijk doordat alcohol de waterstof-bruggen die de secundaire structuur definieren (voornamelijk waterstof-amide bruggen) verbreekt... de tertiaire structuur, gedefinieerd door waterstofbruggen, disulfide-bindingen, zout-bruggen en hydrofobe interacties, wordt (op de laatste soort interactie na) op dezelfde manier door alcohol verbroken....

Hoe zit het ook alweer?
Die chemiebasis zit er echt niet in bij mij.

Hoe maakt alcohol de tertiaire en secundaire structuur van eiwit kapot?
Ja, de waterstofbruggen enzo, gaan kapot, maar waarom?
Hoe kan dat? Hoe doet alcohol dat?

Groetjes van Anja

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 juni 2006 - 14:08

Omdat alcohol sterkere waterstof-bruggen kan vormen met de diverse groepen in het eiwit, dan het eiwit zelf dat kan!

Voorbeeld (stukje eiwit):

Geplaatste afbeelding

De waterstof-brug in het linkerplaatje is een integraal onderdeel van de secundaire structuur van het eiwit. Deze wordt in het rechterplaatje "verdrongen" door twee sterkere waterstof-bruggen met alcohol-moleculen... hierdoor verdwijnt de "lijm" tussen de twee eiwit-ketens! 8-)

Veranderd door The Herminator, 08 juni 2006 - 14:10

Anja_CF

Anja_CF

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 juni 2006 - 14:40

Thank you Herman!.

Ik heb dit ervan gemaakt:

De denaturatie van het eiwit door alcohol komt door verandering van de waterstofbruggen. Alcohol vormt sterkere waterstofbruggen dan eiwit. Bestaande waterstofbruggen in het eiwit worden "verdrongen"door waterstofbruggen tussen de alcohol (-OH) en het eiwit (-H).

Ter verduidelijking heb ik jou plaatje gejat.
Waar heb jij het plaatje vandaan? (voor de verantwoording)

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11115 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 juni 2006 - 16:11

Dat zal hij wel in ISIS/draw hebben gemaakt. Overigens staat een bronvermelding veel netter. In een afstudeerverslag kan dit je diploma kosten vanwege plagiaat Geplaatste afbeelding --> Geplaatste afbeelding

Veranderd door FsWd, 08 juni 2006 - 16:12

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 juni 2006 - 19:16

Thank you Herman!.

Ik heb dit ervan gemaakt:

De denaturatie van het eiwit door alcohol komt door verandering van de waterstofbruggen. Alcohol vormt sterkere waterstofbruggen dan eiwit. Bestaande waterstofbruggen in het eiwit worden "verdrongen"door waterstofbruggen tussen de alcohol (-OH) en het eiwit (-H).

Ter verduidelijking heb ik jou plaatje gejat.
Waar heb jij het plaatje vandaan? (voor de verantwoording)

Het plaatje is inderdaad met ISIS/Draw gemaakt.... dat kan je denk ik gewoon "melden", want het is gratis downloadbare software!

Ik zou in je tekst nog wat kleinigheidjes veranderen:

"Bestaande waterstofbruggen tussen de eiwitketens worden "verdrongen"door waterstofbruggen tussen het alcohol (-OH) en het eiwit (C=O en N-H).

Succes!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Vacatures