Springen naar inhoud

etheen

• Log in om te kunnen reageren

Rub

Rub

• >100 berichten
  • 141 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 april 2006 - 19:38

Is er iemand die weet hoe er etheen-gas kan ontsnappen uit een rijpende appel (of peer).

Indien niemand hier een antwoord op zou kunnen geven dan ben ik ook al heel tevreden met een manier om etheen te produceren...Reactievergelijking? Geplaatste afbeelding

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Nernst

Nernst

• >250 berichten
  • 338 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 april 2006 - 20:14

Hoe je het uit een appel kunt halen weet ik niet. Maar vanuit welke stof wil je beginnen voor etheen te bereiden?

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 21 april 2006 - 20:23

Is er iemand die weet hoe er etheen-gas kan ontsnappen uit een rijpende appel (of peer).

Hoe het eruit ontsnapt? Via poriŽn in de schil denk ik?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 april 2006 - 22:11

Wat zou je met etheen willen doen? Ik kan je iets heel simpels doorgeven, maar dan wil ik wel eerst weten of je niet gaat stunten ;)

Rub

Rub

• >100 berichten
  • 141 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 april 2006 - 17:13

Van welke stof ik wil vertrekken? Het maakt niet uit maar liefst niet van ethyn omdat er waarschijnlijk een grote druk (en temperatuur) voor nodig is om waterstof te laten reageren met ethyn. Alle mogelijke bereidingswijzen zijn welkom maar waarschijnlijk zal ik de eenvoudigste methode gebruiken.

Ik zou graag het etheen willen gebruiken voor het groeiproces van enkele planten (tomaten en paprika's) in een serre te versnellen.

Aangezien het maar over enkele planten gaat zijn er zeker geen massale hoeveelheden etheen nodig.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 22 april 2006 - 17:59

Hallo Ruben,

Plantkunde is niet mijn vak, maar als de groei van planten wilt bevorderen dan zal een CO2 verhoging een beter resultaat opleveren dan etheen dat behoorlijk schadelijk kan zijn voor je planten. Etheen is wel bevordelijk voor het laten rijpen van fruit, een banaan bij je fruit in een zak doet de truc.

Hier nog een link naar een rapport van het RIVM over etheen.

http://www.rivm.nl/b...n/650010034.pdf

Nernst

Nernst

• >250 berichten
  • 338 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 april 2006 - 18:03

Benodigde chemicaliŽn:
  • Ethanol
  • zwavelzuur
Dit gebeurd dmv een eliminatiereactie.

Door eliminatie van water (dehydratering) kan men van een alcohol een alkeen maken. Door zwavelzuur te laten inwerken op ethanol ontstaat etheen. De hoge temperatuur en de grote overmaat zwavelzuur t.o.v. ethanol zorgen ervoor dat de eliminatie gebeurt (en niet de substitutie met vorming van ether).

Ethanol + Zwavelzuur(ov) --> etheen + zwavelzuur

Ikzelf sta nog niet ver genoeg met mijn studies voor het exact bepalen van de benodige temperatuur. Maar misschien dat iemand anders hier een aanvulling op kan geven, of misschien wel een makkelijkere methode.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 april 2006 - 18:24

Ik zou graag het etheen willen gebruiken voor het groeiproces van enkele planten (tomaten en paprika's) in een serre te versnellen.

Koop een tros bananen, en laat die vlak bij die planten rijpen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures