isomeren alkanen C7H14

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

isomeren alkanen C7H14

ik zit hier met een vraagje over isomeren alkanen, ik heb mijn kop zitten breken over de opdracht en aan de cursus heb ik ook niet veel help (hij trekt namelijk op niet veel)ook heb ik al gezocht op internet, met weinig resultaat. dit is dus mijn laatste hoop =)

->Geef de structuurformule voor alle mogelijke isomere alkanen die voldoen aan de brutoformule C7H14 en benoem ze.

ik kom uit aan een waanzinnig groot aantal, meer dan 40 (wat me een beetje vergezocht lijkt)

een beetje hulp zou welkom zijn =)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: isomeren alkanen C7H14

Ik heb nu even bezig geweest met 2 dubbele binding van plaats te veranderen, en diegene met een drievoudige binding, dan alleen al heb ik er 11, dan kan je nog ketenisomerie toepassen en je kan nog aromatische binding maken, dus een beetje oneindig groot werk lijkt me om ALLE isomeren te geven :wink:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: isomeren alkanen C7H14

Neem het onderstaande niet voor evangelie, want de grootste scheikundige hier op het forum ben ik niet.

Volgens mij zit je in de wereld van de cyclo-alkanen.

De grootste ring die met C7H14 te bouwen is is cycloheptaan. Daar is maar één vorm van. dat is 1

Dan cyclohexaan ofwel benzeen met een methylgroep, methylbenzeen. Daar is er volgens mij ook maar één van. dat wordt dan 2

Dan dimethylcyclopentaan. Daar zij er volgens mij 2 van, de 1-2 isomeer en de 1-3 isomeer. De 1-4 isomeer is hetzelfde als de 1-2 en telt dus niet mee. dat wordt dan 4

Er bestaat ook nog de ethylcyclopentaan, dat wordt dan 5

En dan nog trimethylcyclobutaan, daar kan er ook maar een van zijn, dat wordt dan 6

dan ethyl-methyl cyclobutanen. daar zijn dan ook de 1,2 en de 1, 3 vorm van, dat wordt dan 8.

En verder kom ik niet.

Of jij telt alle isomeren mee die elkaars spiegelbeeld zijn, of ik zie om te beginnen een hele alkaanfamilie over het hoofd. Maar zie mijn openingszin..... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: isomeren alkanen C7H14

Dan cyclohexaan ofwel benzeen
Hmm

Cyclohexaan is C6H12

Benzeen is C6H6

Ofwel twee heel andere stoffen!

Voor de rest heb je wel de sleutel tot de opdracht gevonden. Het gaat om alkanen, niet om alkenen of alkynen, dus er zit kennelijk geen dubbele binding in. Om dat te realiseren heb je een cyclische verbinding nodig.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: isomeren alkanen C7H14

JanMeut schreef:
Cyclohexaan is C6H12  

Benzeen is C6H6  

Ofwel twee heel andere stoffen!
Ikzelf had daarvoor al geschreven:
de grootste scheikundige hier op het forum ben ik niet.
Waarvan akte ........
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: isomeren alkanen C7H14

Voor de rest heb je wel de sleutel tot de opdracht gevonden. Het gaat om alkanen, niet om alkenen of alkynen, dus er zit kennelijk geen dubbele binding in. Om dat te realiseren heb je een cyclische verbinding nodig.


Zoals ik in de pm naar Jan al vermelde, is een alkeen en een alkyn dan ook geen alkaan ? Zijn zij beiden geen deelgroep ervan ? Alleszins denk ik wel dat het alleen steek houdt als je enkel de echte alkanen moet gaan zoeken, anders ben je morgen nog bezig :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: isomeren alkanen C7H14

Alleszins denk ik wel dat het alleen steek houdt als je enkel de echte alkanen moet gaan zoeken, anders ben je morgen nog bezig
Dat zal toch ook wel meevallen. er kan hoogstens =e=e=n= dubbele binding in, anders klopt je verhouding nooit meer. En als je dan 7 c-atomen hebt, denk ik dat je niet veel verder komt dan die 8 cyclohexanen die ik al gevonden had....

Maar je praat dan m.i. wel over alkenen, en niet meer over alkanen. Of heeft Goblin zijn opdracht niet goed weergegeven en moet hij zoeken naar "koolwaterstoffen" ipv naar "alkanen" ...?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: isomeren alkanen C7H14

Ohnee stom van me, er kan indd maar 1 dubbele binding in :roll: (dan zijn er al heel wat minder mogelijkheden :wink:

Re: isomeren alkanen C7H14

Merci voor al jullie hulp =)

Reageer