glas/alu bewerken met een zuur?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 2

glas/alu bewerken met een zuur?

Hoi,





mijn vriendin wil een 'kunstwerkje' maken. Ze wil op een grote glas plaat (2x1,3m ongeveer) met en borstel haar figuur in mat op het glas krijgen. Is er een zuurtje of iets dergelijks dat we kunnen gebruiken? Ook wil ze dit op een alu plaat proberen.



Hebben jullie voorstellen? Sorry voor de mss rare vraag, maar ze heeft haar zinnen er op gezet ;-)





Groeten, Bart

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: glas/alu bewerken met een zuur?

Het bestaat iig wel, waterstoffluoride (HF), dit moet je een tijdje op het glas laten zitten en dan wordt het glas een beetje aangetast zodat het mat wordt. Je kunt op deze manier zelfs een kleurtje aanbrengen

[!] [!] [!] Let op!!! het fluoride-ion is een heel elektronegatief element en daarvoor ook zeer corrosief [!] [!] [!]

Gebruikersavatar
Berichten: 25

Re: glas/alu bewerken met een zuur?

[!] HF is ook giftig, en tast glas snel aan (dus ook niet in glazen beker gebruiken, uitsluitend kunststof middelen gebruiken) [!]

Zelf zou ik het niet hiervoor willen gebruiken, maar liever een polijstapparaat of schuurapparaat i.v.m. de veiligheid.. Maar dit gaat zeker wel sneller.. Voor Al weet ik niet of het werkt..

Berichten: 3.145

Re: glas/alu bewerken met een zuur?

Als je weinig kennis hebt van chemie, gebruik dan geen waterstoffluoride.

Nogmaals: Als je weinig kennis hebt van chemie, gebruik dan geen waterstoffluoride.

Dat spul is absurd giftig en zorgt voor extreem pijnlijke wonden als je een druppel van een oplossing van dit spul op je huid krijgt. Zelfs ervaren chemici deinzen er voor terug om dit materiaal te gebruiken. Zelf werk ik nog liever met cyanides of met stoffen als broom dan met waterstoffluoride. Waterstoffluoride op de huid is heel gemeen. Het werkt direct in (secondenwerk), maar de extreme pijn (en die schijnt echt heel heftig te zijn, hoewel ik geen persoonlijke ervaring hiermee heb ;) ) komt pas uren later.

Werken met anorganische fluoriden is uitermate gezondheidsbelastend. Ook in kleinere hoeveelheden is de damp bijzonder schadelijk. Vele grote chemici uit het verleden die onderzoek deden naar fluoriden hebben dat met de dood moeten bekopen of met zeer ernstige beperkingen voor de rest van hun leven.

Met een glasplaat zou ik toch maar iets doen met een mini slijptolletje, polijstapparaat o.i.d. Glasgraveerders gebruiken ook zoiets.

==============================================================

Op een aluminiumplaat kun je met een oplossing van kopersulfaat in verdund zoutzuur (10% oplossing is te koop bij de bouwmarkt, dat is al mooi verdund en hoef je niet verder te verdunnen) heel goed etsen. De koper/chloride combinatie etst het aluminium snel en zichtbaar. Maak een oplossing (mooi groen), meng dit met een goedje als heel fijn zand zodat je er een beetje een papje van maakt (anders loopt het over het aluminium) en smeer dit uit op de plekken die je wilt etsen. Probeer het maar eens op kleine stukjes aluminium, werkt perfect!

Ook met verdund zoutzuur en kopersulfaat moet je wel enigszins oppassen. In 10% concentratie hoef je niet bang te zijn voor nare dampen, maar op de huid is het niet prettig als het langere tijd inwerkt. Mocht het toch op je huid komen, dan gewoon even afspoelen met water.

Kopersulfaat kun je krijgen bij keramiek zaken (online bijv. mariekeramiek) en ook bij een ouderwetse drogist (dus niet zo'n Kruidvat of Etos) is het nog wel hier en daar te vinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: glas/alu bewerken met een zuur?

Hmmz na dit gelezen te hebben, verwerp ik dus mijn eerdere bericht muv het gedeelte tussen de [!] [!] [!], en raad ik je bij deze een Dremel aan ;)

EDIT: Ook hierbij een fatsoenlijke veiligheidsbril dragen vanwege wegspattende stukjes glas/aluminium Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 25

Re: glas/alu bewerken met een zuur?

Tja, 10% HCl in ogen is trouwens ook niet iets lekkers. Met zuren stem ik voor om ALTIJD (hoe lang het ook duurt om een te vinden) een bril te dragen. Ik heb zelf een naar ongelukje met HCl (verdund) gehad, dat was nog niet eens 10%, en ik kan je vertellen dat het niet prettig is om bijna twee dagen vrijwel blind te zijn... Dat is eng..

Lang leve veiligheid.. Afbeelding ;)

Daarom ook geen HF gebruiken bij dit soort klusjes. Ik raad gebruik hiervan dus ook zeker sterk af voor hobby gebruik. Het is wel zeer geschikt om glas mee te etsen, maar i.v.m. veiligheid zou ik het niet doen thuis. PBM's bij HF is een must, en dan nog werk ik er liever zo weinig mogelijk mee, hoewel ik het vrijwel elke week wel een paar keer moet gebruiken..

Mijn advies is:

Ook bij gebruik van zoutzuur: BRIL OP, HANDSCHOENEN AAN, BESCHERMENDE KLEDING DRAGEN

Geen HF gebruiken. (sluit me daarvoor aan bij FsWd en woelen)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: glas/alu bewerken met een zuur?

Op de vierkante centimeter heb ik dit eens laten doen door iemand met een klein zandstraalapparaat. Een dremel lijkt me pijnlijk langzaam op de vierkante meter....

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: glas/alu bewerken met een zuur?

Kun je dan wel weer lekker precies mee werken ;)

Berichten: 3.145

Re: glas/alu bewerken met een zuur?

el-engel schreef: Tja, 10% HCl in ogen is trouwens ook niet iets lekkers. Met zuren stem ik voor om ALTIJD (hoe lang het ook duurt om een te vinden) een bril te dragen. Ik heb zelf een naar ongelukje met HCl (verdund) gehad, dat was nog niet eens 10%, en ik kan je vertellen dat het niet prettig is om bijna twee dagen vrijwel blind te zijn... Dat is eng..

Lang leve veiligheid.. Afbeelding  ;)

Daarom ook geen HF gebruiken bij dit soort klusjes. Ik raad gebruik hiervan dus ook zeker sterk af voor hobby gebruik. Het is wel zeer geschikt om glas mee te etsen, maar i.v.m. veiligheid zou ik het niet doen thuis. PBM's bij HF is een must, en dan nog werk ik er liever zo weinig mogelijk mee, hoewel ik het vrijwel elke week wel een paar keer moet gebruiken..

Mijn advies is:

Ook bij gebruik van zoutzuur: BRIL OP, HANDSCHOENEN AAN, BESCHERMENDE KLEDING DRAGEN

Geen HF gebruiken. (sluit me daarvoor aan bij FsWd en woelen)
Ik wil hier nog wel de kanttekening plaatsen dat waterstoffluoride ECHT van een heel andere orde is qua gevaar dan zoutzuur. Zoutzuur moet je zeker met respect behandelen, maar er valt heel goed mee te werken, ook in de hobbysfeer (denk maar aan al die metselaars die er muren mee ontkalken). En inderdaad, in de ogen is het bijzonder onaangenaam, maar dat geldt eigenlijk voor alle chemicalien.

Echter, zoutzuur (zelfs geconcentreerd) is kinderspeelgoed, vergeleken met waterstoffluoride. Dat verschil wil ik toch echt wel even benadrukken, om toch vooral niet de indruk te geven dat als je veilig kunt werken met zoutzuur, dat je dan ook wel aan de gang kunt met waterstoffluoride.

Gebruikersavatar
Berichten: 25

Re: glas/alu bewerken met een zuur?

Natuurlijk is HF veel gevaarlijker dan HCl [!] . Dat neemt echter niet weg dat als ik wat later bij de oogdouche was geweest, dat ik het zicht aan 1 kant kwijt of gedeeltelijk kwijt was geweest.

Omdat er een verschil in gevarenklasse zit heb ik ook HF afgeraden, en HCl aangeraden (maar wel met PBM's). Daarbij maak ik dus wel degelijk onderscheid in gevarenklasse.. Je hebt mij niet horen zeggen dat ik eerst een zoutzuurcursus adviseer alvorens risicoloos met HF te werken. Ik zeg simpel nee tegen HF voor hobbygebruik (zie laatste regel van mijn vorige post, en 1e regel 3e alinea).. Ik hoop dat t nu wel duidelijk is :)

Edit: P.S. Opzich is een extra waarschuwing [!] voor de gevaren van HF natuurlijk nooit verkeerd, en je kanttekening is dus ook terecht. ;)

Berichten: 139

Re: glas/alu bewerken met een zuur?

woelen schreef:Op een aluminiumplaat kun je met een oplossing van kopersulfaat in verdund zoutzuur (10% oplossing is te koop bij de bouwmarkt, dat is al mooi verdund en hoef je niet verder te verdunnen) heel goed etsen. De koper/chloride combinatie etst het aluminium snel en zichtbaar. Maak een oplossing (mooi groen), meng dit met een goedje als heel fijn zand zodat je er een beetje een papje van maakt (anders loopt het over het aluminium) en smeer dit uit op de plekken die je wilt etsen. Probeer het maar eens op kleine stukjes aluminium, werkt perfect!
In welke verhoudingen moet je CuSO4 in zoutzuur <10% oplossen

om een mooie ets uit Alluminium te krijken?

AVB Lvs

Berichten: 3.145

Re: glas/alu bewerken met een zuur?

Dat luistert niet zo nauw. Zelf heb ik dit een keer gedaan door een flinke mespunt in pakweg 10 ml verdund zoutzuur op te lossen. Dit is beslist geen "rocket science", gewoon een beetje proberen en dan komt er wel wat moois uit.

Berichten: 139

Re: glas/alu bewerken met een zuur?

kun je met CuSO4 in HCL 10% ook echt door een plaat alu heen etsen want als ik in de REDOX tabel kijk geeft die: Afbeelding

2Al + 3Cu2+ -> 2Al3+ + 3Cu

dan slaat het koper toch neer op het alu en krijg je toch geen echte ets??? 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: glas/alu bewerken met een zuur?

Waar staat dan dat dat koper het aluminium goed afdekt, en goed vast blijft zitten?

Berichten: 139

Re: glas/alu bewerken met een zuur?

Bonte schreef:Hoi,





mijn vriendin wil een 'kunstwerkje' maken. Ze wil op een grote glas plaat (2x1,3m ongeveer) met en borstel haar figuur in mat op het glas krijgen. Is er een zuurtje of iets dergelijks dat we kunnen gebruiken? Ook wil ze dit op een alu plaat proberen.



Hebben jullie voorstellen? Sorry voor de mss rare vraag, maar ze heeft haar zinnen er op gezet ;-)





Groeten, Bart
Bij de hobbywinkel kun je speciale pasta krijgen om glas te etsen

kijk een op

http://www.dekwast.nl/shopfrms.php

en dan zoeken op glasets

LVS

Reageer