zoutzuur en gras

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

zoutzuur en gras

Mijn beste vriend gaat gaan trouwen. En wij zouden als grap (word hier veel gedaan) iets schrijven in het gras met zoutzuur (omdat dan het gras direct verdord). Maar wij vroegen ons af of dit wel veilig is. Want het kan zijn dat daar mensen overlopen en oplopen de dag nadien. Alsook zijn hond en de kinderen van de geburen ;) . Is dit veilig? Dus dit zal ongeveer 1 nacht kunnen intrekken.

Berichten: 2.399

Re: zoutzuur en gras

Ik zou gewoon verf gebruiken, het gebruik van zuren en dergelijken is nooit volledig veilig.

Berichten: 5

Re: zoutzuur en gras

Ik zou gewoon verf gebruiken, het gebruik van zuren en dergelijken is nooit volledig veilig.
Maar dan moet hij gewoon zijn gras afrijden en het effect is weg ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: zoutzuur en gras

zoutzuur niet gebruiken, doe maar iets met petroleum dan.
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Berichten: 5

Re: zoutzuur en gras

Maar het moet dus wel werken op 1 nacht hé. we zouden ongeveer rond 12u-2u dit kunnen doen en het zou al gelukt moeten zijn als ze om een uur of 9-10 thuiskomen ;)

Berichten: 660

Re: zoutzuur en gras

gooi er veel te veel kunstmest op .. dan gaat het gras ook dood. kunstmest heeft een grote osmotische waarde waardoor het al het water opneemt wat eigenlijk naar het gras had moeten gaan. hierdoor verdord ook het gras en krijg je ook het gewenste effect. ik zou het vantevoren wel eerst even uitproberen want ik weet niet hoelang het duurt voordat het gras verdord.

mvg kevin

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: zoutzuur en gras

Ik denk dat het wel kan met zoutzuur. Het geeft in ieder geval een snel effect. Met een 5% oplossing of zo zou het al wel snel resultaat moeten geven. Afgezien van een plaatselijk absurd lage pH-waarde van de grond lijkt me dit verder niet schadelijk (op kleine schaal). Misschien kun je je vriend dan nog wel een zak kalkmeststof kado geven om de zuurgraad achteraf weer enigzins op peil te krijgen ;)

Je kunt ook met Round-up spuiten. Helaas duurt het dan wel 1 tot 2 weken voordat je resultaat ziet. Dit hebben ze in mijn grasveldje gedaan toen mijn vriendin 30 werd.

Berichten: 5

Re: zoutzuur en gras

Dus het zou niet gevaarlijk zijn voor die ukkies of de hond dat er de dag nadien zouden oplopen? ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: zoutzuur en gras

Je kunt voor de zekerheid na een uurtje of zo (wanneer het gras al zichtbaar kapot aan het gaan is) met een sproeier een flinke hoeveelheid water overheen gooien.

Voor de zekerheid is het denk ik toch wel beter om de kinderen er niet op te laten spelen vlak na de bewerking. Ik zie geen groot risico, maar je kunt maar beter aan de veilige kant zitten.

Berichten: 5

Re: zoutzuur en gras

Mja ik denk toch dat er tussen het sproeien van dit product en eerst activiteit zo'n 6uur minsten zal tussen zitten. Want om te sproeien en dan nog eens een uur te wachten :) Kan zijn dat ze ons dan al op het feest beginnen missen ;)

Berichten: 3.145

Re: zoutzuur en gras

Veel effectiever is zoutzuur (verdund, 10%) waaraan je wat chloorbleekmiddel toevoegt (3 delen zoutzuur op 1 deel bleek). Met deze verdunning krijg je vrijwel geen gasbellen van chloor, maar het bleekt het gras wel vrijwel direct. Het chloor blijft opgelost in de waterige oplossing. Je moet niet ineens 1 liter van deze mix maken, maar kleine porties van bijv. 50 ml. Dit smeer je uit met een kwastje op het gras (kunststof kwastje en een glazen schaaltje gebruiken). Het gras bleekt snel en na de bleking schenk je water uit over de plekken met daarin een klein beetje kalk/kunstmest (dolokal o.i.d. om te neutraliseren).

Waarschuwing: Dit is voor omstanders, buren e.d. veel veiliger, omdat de inwerk tijd kort is en je snel de risicovolle stoffen kunt wegspoelen/neutraliseren. Je hoeft het geen nacht te laten inwerken. Voor de grond beter, omdat je minder chems nodig hebt en dit snel wordt afgebroken, verdampt en geneutraliseerd. Voor jou echter wel riskanter, want inademen van chloorgas is geen pretje. Toch kan dit wel redelijk veilig, als je je verstand gebruikt, met de rug naar de wind werkt en niet ineens liters van dat spul klaar maakt. Ook het mengen altijd buiten doen.

Chloorgas heeft gelukkig wel een zeer sterk waarschuwende werking. Je merkt het direct als je chloor inademt: dat is niet aangenaam ;) . Je kunt dan gewoon weggaan van de plek, omdat je buiten werkt. Juist vanwege deze sterk waarschuwende werking van chloor is het relatief veilig om er mee te werken. Het spul zal je echt niet ongemerkt bedwelmen, daar hoef je niet bang voor te zijn :) .

Nog wel een veiligheidstip: Gebruik dikke rubberen huishoudhandschoenen (je weet wel, van die ondoorzichtige in mooie kleurtjes als geel, roze, oranje o.i.d.). Ik zou voor de zekerheid ook een bril dragen, liefst zo een met aan de zijkant ook bescherming. Spatten in je ogen met zoutzuur/bleek mix zijn erg gevaarlijk en kunnen leiden tot permanente beschadiging van je ogen. Als het ergens op je huid komt, dan geen paniek. Gewoon even afspoelen met water. Wel oude kleren aandoen. Een druppel op je kleren leidt tot onmiddelijke verkleuring/bleking.

Berichten: 2.399

Re: zoutzuur en gras

Je kunt ook met Round-up spuiten. Helaas duurt het dan wel 1 tot 2 weken voordat je resultaat ziet. Dit hebben ze in mijn grasveldje gedaan toen mijn vriendin 30 werd.
Als je round-up gebruikt stond het er zeker zowat nog toen ze 31 werd?

Berichten: 1.153

Re: zoutzuur en gras

waarom maai je niet gewoon? met zo'n elektrische maaier, zo'n handding met een ronddraaiend touwtje, kan je heel laag maaien en dan duurt het nog wel een paar weekjes voor het teruggroeit.

Berichten: 219

Re: zoutzuur en gras

woelen schreef: Veel effectiever is zoutzuur (verdund, 10%) waaraan je wat chloorbleekmiddel toevoegt (3 delen zoutzuur op 1 deel bleek). Met deze verdunning krijg je vrijwel geen gasbellen van chloor, maar het bleekt het gras wel vrijwel direct. Het chloor blijft opgelost in de waterige oplossing. Je moet niet ineens 1 liter van deze mix maken, maar kleine porties van bijv. 50 ml. Dit smeer je uit met een kwastje op het gras (kunststof kwastje en een glazen schaaltje gebruiken). Het gras bleekt snel en na de bleking schenk je water uit over de plekken met daarin een klein beetje kalk/kunstmest (dolokal o.i.d. om te neutraliseren).

Waarschuwing: Dit is voor omstanders, buren e.d. veel veiliger, omdat de inwerk tijd kort is en je snel de risicovolle stoffen kunt wegspoelen/neutraliseren. Je hoeft het geen nacht te laten inwerken. Voor de grond beter, omdat je minder chems nodig hebt en dit snel wordt afgebroken, verdampt en geneutraliseerd. Voor jou echter wel riskanter, want inademen van chloorgas is geen pretje. Toch kan dit wel redelijk veilig, als je je verstand gebruikt, met de rug naar de wind werkt en niet ineens liters van dat spul klaar maakt. Ook het mengen altijd buiten doen.

Chloorgas heeft gelukkig wel een zeer sterk waarschuwende werking. Je merkt het direct als je chloor inademt: dat is niet aangenaam ;) . Je kunt dan gewoon weggaan van de plek, omdat je buiten werkt. Juist vanwege deze sterk waarschuwende werking van chloor is het relatief veilig om er mee te werken. Het spul zal je echt niet ongemerkt bedwelmen, daar hoef je niet bang voor te zijn :P .

Nog wel een veiligheidstip: Gebruik dikke rubberen huishoudhandschoenen (je weet wel, van die ondoorzichtige in mooie kleurtjes als geel, roze, oranje o.i.d.). Ik zou voor de zekerheid ook een bril dragen, liefst zo een met aan de zijkant ook bescherming. Spatten in je ogen met zoutzuur/bleek mix zijn erg gevaarlijk en kunnen leiden tot permanente beschadiging van je ogen. Als het ergens op je huid komt, dan geen paniek. Gewoon even afspoelen met water. Wel oude kleren aandoen. Een druppel op je kleren leidt tot onmiddelijke verkleuring/bleking.
Mosdood doet 't ook goed. Alleen niet echt een "direct" resultaat. Het duurt idd iets langer.... en ik denk ook niet dat je die grassprietjes weer levend krijgt na afloop.

HCl en NaOCl zijn in dat opzicht ook prettiger voor 't milieu, je hebt niet de zware metalen in je grond zitten (want ik dacht dat mosdood op basis van CuSO4 werkt... die zoutzuur en glorix verdampt wel weer...

Reageer