Caseïne bepaling in melk

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 131

Case

Gegroet,

ik heb het forum afgezocht en menige internet-sites , maar ik vind dus niets over het volgende :

Ter info :

Ik ben namelijk bezig met de bepaling van caseïne in melk. Ik heb dit reeds bepaalt via een ELISA methode , maar ik wil meer zekerheid. Vervolgens heb ik dus de Kjeldahl-procedure uitgevoerd. Zo wordt het totale N-gehalte en het niet-caseïne N-gehalte bepaald. Het verschil van beide geeft het gehalte aan caseïne. Het probleem is dat ik 3,1% caseïne vind met de kjeldahl-methode en 1,8% met de ELISA-procedure. Het resulaat dat ik zou moeten vinden, zal uiteindelijk dienen als referentiemateriaal om een LOD te bepalen van een ELISA-methode voor caseïne. Validatie dus. Je kan dit referentiemateriaal ook kopen maar het budget is beperkt. Ik ben nu op zoek naar mogelijke fouten tijdens de analyse en andere fouten die erin zijn geslopen.

Waarschijnlijk is de bepaling van de niet-caseïne N onjuist verlopen.

Mijn vraagjes :

-Ik heb azijnzuur 10m% en natriumacetaat 1N gebruikt om precipitatie van caseïne en vetten te krijgen. Andere filters hebbek reeds geprobeerd. Misschien beter andere concentraties gebruiken? Moet ik ergens rekening houden met een verdunningsfactor : ik pippetteer 10ml melk , behandel ze tot een eindvolume van 100ml. Nadien filtreren die handel en vervolgens 50ml filtraat uitdampen op de destructieblok.Alsek dan VF 10 in rekening breng kan het wel kloppen. De destillatie en titratie verlopen automatisch , dus daar kan er normaal niets fout gaan, ik gebruik ook overmaat titrant (75ml)

- Weet iemand of er nog ergens iets kan mislopen ? De destructie zelf gebeurt bij 430°C, het uitdampen geleidelijk aan ( manuele T-verhoging van 20°C )

- Ik zou exact willen weten welke kooktemperaturen water en zwavelzuur hebben tijdens het uitdampen. Ik heb dus eigenlijk een FASEDIAGRAM nodig van het mengsel maar ik vindt dit niet direct.

Dank bij voorbaat , alleen al om dit allemaal te lezen ;)

Berichten: 2.399

Re: Case

Validatie en limiten van detectie doe je door matrices te spiken met een standaard. De enige correcte oplossing is the aanschaffen of het synthetiseren van een standaard.

Berichten: 131

Re: Case

Dr.Chemo schreef:

Het resulaat dat ik zou moeten vinden, zal uiteindelijk dienen als referentiemateriaal om een LOD te bepalen van een ELISA-methode voor caseïne. Validatie dus. Je kan dit referentiemateriaal ook kopen maar het budget is beperkt.
Dat heb ik idd geshreven, maar ik zou graag andere antwoorden willen en liefst op de vraagjes ;)

Ik gebruik 11 stalen melk voor de LOD-bepaling die ik passend zal verdunnen eens ik weet hoeveel caseïne er exact in zit. Dan via de standaardafwijkingen de LOD bepalen. Reproduceerbaarheid etc zal ik ook nog moeten doen indien ik nog tijd heb.

Berichten: 2.399

Re: Case

Tja je kunt het niet simpel weg wegwuiven onder de noemer geen budget, het probleem is daar ;) en groter dan jij denkt heb ik het idee. Iedereen hier kan verder alleen maar gissen. Je beschrijft ook niet hoe je de ELISA hebt gedaan, ELISA werkt in behoorlijk smerige matrices. Heb je een protein precipitatie bij de elisa methode gedaan? Ik zou eens dezelfde sample cleanup doen en dan op het laatst die ELISA methode er oplos laten.

Fase diagram kan ik je niet aanhelpen

Berichten: 162

Re: Case

Stikstof bepaling volgens Kjeldahl kan erg gevoelig zijn voor verontreinigingen, zo is het bijvoorbeeld niet slim om water met aceton te verdringen, doeken te gebruiken of gepoederde handschoenen....

Groetjes Angela

Re: Case

Validatie van een ELISA techniek is een zeer tijd- en geldrovende techniek als je niet over referentiepreparaat beschikt.

Zelf een referentiepreperaat bereiden is nog veel kostbaarder want dat kan alleen met een gevalideerde techniek waarbij ook nog de stabiliteit van je preparaat onder de bewaarcondities en in de tijd gecontroleerd moet worden.

Als er een gecertificeerd referentiepreparaat te koop is is dit altijd goedkoper en dus beter voor je budget dan het zelf valideren van de techniek en bereiden van een referentiepreparaat.

De meest simpele manier is waarschijnlijk een aantal melkmonsters met een bekend gehalte aan caseine een aantal keren met je ELISA te meten en met de uitslagen de ijklijn van je elisa te calibreren/controleren.

typo

Berichten: 131

Re: Case

Bedankt voor alle hulp,

Het probleem is dat er qua caseïne-inhoud niets op het etikette van de melk vermeld staat. Maar ik heb reeds 10maal de ELISA proef uitgevoerd en vind ongeveer elke maal hetzelfde resultaat. Maar om dat resultaat meer kracht bij te zetten , wou ik dat ook nog eens doen met de Kjeldahlmethode. Dat is dus de mist ingegaan.

Aan Napoleon1981 : Hier is in het kort mijn pocedure...

http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?...E=02&f=7&t=6465

Ik weet dat beide methoden niet geheel exact hetzelfde resultaat zullen geven, maar het zou toch in de buurt moeten liggen. Die Kjeldahl methode bestaat uit twee delen, warvan er 1 zeker juist is. Het niet caseïne N gehalte is veel te weinig = het N gehalte van hoofdzakelijk wei. Ligt het misschien aan de verdunningsfactor ? Dit is de formule :

%N = ( aantal ml titrant*1,401*molariteit titrant 0,1M )/ afgewogen gewicht staal in gram

Dit maakt : (1,56ml*1,401*0,1)/10,770g = 0,02185%

Dit vermenigvuldig je met een bepaalde factor : 6,38

= 0,1394( wordt 1,394 met VF:10)

En dit trek je af van het totale N gehalte: 3,315%

= 3,1756% caseïne

Nu vind ik dus rond de 1,8% caseïne met de ELISA methode. Als ik nu een verdunningsfactor 10 in rekening breng, vindt ik 1,920% caseïne via de Kjeldahl procedure. Mag ik dit doen ? Ik leng men 10ml melkstaal namelijk toch aan tot 100ml, filtreer en gebruik 50ml filtraat voor de Kjeldahl-procedure.

Het kan zijn dat dit louter toeval is en de fout ergens anders aan te wijten is , zoals ik in men eerste post heb vermeld.

Berichten: 2.399

Re: Case

Je verdunning is een factor 2.

Voor een titratie maakt het niet uit in welk volume het is opgelost. Het gaat om het aantal mol stof in de oplossing. Je gebruikt maar 50ml van 100ml dus je gebruikt maar de helft van de originele 10ml.

Berichten: 131

Re: Case

Had ik totaal niet bij stilgestaan , bedankt !

Maar ik kom nog altijd niet tot een goed resultaat. Ik vind dus ongeveer 0,26% 'wei + andere eiwitten' met de Kjeldahlmethode. In totaal heb ik 3,31 % eiwit in men melk zitten. Dus het verschil maakt 3,05% caseïne. Met de ELISA vind ik nog altijd ongeveer 1,8% caseïne.

Deze week gaat iemand anders ook nog eens het caseïne-gehalte bepalen mbv de ELISA methode en kannek ik mijn resultaten vergelijken.

Dus ik heb 1,25% over wat ik niet weet wat het is, normaal moet dit dus ook nog caseïne zijn. Na wat zoekwerk over de gebruikte ELISA-procedure , vind ik dat via deze methode alleen alfa-caseïne bepaald wordt. Dus de andere fractie caseïne wordt hiermee niet bepaald. Waarschijnlijk zal men fout dus daar liggen... ;)

Wordt vervolgd Afbeelding

Berichten: 131

Re: Case

Concentratie van eiwitten in koemelk



Conc. in melk % van totaal g/kg eiwit w/w

Caseïne

Alfa-s1-caseïne 10.0 30.6

Alpha-s2-caseïne 2.6 8.0

Bèta-caseïne 10.1 30.8

Gamma-caseïne 3.3 10.1

Totaal caseïne 26.0 79.5

Wei eiwitten

Beta-lactalbumine 1.2 3.7

Beta-lactoglobuline 3.2 9.8

Blood Serum Albumine 0.4 1.2

Immunoglobuline 0.7 2.1

Overig 0.8 2.4

Totaal wei eiwitten 6.3 19.3

Fat Globule Membrane Proteins 0.4 1.2

Totaal Eiwit 32.7 100

Bron: Dairy Processing Handbook, TetraPak, Sweden .

Die 1,25% is dan beta en gamma caseïne

Berichten: 131

Re: Case

Is wel onoverzichtelijk zo , hier is de site ter verduidelijking :

http://www.food-info.net/nl/qa/qa-fp1.htm

Vindt er iemand iets over drempelwaarden voor caseïne en wei ?? Voor gluten vind ik 200ppm maar das ook het enige dan. Er staat iets over 12 stoffen die drempelwaarden hebben maar deze drempelwaarden vind ik nergens terug omdat ze nogal moeilijk na te gaan zijn volgens de opgezochte sites. Kan iemand mij helpen aub ?

Reageer