Cadmium gehalte bepalen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 17

Cadmium gehalte bepalen

Hallo,

ik ben nieuw hier en had een vraagje.

Zijn er simpele manieren om het cadnium gehalte in de bodem en/of het grondwater te bepalen?

Want in onze streek (noord limburg belgië) is een verontreiniging en je kan het gehalte laten testen mits betaling. Ik wou dus weten of je dat zelf kan doen?

Groeten Tim

Berichten: 857

Re: Cadmium gehalte bepalen

Ionselectieve elektrode is je antwoord

Berichten: 104

Re: Cadmium gehalte bepalen

Hoi,

ik denk dat de concentraties te laag zijn voor metingen met een ion selectieve electrode, ik zou vor ICP-OES ofzo gaan.

Ruud

ps: het is trouwens cadmium

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: Cadmium gehalte bepalen

Voor bodem en grondwatermonsters zl je toch echt richting de ICP moeten gaan kijken. Een alternatief is fluorimetrisch, mocht je interesse hebben dan zoek ik het complexvormende stofje wel even voor je op.

En welkom op het chemieforum!
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Berichten: 17

Re: Cadmium gehalte bepalen

bedankt voor de reacties. niet iets wat je snel doet dus.

ps sorry voor de schrijffouten ik heb dyslexie

Berichten: 2.035

Re: Cadmium gehalte bepalen

Er bestaan inderdaad geen "huis- tuin- en keukenmethodes" om gehaltes zware metalen waar dan ook in te bepalen ;)

Bij veel Universiteiten kan je echter wel via een "transfer point" tegen zwaar gereduceerd tarief dit soort bepalingen (meestal AAS of AES) laten doen... zeker als het om het milieu gaat!

Voor iemand met dyslexie schrijf je behoorlijk goed trouwens.....

Berichten: 17

Re: Cadmium gehalte bepalen

ICP wat houd dat eigenlijk in?

gewoon nieuwsgierig

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: Cadmium gehalte bepalen

ICP staat voor inductive coupled plasma, en zorgt ervoor dat de elementen in je monster worden geatomiseerd. Door de hoge energie van het plasma zullen de aanwezige elementen zoals lood energie gaan opnemen en in aangeslagen toestand komen, bij terugval komt energie vrij in de vorm van een foton. De golflengte van dit foton is element specifiek. Deze golflengte van Cd is te meten en de intensiteit van het licht is een maat voor de concentratie.
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Berichten: 2.035

Re: Cadmium gehalte bepalen

ICP is dus een ionisatiemethode, en moet altijd gevolgd worden door een vorm van detectie. Wat Andre voorstelt is ICP-AES (Atomaire Emissie Spectroscopie); een andere detectiemethode is bijv. massaspectroscopie, je hebt dan ICP-MS ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Cadmium gehalte bepalen

ICP-AES bestond al lang voor ICP-MS, denk ik. Als er alleen ICP staat, wordt over het algemeen ICP-AES bedoeld.

Als ionisatietechniek is ICP wel de meest ruwe die je kunt vinden. Je bent er tamelijk zeker van dat je alleen atomaire ionen overhoudt....

Berichten: 127

Re: Cadmium gehalte bepalen

Ik weet niet waar je precies vandaan komt maar met de post kun je makkelijk een monster opsturen. Kijk een op onderstaande webpagina voor de chemiewinkel van de TU in eindhoven. Zij kunnen je soms gratis helpen met dergelijke vragen.

http://www.chem.tue.nl/cwe/

Succes

Berichten: 2.035

Re: Cadmium gehalte bepalen

Bij de ene universiteit heet het een "chemiewinkel", bij de andere een "transfer point".... bij de meesten is zulk werk echter niet gratis, maar wordt het werk gedaan tegen een gereduceerd (t.o.v. werk voor industriele klanten) tarief ;)

Reageer