Springen naar inhoud

Cadmium gehalte bepalen

• Log in om te kunnen reageren

tvs

tvs

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 april 2006 - 20:47

Hallo,
ik ben nieuw hier en had een vraagje.
Zijn er simpele manieren om het cadnium gehalte in de bodem en/of het grondwater te bepalen?
Want in onze streek (noord limburg belgiŽ) is een verontreiniging en je kan het gehalte laten testen mits betaling. Ik wou dus weten of je dat zelf kan doen?

Groeten Tim

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jeffrey_Buter

Jeffrey_Buter

• >250 berichten
  • 857 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 april 2006 - 22:30

Ionselectieve elektrode is je antwoord

Ruud_CF

Ruud_CF

• >100 berichten
  • 104 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 april 2006 - 08:05

Hoi,

ik denk dat de concentraties te laag zijn voor metingen met een ion selectieve electrode, ik zou vor ICP-OES ofzo gaan.

Ruud

ps: het is trouwens cadmium

Veranderd door Ruud, 28 april 2006 - 08:06

Andrť B.

Andrť B.

• >250 berichten
  • 292 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 april 2006 - 08:37

Voor bodem en grondwatermonsters zl je toch echt richting de ICP moeten gaan kijken. Een alternatief is fluorimetrisch, mocht je interesse hebben dan zoek ik het complexvormende stofje wel even voor je op.

En welkom op het chemieforum!
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

tvs

tvs

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 april 2006 - 15:31

bedankt voor de reacties. niet iets wat je snel doet dus.
ps sorry voor de schrijffouten ik heb dyslexie

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 april 2006 - 17:12

Er bestaan inderdaad geen "huis- tuin- en keukenmethodes" om gehaltes zware metalen waar dan ook in te bepalen ;)
Bij veel Universiteiten kan je echter wel via een "transfer point" tegen zwaar gereduceerd tarief dit soort bepalingen (meestal AAS of AES) laten doen... zeker als het om het milieu gaat!

Voor iemand met dyslexie schrijf je behoorlijk goed trouwens.....

tvs

tvs

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 april 2006 - 21:54

ICP wat houd dat eigenlijk in?
gewoon nieuwsgierig

Andrť B.

Andrť B.

• >250 berichten
  • 292 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 april 2006 - 09:52

ICP staat voor inductive coupled plasma, en zorgt ervoor dat de elementen in je monster worden geatomiseerd. Door de hoge energie van het plasma zullen de aanwezige elementen zoals lood energie gaan opnemen en in aangeslagen toestand komen, bij terugval komt energie vrij in de vorm van een foton. De golflengte van dit foton is element specifiek. Deze golflengte van Cd is te meten en de intensiteit van het licht is een maat voor de concentratie.
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 april 2006 - 10:05

ICP is dus een ionisatiemethode, en moet altijd gevolgd worden door een vorm van detectie. Wat Andre voorstelt is ICP-AES (Atomaire Emissie Spectroscopie); een andere detectiemethode is bijv. massaspectroscopie, je hebt dan ICP-MS ;)

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 april 2006 - 18:39

ICP-AES bestond al lang voor ICP-MS, denk ik. Als er alleen ICP staat, wordt over het algemeen ICP-AES bedoeld.

Als ionisatietechniek is ICP wel de meest ruwe die je kunt vinden. Je bent er tamelijk zeker van dat je alleen atomaire ionen overhoudt....

jdeketel

jdeketel

• >100 berichten
  • 127 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2006 - 09:55

Ik weet niet waar je precies vandaan komt maar met de post kun je makkelijk een monster opsturen. Kijk een op onderstaande webpagina voor de chemiewinkel van de TU in eindhoven. Zij kunnen je soms gratis helpen met dergelijke vragen.

http://www.chem.tue.nl/cwe/

Succes

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2006 - 11:19

Bij de ene universiteit heet het een "chemiewinkel", bij de andere een "transfer point".... bij de meesten is zulk werk echter niet gratis, maar wordt het werk gedaan tegen een gereduceerd (t.o.v. werk voor industriele klanten) tarief ;)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures