Fasediagram

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 131

Fasediagram

Ik zou exact willen weten welke kooktemperaturen water en zwavelzuur hebben tijdens het uitdampen. Ik heb dus eigenlijk een FASEDIAGRAM nodig van het mengsel maar ik vindt dit niet direct. Kan iemand me verderhelpen ?

dank bij voorbaat

Berichten: 2.035

Re: Fasediagram

Hier -> klik!

Literatuur-referenties te over, Google op "phase diagram sulfuric acid water" ;)

Berichten: 131

Re: Fasediagram

Bedankt voor de moeite !

Het kookpunt van zwavelzuur ligt op 337°C, Ik destrueerbij 430°C. Dit diagram gaat tot 550°F = 287,77°C.

Ik gebruik 20ml zwavelzuur en 50ml filtraat (= water ) , er is dus een factie van 0,28% zwavelzuur aanwezig in het mengsel. Dus alsek deze verticale lijn op het diagram volg ( naast de 0,3 lijn ), kom ik op 200°F = 93,33°C de zwarte lijn tegen. Ik vermoed dat het snijpunt met deze lijn het kookpunt van het mengsel voorstelt ? Dus mag ik aannemen dat water eerst verdampt en dan zwavelzuur maar allebei op 200°F = 93,33°C of is dit anders?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Fasediagram

Hou je er wel rekening mee dat het massapercentages moeten zijn?

Dichtheid zwavelzuur = 1,84 g/ml

Massa zwavelzuur = 1,84 g/ml * 20 ml = 36,8 g

Massa water = 50 g

Massafractie zwavelzuur in water = 36,8g / (50 g + 36,8g) = 0,42

Berichten: 131

Re: Fasediagram

Idd, haddek geen rekening mee gehouden, bedankt ;)

Mag ik aannemen dat water eerst verdampt en dan zwavelzuur maar allebei op dezelfde kooktemperatuur ( = snijpunt met de vette lijn op het diagramm )?? Dus T blijft constant, een plateau, tot water en zwavelzuur is verdampt ??

Berichten: 2.035

Re: Fasediagram

Klopt, ze verdampen tegelijkertijd, in een verhouding waardoor de fracties gelijk blijven.....

Reageer