ammoniumzout van amfetamine

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

ammoniumzout van amfetamine

Hoi

Ik zou graag willen weten hoe de reactie van amfetamine met zoutzuur verloopt, en wat de structuurformule is van het ontstane ammoniumzout. Kan iemand bij verder helpen?

bvd!

Berichten: 131

Re: ammoniumzout van amfetamine

Natuurlijk ! Check de forumregels maar eens , daar vindt je het antwoord vrij snel ;)

Berichten: 3

Re: ammoniumzout van amfetamine

bedankt voor je antwoord ;)

ik zat zelf te denken dat de benzeenring de dubbele bindingen verbreekt en aan 3 van de 6 een H atoom van het zoutzuur bind en bij de andere 3 een chlooratoom, maar ik vind dit vrij onlogisch klinken, ik neem in ieder geval aan dat dit niet klopt?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: ammoniumzout van amfetamine

Ehm lees de regels nog maar eens ;) . Het komt iig op dit stukje tekst neer

** Synthese's, zuiveren, isoleren of elke andere methode om drugs te verkrijgen worden niet besproken op het forum. Het chemieforum.nl team behoudt zich dan ook het recht om vragen of reacties die hierover gaan te censureren of eventueel zelfs te verwijderen. Het informeren naar determinatiemethoden, stofeigenschappen of werking is wel toegestaan.

Berichten: 3.145

Re: ammoniumzout van amfetamine

Savatage87 schreef:Hoi

Ik zou graag willen weten hoe de reactie van amfetamine met zoutzuur verloopt, en wat de structuurformule is van het ontstane ammoniumzout. Kan iemand bij verder helpen?

bvd!
Volgens mij gebeurt er niet zo heel veel bijzonders. Het reageert naar mijn idee net zoals ammoniak of ieder ander amine, waarbij een H+ aan de NH2-groep koppelt en er een gesubstitueerd ammoniumzout ontstaat.

Je hebt C6H5CH2CH(NH2)CH3. Ik zie geen reden, waarom er dubbele bindingen zouden breken o.i.d.

Aan de amine-groep, koppelt de H+ van het zuur. Je krijgt dus C6H5CH2CH(NH2.H+)CH3 en als je indampt het zout

C6H5CH2CH(NH2)CH3.HCl, beter genoteerd als C6H5CH2CH(NH2.H+)CH3.Cl- of C6H5CH2CH(NH3+)CH3.Cl-. Die Cl zit niet aan het koolstof atoom vast, het is een chloride ion dat onderdeel is van het gevormde zout.

@mods: Deze vraag is een beetje een grensgeval, maar ik beantwoord hem toch maar, omdat het een vraag is naar een eigenschap van deze stof en niet naar de synthese van deze stof.

EDIT: Trouwens, nu ik kijk naar deze structuur valt me op dat hij een koolstofatoombevat met 4 verschillende groepen er aan. Er zouden dus twee spiegelbeeld isomeren moeten bestaan van deze stof. Ze reageren het zelfde. Ik weet echter niet of amfetamine een optisch zuivere versie is of het 50 : 50 mengsel van de ene en de andere spiegelbeeldvorm. Voor de reactie met HCl maakt het niks uit, wel voor het vormen van de kristallijne vaste stof.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: ammoniumzout van amfetamine

@mods: Deze vraag is een beetje een grensgeval, maar ik beantwoord hem toch maar, omdat het een vraag is naar een eigenschap van deze stof en niet naar de synthese van deze stof.
Ik zie er niks in dat tegen de regels gaat, precies om de reden die jij aangeeft.

Edit: toevoeging n.a.v. rapportage

MAAR misschien is hetr wel goed om erop te wijzen dat we syntheses van drugs dus niet willen bespreken. Zodra het topic naar mijn mening of die van andere teamleden de grens overschrijdt volgt een onherroepelijk slotje. M.a.w.: Savatage87, we houden het dus bij het bespreken van een bepaald type chemische reactie.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3

Re: ammoniumzout van amfetamine

Ah bedankt Woelen! ;)

dat ik daar zelf nou niet op kon komen zeg... :P

Berichten: 2.035

Re: ammoniumzout van amfetamine

EDIT: Trouwens, nu ik kijk naar deze structuur valt me op dat hij een koolstofatoombevat met 4 verschillende groepen er aan. Er zouden dus twee spiegelbeeld isomeren moeten bestaan van deze stof. Ze reageren het zelfde. Ik weet echter niet of amfetamine een optisch zuivere versie is of het 50 : 50 mengsel van de ene en de andere spiegelbeeldvorm. Voor de reactie met HCl maakt het niks uit, wel voor het vormen van de kristallijne vaste stof.
De actieve vorm van Amfetamine is (zoals bij de meerderheid van de bio-actieve verbindingen) de D-vorm. Alle drie vormen (D, L en racemisch mengsel) zijn te koop... Wilco, waarom zou er verschil in vormingswarmte tussen beide zouten zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: ammoniumzout van amfetamine

Racemische zouten en enantiopure zouten vormen vaak totaal verschillende kristalstructuren. De racemische zouten zijn vaak structuren met een hogere symmetrie. En met een lagere energie (bedenk zelf waarom dat laatste het geval is).

Berichten: 2.035

Re: ammoniumzout van amfetamine

Het verschil tussen racemische en enantiopure zouten lijkt me duidelijk... maar waarom zou er verschil zijn in vormingswarmte tussen de twee stereo-isomeren van amfetamine? Of bedoelde Wilco dat niet? ;)

Reageer