[scheikunde] significante cijfers

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 42

[scheikunde] significante cijfers

In vraag 20 van centraal examen havo 2004 tv1 was er een berekening waarin je uiteindelijk met significante cijfer moest afronden. Ik begrijp niet waarom ze hier 1 sign. cijfer hebben genomen. Is er ook een regel bij sign cijfers voor exponenten berekeningen zoals deze examenvraag met pH+pOH=14,00 en de [OH-] is 10 tot de macht min pOH.

En wanneer geldt significante cijfers ook alweer niet? bij molaire massa berekeningen of andere??? Kan iemand me aub hier vb van geven?

link examen

http://examen.kennisnet.nl/havo/oefenexamens/oudeexamens/sk

Berichten: 857

Re: [scheikunde] significante cijfers

Je moet antwoorden in 1 significant cijfer omdat ze het vragen.

De regel voor significante cijfers is eigenlijk: Je kan een waarde niet nauwkeuriger geven dan de nauwkeurigst gegeven waarde.

Bij de vraag op het examen staat de pH + pOH = 13,0. Dit is dus op een tiende nauwkeurig gegeven dus kan je de [OH-] niet nauwkeuriger weergeven dan op een tiende nauwkeurig.

Met de vraag bedoelen ze dus gewoon: geef je [OH-] op een tiende nauwkeurig.

(dit examen is wel te doen hoor..zelf had ik hier een 8,4 op)

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] significante cijfers

Bij de vraag op het examen staat de pH + pOH = 13,0.


Zal toch wel 14 zijn? ;)

Berichten: 857

Re: [scheikunde] significante cijfers

JeffreyButer schreef:Bij de vraag op het examen staat de pH + pOH = 13,0.


Zal toch wel 14 zijn? ;)


Lees het examen maar. Ik heb gequote uit het examen. Ik vond het namelijk ookal raar maar er staat: "Neem aan dat onder de heersende omstandigheden geldt dat pH + pOH = 13,0"

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] significante cijfers

Dan is het toch een ander examen dan dat van de vraagsteller!
zoals deze examenvraag met pH+pOH=14,00


;)

Berichten: 857

Re: [scheikunde] significante cijfers

Beetje jammer Herminator ;)
In vraag 20 van centraal examen havo 2004 tv1 was er een berekening waarin je uiteindelijk met significante cijfer moest afronden. Ik begrijp niet waarom ze hier 1 sign. cijfer hebben genomen.
http://downloads.kennisnet.nl/oefenexamens...sk_2004_1_o.pdf

check maar even..

Berichten: 915

Re: [scheikunde] significante cijfers

"Neem aan dat onder de heersende omstandigheden geldt dat pH + pOH = 13,0"


Zo schift je er natuurlijk ook de klink vanbuiten lerende studenten uit.

*respect* ;)

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] significante cijfers

Beetje jammer Herminator :)
Hoezo? Ik zei niet dat jij ongelijk had, ik zei alleen dat jullie allebei iets anders zeggen (lees jullie posts nog maar eens goed door!)... dat examen heb ik niet, dus moet ik afgaan op wat jullie hier allebei zeggen ;)

Je kan dus je kritiek beter op de vraagsteller richten (die heeft dan blijkbaar niet goed gelezen) :P

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] significante cijfers

Overigens geldt het "behoud van significante cijfers" nou juist helemaal niet bij logaritmes en exponenten.

Als de pH 8 is, dan is die dus tussen 7,5 en 8,5. In dat geval is de concentratie tussen 3,2x10-9 en 3,2x10-8. Dat betekent dus dat je niet eens het eerste cijfer van de concentratie kent.

Bij een pH van 8,00 (nauwkeuriger dan je meestal zult kunnen meten) is die tussen 7,995 en 8,005. In dat geval is de concentratie tussen 9,89x10-9 en 10.11x10-9, dus dan is een weergave als 1,00x10-8 al overdreven!

Door het doorwerken van fouten op deze manier, of volgens de officiële formules, kun je een redelijke indruk krijgen van de nauwkeurigheid van een resultaat.

Berichten: 857

Re: [scheikunde] significante cijfers

Wij mochten op de havo 1 significant cijfer extra meenemen in ons antwoord. Zo krijg je ook een redelijk beeld van wat het werkelijk behoort te zijn.

Berichten: 106

Re: [scheikunde] significante cijfers

je mag op het examen volgens mij een significantcijfer er naast zitten.

atlhans dat was vorig jaar zo op de havo.

groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] significante cijfers

je mag op het examen volgens mij een significantcijfer er naast zitten.
Toen ik examen deed (1999) was een fout aantal significante cijfers per definitie aftrek, en terecht denk ik.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 106

Re: [scheikunde] significante cijfers

kan goed

heb het diploma gehaald dat is toch t belangrijkste

maar staat het aantal significante cijfers ergens in een regelement???

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] significante cijfers

Nee, want het is een "self-explaining" begrip! ;)

Als een waarde wordt gegeven als 1,0 is er sprake van 1 significant cijfer (achter de komma dan wel), wordt er een waarde van 1,01 gegeven dan is er sprake van 2 significante cijfers, enzovoorts....

Uit de gegeven of gemeten waardes kan je dus altijd direct het aantal significante cijfers halen!

Re: [scheikunde] significante cijfers

Uit de gegeven of gemeten waardes kan je dus altijd direct het aantal significante cijfers halen!


Dat is in theorie helemaal correct, maar de praktijk is vaak anders ook bij pH metingen zie je vaak 2 decimalen waarbij ik blij zou zijn als de eerste decimaal echt te vertrouwen zou zijn.

Bv Oude buffers, standaarden, geen temperatuurcompensatie ed

Reageer