Massa spectrum

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 91

Massa spectrum

Hallo vraagje:

Op school heb ik altijd geleerd dat een ms spectrum uit verticale lijnen bestaat, maar ik zie ook plaatjes van ms spectra's die uit pieken bestaan.

Voorbeeld

Wat ik niet snap is dat de massa van een fragment dus blijkbaar een gauss-verdeling heeft. Maar een fragment heeft toch maar 1 massa ?

Ik bedoel dat een CH3 groep altijd een massa van : 12.011+(3*1.007825 ) heeft en dus op die massa maar een verticale lijn geeft en geen piek.

Kunnen jullie mij verder helpen,

Alvast bedankt,

Jeroen.
What we do in life echoes in eternity

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Massa spectrum

Heb je al aan de isotoopverhoudingen gedacht? Er bestaat ook 13-koolstof en deuterium ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: Massa spectrum

Ja maar die komen in verhouding veel minder voor. Ik heb het meer over een piek met een resolustie van een 1/2 Da breed.

Plaatje

Hier zie je een fragment met massapieken met een hoge resolutie. Volgens mij ook meerdere isotopen van het fragment.

Maar je ziet hiet pieken met een verdeling en geen verticale lijnen.
What we do in life echoes in eternity

Berichten: 2.399

Re: Massa spectrum

Dat heeft te maken met de resolutie van je massa spectrometer. De software kan vaak staafjes weergeven of deze gaussian pieken. De staafjes suggereren oneindighooge resulutie, iets wat niet waar is.

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: Massa spectrum

nee maar wat is die resolutie?? is dat de fout in het spectum ofzo want een CH3 heeft voor mij nog steeds een massa van 15.03482 of 16.03482 (C13 isotoop). en niet een massa tussen de 14.53482 tot 15.53482 ( CH3 met C12).
What we do in life echoes in eternity

Berichten: 2.035

Re: Massa spectrum

Dat al die m/z waardes eindigen op 0.5 zijn is inderdaad zeer "verdacht".... waar komt dit spectrum vandaan?

De weergave van staafjes danwel anderssoortige pieken is inderdaad (zoals Jeroen al zei) een kwestie van apparaat-instelling.....

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: Massa spectrum

Link van plaatje

Mijn vraag is voornamelijk met het plaatje als voorbeeld hoe het kan dat een fragment met een vaste massa een piek met een verdeling kan geven.
What we do in life echoes in eternity

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Massa spectrum

De piekbreedte is een combinatie van een variatie in de te meten waarde en een variatie in het meetapparaat. Als je de lengte van de premier meet met het meetapparaat "schatting door een Nederlander" dan is de variatie in de te meten waarde heel klein, maar de variatie in de meting heel groot.

Als je een slechte massaspectrometer hebt, dan bepaalt deze de massa van het ion de ene keer als 14,8 , en de volgende keer als 15,2. Dit komt niet omdat de massas van de ionen verschillend zijn, maar omdat de massabepaling niet zo goed is.

Ga maar eens 3 keer achtereen op een personenweegschaal staan.... Je eigen massa verandert ook geen halve kilogram binnen een minuut....

Berichten: 2.399

Re: Massa spectrum

Juist en als je het nog meer als 3x gaat doen, kom je uit op een gaussian distribution rond het gemiddelde. 0.5 massa units is trouwens zeer zeer normaal voor instrumenten als ion-traps en quadrupoles.

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: Massa spectrum

Kijk dat is nou precies wat ik wilde weten ;)

Jammer dat ze dit op school nooit hebben verteld en ons steeds voor de gek hebben gehouden met mooie rechte lijnen in de spectra's :P

Bedankt voor de uitleg.
What we do in life echoes in eternity

Berichten: 2.035

Re: Massa spectrum

Je bent niet "voor de gek gehouden", men laat alleen maar voor de duidelijkheid de zaken wat scherper zien dan ze misschien zijn.... er zijn overigens zat massa-spectrometers die inderdaad vlijmscherpe pieken kunnen geven! ;)

Berichten: 2.399

Re: Massa spectrum

Wanneer je precies gaat kijken zijn ook deze pieken gaussian distributions. De massa spectrometer die paaltjes geeft moet nog uitgevonden worden. Als je deze kunt uitvinden ben je trouwens rijk ;) .

Het is trouwens een spelletje bij massa-spectroscopie, je kunt scannen over een groter gebied en resolutie verliezen, of maar een paar ionen volgen en het apparaat fine tunen op deze ionen en wat resolutie winnen.

Berichten: 1.153

Re: Massa spectrum

Het is trouwens een spelletje bij massa-spectroscopie, je kunt scannen over een groter gebied en resolutie verliezen, of maar een paar ionen volgen en het apparaat fine tunen op deze ionen en wat resolutie winnen.
en welke je wilt doen, hangt af van je doel. ;)

Berichten: 67

Re: Massa spectrum

MS pieken hebben altijd een gaussich voorkomen. Dit komt door onder andere een verdeling in kinetische energie tussen ionen van dezelfde massa. Door de beperkingen van computers in de 60'er en 70''er jaren is besloten om van massaspectra alleen de top van de piek weer te geven. Dit is de reden dat dat in een massaspectrum vaak alleen een "lijntje" wordt weergegeven. Een kwestie van voorzichtig omgaan met computergeheugen en opslagcapaciteit. Tegenwoordig wordt dit nog steeds gedaan en we spreken dan van ''centroid mass'': het is nu een soort traditie geworden. In moderne massaspectrometers kunnen ook de volledige datafiles worden opgeslagen als ''profile spectra''. Dit wordt vaak gedaan bij het analyseren van grote moleculen zoals peptiden. Bij kleine moleculen is het nog steeds goed gebruik om centroid mass spectra te hanteren.

Reageer