H2S

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 10

H2S

Ik heb wat vragen over H2S en het maken hiervan, hoe weet ik al. hier zijn mijn vragen:

1. Als ik FeS (s) maak (met ijzer- en zwavelpoeder) blijft dit dan poeder?

2. Als dit niet zo is, kan ik dit dan opnieuw verpoederen en hoe zou ik dat moeten doen (vijl, hamer, schuurpapier)

3. Is geconcentreed citroenzuur (van de supermarkt) genoeg om de reactie in gang te zetten

4. Kan ik (zonder verdere gevolgen op de vorming van H2S) FeS (s) mengen met water

5. Werkt de reactie nog steeds als ik FeS (aq) meng met het citroenzuur (of zoutzuur)

geef me a.u.b. geen reactie over de gevaren van H2S, ik weet deze, ik respecteer ze en neem ze ook in acht. Ik ga geen dingen doe waar ik mensen mee in gevaar kan brengen. Ik wil alleen duidelijkheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: H2S

Het lijkt mij erop dat je nog nooit het verschil tussen atoom en ion hebt gehoord. Anders zou je vast weten dat gepoederde elementen niet onder normale omstandigheden reageren. ;) . Waarom zou je precies H2S willen maken, terwijl dit een redelijk giftig en vooral stinkend gas is...

Berichten: 10

Re: H2S

Als ik het ijzerpoeder en het zwavelpoeder verhit reageert het wel

Berichten: 3.145

Re: H2S

Bereken de juiste stoichiometrische verhouding tussen Fe en S en neem dan een heel klein beetje overmaat S. Als je poeder van S en Fe fijn genoeg is, dan zal de reactie, nadat hij eenmaal in gang is gezet door verhitten, vanzelf doorlopen. Wat je krijgt na afkoelen is een harde zwarte klont.

Die harde bonk zou ik zeker niet verpulveren, ik zou het proberen kapot te slaan in brokjes van een cm doorsnee o.i.d. Dit wil vast wel met een zware hamer. Het maken van H2S gaat veel comfortabeler als je brokken houdt. Als je deze in zoutzuur (10% van de bouwmarkt) gooit, dan krijg je een mooie rustige ontwikkeling van H2S. Met poeder komt alles snel/ineens. Niet echt handig. De reden waarom je een klein beetje overmaat S moet nemen is omdat je anders wat ijzer overhoudt. Dit geeft waterstof met zuur en dat wil je vast niet. Als er wat zwavel achterblijft, dan krijg je in ieder geval geen gasvormige verontreiniging van je H2S.

Ik zou geen citroenzuur gebruiken, maar zoutzuur. Anders gaat het allemaal veel te langzaam, als het al gaat werken. Citroenzuur is een zwak zuur en geeft zijn H+ ionen te langzaam af.

@FsWd: Vanwaar die toch wat harde/onvriendelijke reactie? De OP geeft toch aan dat hij de gevaren van H2S kent? En ... hij weet ook al hoe hij dit moet maken. Hier ligt mijns inziens toch echt de verantwoordelijkheid bij de OP. Zonder onze info komt hij ook wel aan H2S, dus laten we hem maar gewoon helpen als we dat kunnen.

Berichten: 2.035

Re: H2S

edit: te laat

Wilco, deze meneer is duidelijk chemisch onkundig..... hem alles oplepelen is misschien minder verstandig (hoeveel zijn er al in het ziekenhuis terecht gekomen met een H2S-vergiftiging omdat ze "alleen maar" een stinkbom gingen maken?)....

Ik vind in dit geval Fswd's reactie (wat ga je doen met H2S en weet je ECHT hoe gevaarlijk dat spul is?) wel op zijn plaats ;)

Hij kan het inderdaad zowiezo wel maken/krijgen (geldt trouwens voor de meeste dingen die men hier vraagt!), maar hem op de gevaren wijzen is dan m.i. wel gewenst....

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: H2S

woelen schreef: Bereken de juiste stoichiometrische verhouding tussen Fe en S en neem dan een heel klein beetje overmaat S. Als je poeder van S en Fe fijn genoeg is, dan zal de reactie, nadat hij eenmaal in gang is gezet door verhitten, vanzelf doorlopen. Wat je krijgt na afkoelen is een harde zwarte klont.

Die harde bonk zou ik zeker niet verpulveren, ik zou het proberen kapot te slaan in brokjes van een cm doorsnee o.i.d. Dit wil vast wel met een zware hamer. Het maken van H2S gaat veel comfortabeler als je brokken houdt. Als je deze in zoutzuur (10% van de bouwmarkt) gooit, dan krijg je een mooie rustige ontwikkeling van H2S. Met poeder komt alles snel/ineens. Niet echt handig. De reden waarom je een klein beetje overmaat S moet nemen is omdat je anders wat ijzer overhoudt. Dit geeft waterstof met zuur en dat wil je vast niet. Als er wat zwavel achterblijft, dan krijg je in ieder geval geen gasvormige verontreiniging van je H2S.

Ik zou geen citroenzuur gebruiken, maar zoutzuur. Anders gaat het allemaal veel te langzaam, als het al gaat werken. Citroenzuur is een zwak zuur en geeft zijn H+ ionen te langzaam af.

@FsWd: Vanwaar die toch wat harde/onvriendelijke reactie? De OP geeft toch aan dat hij de gevaren van H2S kent? En ... hij weet ook al hoe hij dit moet maken. Hier ligt mijns inziens toch echt de verantwoordelijkheid bij de OP. Zonder onze info komt hij ook wel aan H2S, dus laten we hem maar gewoon helpen als we dat kunnen.
Dit lijkt me eenzelfde situatie als het volgende (wel wat aan de extreme kant): geef een puber een geladen pistool, de puber is blij en gaat liggen schieten. Hij raakt iemand. Wie is nu verantwoordelijk? De puber, of degene die het pistool geleverd heeft? Aan dat pistool kan hij toch wel komen, maar rechtstreeks vanaf een fatsoenlijke wapenhandel in ieder geval niet ;)

Berichten: 3.145

Re: H2S

@Herman: Ik had inderdaad wel wat meer op de gevaren van H2S kunnen wijzen. Dit ben ik dus wel met je eens. Dus, ChaosR, als je dit doet, doe het a.u.b. buiten. Binnen kun je met een gram FeS wel iemand omleggen als de ruimte aan de kleine kant is. Weet waar je mee bezig bent.... Als je geen H2S (meer) ruikt, dan wil dat niet zeggen dat het er niet (meer) is. Bij hoge concentratie verdooft H2S de geurreceptoren en neem je geen geur meer waar. Je denkt dan dat je veilig bent, terwijl in werkelijkheid je in een hele hoge concentratie zit.

@FsWd: Die vergelijking met het geven van een geladen pistool vind ik nogal mank gaan. In feite heeft de OP dat geladen pistool al en hij kan er ook al mee schieten, hij vraagt alleen nog hoe hij er optimaal mee kan schieten. Ik denk dat die vergelijking dan beter is.

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: H2S

Misschien is het wel interessant om deze link eens te bekijken.

Dan zien jullie de werkelijke reden waarom ChaosR H2S wil maken. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: H2S

Tja... ik heb half en half het idee om dit topic maar te sluiten, maar eigenlijk is de discussie te waardevol daarvoor.

ChaosR, ik kan je alleen maar zeggen: bedenk je goed waar je mee bezig bent, en neem de waarschuwingen van onze forumleden ter harte!

Topic wordt in de gaten gehouden...

[edit]@Herman: nu ook over de 1000? ;)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.035

Re: H2S

Saxman schreef:Misschien is het wel interessant om deze link eens te bekijken.

Dan zien jullie de werkelijke reden waarom ChaosR H2S wil maken.  :P
Inderdaad wat ik al dacht.... heel veel andere gebruiken voor H2S zijn er zowiezo niet ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: H2S

Ik ga geen dingen doe waar ik mensen mee in gevaar kan brengen.
Ik denk na het stukje op wetenschapsforum gelezen te hebben dat je dit toch echt wel zal gaan doen.

Bepaalde chemische stoffen dienen niet als speelgoed. H2S is zo'n stof, die zeer giftig is en niet voor gebruik buiten het lab geschikt is.

Ik raad je daarom aan om iets met aardappelschillen te gaan doen en zo boterzuur te gaan maken, lijkt me toch wat minder gevaarlijk en stinkt des te meer Afbeelding
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Berichten: 10

Re: H2S

Nu ik dit allemaal gelezen heb, denk ik dat ik het toch maar niet ga doen. Het leek me de simpelste oplossing om een stinkbom te maken, ten eerste is het behoorlijk snel (boterzuur duurt erg lang) te maken en ten tweede, 2 stofjes, je gooit ze bij elkaar en "tada" de hele aula is leeg. Ik was heus niet van plan om heel veel te gebruiken. Ik ben dit alles begonnen met de gevaren op te zoeken (want er moet een rede zijn waarom het stink, de natuur laat niet voor de lol iets stinken). Die waren niet mis. Dus ik was van plan om ongeveer 2-5 gram in de aula (erg groot) te gebruiken (0.0047 ppm is genoeg om het te ruiken).

Maar nu wil ik nog wel 1 ding weten. Waarom (op wat voor manier) is H2S nu giftig. Wat doet het precies met je lichaam.

Berichten: 2.035

Re: H2S

Pathophysiology: Significant H2S poisoning usually occurs by inhalation. Local irritant effects, along with arrest of cellular respiration, may follow. H2S forms a complex bond to iron in mitochondrial cytochromes, thereby arresting aerobic metabolism in an effect similar to cyanide toxicity.

As a cellular poison, H2S affects all organs, particularly the nervous system. The spectrum of illness depends on the concentration and duration of exposure, with high concentrations (>800 ppm) causing sudden death.

Mortality/Morbidity:

Low-level exposures usually produce local eye and mucous membrane irritation, while high-level exposures rapidly produce fatal systemic toxicity.

Exposures of 700-800 ppm or greater usually result in death.

History:

Presence of H2S usually is apparent because of the characteristic rotten egg smell. Concentrations above 150 ppm, however, may overwhelm the olfactory nerve so that the victim may have no warning of exposure. Exposures are subdivided into low-, high-, and very high-level categories.

Low-level exposure often is more chronic in nature and usually is seen in industrial settings. Chronic low-level exposure results primarily in irritation to mucous membranes and the respiratory system.

Headaches

Asthenia

Bronchitis

High-level exposures result in more neurologic and pulmonary symptoms.

Cough

Dyspnea

Vertigo

Confusion

Nausea and vomiting

Possible loss of consciousness

Hemoptysis

Very high concentrations lead to cardiorespiratory arrest because of brainstem toxicity.

Myocardial infarction

Seizure

Cardiopulmonary arrest

Physical:

Low-level exposure most often affects the mucous membranes and may show the following few physical signs:

Conjunctivitis

Green-gray line on gingiva

Wheezing

High-level exposure may elicit the following signs:

Tremulousness

Agitation

Cyanosis

Pulmonary edema (may present with acute respiratory distress syndrome [ARDS])

Causes:

H2S most often is encountered as a byproduct of the petroleum, viscose rayon, rubber, and mining industries.

Organic decomposition of sulfur compounds in sewers, barns, ships' holds, and sulfur springs also produces H2S.

The petroleum industry is responsible for most cases of H2S toxicity in North America.

Gekopieerd van -> klik

Zoals je ziet, GEEN fijn spul! ;)

Berichten: 162

Re: H2S

waterstofsulfide is net zo giftig als blauwzuur: ze werken blokkeren de celademhaling met alle gevolgen vandien. Gezien de klungelinge vraagstelling stel ik de grootste voorzichtigheid voor in het beantwoorden van dit soort vragen. Je kunt i.p.v. blauwzuur net zo goed waterstofsulfide gebruiken om iemand te executeren, dat zegt dus genoeg ;) .

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: H2S

Ik raad je daarom aan om iets met aardappelschillen te gaan doen en zo boterzuur te gaan maken, lijkt me toch wat minder gevaarlijk en stinkt des te meer 
Welke stof is deze geur dan? En valt er met boterzuur nog een beetje te werken, of welke maatregelen moet ik nemen om met deze stof aan de slag te gaan? Bijv. bij het maken van een ester.

Bijvoorbaat dank,

Gesloten