olien en vetten

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 873

olien en vetten

Wie kan mij duidelijkheid verschaffen over de term 'polaire waarde'.

Dit zou een kenmerk zijn voor de kwaliteit van een olie of vet.

Bij mij zijn veel kenmerken etc bekend, DPTG, zuurgetal, peroxide getal, etc. maar deze term ken ik nog niet.

Wie kan mij verder helpen?

bij voorbaat dank.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: olien en vetten

Blijkbaar kent niemand de term.

Ik kan me wel voorstellen dat een kort vetzuur polairder gedrag vertoont dan een lang vetzuur. Maar hoe je dat zou uitdrukken in een waarde? Geen idee. Werken octanol/water partitiecoëfficiënten nog voor dit soort verbindingen?

Berichten: 2.035

Re: olien en vetten

Die werken prima! In principe is er voor elk organisch molecuul een LogP-waarde (dat is de eenheid waarin de partitie-coefficient wordt uitgedrukt) te berekenen/meten! (ik kan het weten, ik heb er al zo'n 50 miljoen berekend, en doe dat nog elke dag ;) )

Voor korte (2-4 koolstoffen) vetzuren ligt de LogP tussen de 0 en de 1, voor langere vetzuren loopt de LogP gestadig op (decaanzuur heeft bijv. een LogP van 4, hexadecaanzuur heeft een LogP van 6 enz).....

Ik weet niet of vraagsteller hier iets aan heeft (bij hem gaat het over een "kwaliteits-indicatie"), maar goed... Afbeelding

Berichten: 873

Re: olien en vetten

Dit werpt alleen maar meer vragen op. Partitie coëfficienten is een term die mij (ver weg, lang geleden) wel wat zei. Ik ga daar maar even wat over lezen.

Zoals je al zei wordt deze meting van de polaire waarde gedaan als kwaliteitsmeting, waarschijnlijk in, al dan niet, gebruikt frituurvet/olie.

Nu weet ik wel dat tijdens het frituren vrije vetzuren ontstaan (naast nog veel meer). Ik weet niet of dat dan de polaire waarde toeneemt.

De meting wordt overigens rechtstreeks uitgevoerd in de olie/vet. Een relatie bv. met de octanol/water partitie coëfficienten is dan ook ver te zoeken denk ik.

Bij mij is wel bekend dat er meetapparatuur is (vergelijking met pH meting) waarbij de DPTG-waarde gemeten wordt. We hebben hier wat testen uitgevoerd en de gemeten waarden vergeleken met waarden die gevonden zijn mbv een LC bepaling, dit gaf nog al wat grote verschillen. Zo'n 80% kwam redelijk tot goed overeen, 20% resulteerde in grote verschillen waarbij ook hier en daar flink de plank werd misgeslagen. Ik weet ook niet of dat eventueel ontstane vrije vetzuren, en mogelijk de polaire waarde, een invloed heeft op de meting.

Ik laat dit nog maar even doorlopen, hoop op nog wat meer reakties.

Reageer