Springen naar inhoud

Spectrofotometer

• Log in om te kunnen reageren

Zantetsu

Zantetsu

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 mei 2006 - 16:42

Bij een fotometer het je een fotocel en een signaaldetector, maar bij een spectrofotometer zitten die twee in een toestel , namelijk de fotomultiplier.

Klopt dit?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 mei 2006 - 04:36

Nee, een fotomultiplier is een signaal versterker. In beide apparaten zit ws een photomultipliertube.

mironteau

mironteau

• >25 berichten
  • 70 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 juli 2006 - 10:12

Een spectrofometer heeft steeds een ingebouwd prisma of rooster om de gewenste golflengte in te stellen. Bij een fotometer werk je met kleurfilters die al of niet ingebouwd kunnen zijn. Als detector kun je -zoals Zantetsu zei- een fotomultiplier gebruiken, maar ook een ander lichtgevoelig element (zoals een LDR of tegenwoordig een fotodiode). Een fotomultiplier is ondanks alle moderne elektronische snufjes nog altijd de meest gevoelige detector.

Yours Truly

Veranderd door mironteau, 28 juli 2006 - 10:15

bteunissen

bteunissen

• >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 juli 2006 - 10:15

Een spectrofometer heeft steeds een ingebouwd prisma of rooster om de gewenste golflengte in te stellen.

Of in een photodiode array detector om je licht 'simpelweg' op te splitsen in een mooi kleurenspectrum welke vervolgens op je CCD/rij pixels valt. Geplaatste afbeelding

mironteau

mironteau

• >25 berichten
  • 70 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 juli 2006 - 10:19

Een fotomultiplier is ondanks alle moderne elektronische snufjes nog altijd de meest gevoelige detector.

Zoals ik zei
:oops:

bteunissen

bteunissen

• >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 juli 2006 - 10:26

Zijn een fotomultiplier en een photodiode array detector dan hetzelfde volgens jou? :oops:. Volgens mij niet namelijk!

mironteau

mironteau

• >25 berichten
  • 70 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 juli 2006 - 11:28

Neen, alleen valt volgens mij een photodiode array onder "moderne elektronische snufjes" die met veel blabla worden verkocht, maar in wezen een achteruitgang zijn (en dan bedoel ik niet een uitgang aan de achterzijde, maar het tegenovergestelde van vooruitgang) omdat alles tegenwoordig moet wijken voor het grote geld. En met moderne snufjes is nu eenmaal meer te verdienen dan met klassieke betrouwbare robuuste ouderwetse technieken. Wat niet betekent dat ik sowieso alle nieuwerwetsigheden verwerp (ik zit nu toch ook op m'n laptop te tokkelen?), maar wel dat veel mensen denken dat alles wat modern is, ook automatisch beter is. En je moet spijtig genoeg je grijze massa inspannen om het verschil te zien tussen iets wat goed is en iets wat modern is.

Sans rancune?

:oops:

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 juli 2006 - 12:24

Als je met een modern snufje 1000 golflengtes tegelijk kunt meten, is het het best waard om daarvoor een factor 5 aan gevoeligheid in te leveren. Je meting gaat dan nog altijd 200 keer sneller. Zo eenvoudig als je het presenteert is het dus niet.

Het is in de analytische markt juist ontzettend moeilijk om een nieuw technisch snufje aan de man te brengen. Via validatieprocedures moet vaak worden bewezen dat de nieuwe techniek even betrouwbaar is als de oude.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures