citroenzuur

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

citroenzuur

Ik ben een eindwerk ana het maken over citroenzuur. Ik heb al een aantal dingen gevonden over de bereiding, maar zou nog iets meer willen weten over de specifieke eigenschappen. Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: citroenzuur

Ooit gehoord van wikipedia? Tik maar eens in: http://nl.wikipedia.org en dan links in het menu naar het artikel "citroenzuur" zoeken. Dan moet het toch wel lukken denk ik zo.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 5

Re: citroenzuur

Ooit gehoord van wikipedia? Tik maar eens in: http://nl.wikipedia.org en dan links in het menu naar het artikel "citroenzuur" zoeken. Dan moet het toch wel lukken denk ik zo.
Leerkracht is een tegenstander van wikipedia :s

Berichten: 13

Re: citroenzuur

;) jaja zo kennen we hem

lacht u wss nog uit als em et zou weten

vindt dit forum wss ook onder zijn niveau

Allé leer nog goe, en zoek nog maar vr uw eindwerk

btw: zou er ook zo geen forum bestaan vr Fysica?

-xxx-

Berichten: 112

Re: citroenzuur

Citroenzuur

2-hydroxy-1,2,3-propaantricarbonzuur



Citroenzuur is een tricarboxylzuur met prettige frisse smaak, zeer goed wateroplosbaar en veelvuldig gebruikt. Citroenzuur versterkt de werking van anti-oxydanten door zijn chelerende werking ten opzichte van metaalionen, net zoals bijvoorbeeld ascorbinezuur (E300). Citroenzuur voorkomt verkleuring van fruit. Ook wordt deze stof gebruikt bij de bereiding van bier en jam. Citroenzuur stabiliseert snoep en suikerwerk, zodat suiker niet uitkristalliseert. Ook voorkomt citroenzuur dat glucose omgezet wordt in vetweefsel en stimuleert de omzetting van glucose in glycogeen. Glycogeen stopt het hongergevoel. Het eindresultaat is dat een persoon minder eet en minder voedsel omzet in vet. Citroenzuur geeft de zure smaak aan vruchten als citroenen, sinaasappels en ananassen. Citroenzuur is dus een heel natuurlijke stof, die in al het dierlijk en plantaardig materiaal voorkomt. Het is een van de meest veilige additieven (E-nummers, E330) die er zijn. Het is volkomen veilig om er 100 g in een keer van op te eten (niet lekker, maar dat is iets anders).

Winning van citroenzuur uit fruit door precipitatie met kalk en na filtratie door toevoeging van zwavelzuur is kostbaar. Citroenzuur wordt voornamelijk gemaakt door fermentatie van glucose met behulp van bacteriën en schimmels. Uit de cultures wordt het citroenzuur dan gewonnen en gezuiverd. Het kan ook puur synthetisch gemaakt worden uitgaande van aceton of glycerol, maar ook dat is zeer kostbaar.

Citroenzuur is een stof die voorkomt in iedere lichaamscel, het is een onderdeel van de zogenaamde citroenzuurcyclus. De citroenzuurcyclus is het laatste deel van een serie chemische reacties, waarbij suiker omgezet wordt in energie. Aangezien iedere lichaamscel energie nodig heeft, bevat iedere cel de citroenzuurcyclus en dus ook citroenzuur.

De citroenzuurcyclus

of de Kreb's cycle (citric acid cycle) of Tricarboxylic acid cycle (TCA cycle)

De citroenzuurcyclus bestaat uit een serie chemische reacties die essentieel zijn voor de oxidatieve stofwisseling van glucose en andere eenvoudige suikers. De afbraak van glucose tot kooldioxide en water wordt koolhydraat katabolisme genoemd en de citroenzuurcyclus is de tweede stap in een proces dat uit drie stappen bestaat.

De eerste stap is de glycolyse; de tweede stap is de citroenzuurcyclus en de derde stap is de oxidatieve fosforylering. In de glycolyse wordt glucose omgezet in pyrodruivenzuur (pyruvic acid). In de eerste stap van de citroenzuurcyclus wordt het acetyl gedeelte (CH3CO) van acetyl CoA verkregen van pyrodruivenzuur. De naam citroenzuurcyclus is afgeleid van het eerste product dat ontstaat uit de serie omzettingen in deze cyclus; namelijk citroenzuur.

Als erkenning voor het feit dat Hans Adolf Krebs de citroenzuurcyclus heeft ontdekt, wordt deze cyclus ook wel de Krebs cyclus genoemd. Omdat citroenzuur drie carboxylgroepen (COOH) bevat , wordt de citroenzuurcyclus ook wel de Tricarboxylic acid cycle (TCA cycle) genoemd. De citroenzuurcyclus is een oxidatiecyclus (oxidatie is het proces waarbij elektronen worden afgestaan) waarin brandstofmoleculen afkomstig uit vetten (Acetyl CoA), suikers (acetyl CoA) en aminozuren (acetyl CoA, alpha-ketoglutaarzuur, barnsteenzuur en ketobarnsteenzuur) geoxideerd worden tot kooldioxide. De citroenzuurcyclus begint en eindigt met een verbinding van acetyl-coënzym A en oxaalazijnzuur die samen citroenzuur vormen. Deze zuursamenstelling bevat 6 koolstofatomen. Door een reeks van chemische reacties met enzymen tijdens de cyclus worden echter twee koolstofatomen afgesplitst. De cyclus zorgt er ook voor dat het molecule weer wordt opgebouwd, waardoor dit aan het eind van de cyclus weer is omgezet in oxaalazijnzuur. Het proces begint overnieuw wanneer het oxaalazijnzuur opnieuw een verbinding aangaat met acetyl-coënzym A. Eén zo'n cyclus levert een energierijke molecule ATP (gevormd bij het vrijkomen van vier elektronen) en een molecule GTP op. De in de cyclus voorkomende tussenproducten dienen als grondstof voor de biosynthese van nieuw celmateriaal. Het bovenste gedeelte van pyrodruivezuur naar acetyl-coënzym A hoort eigenlijk niet bij de citroenzuurcyclus, maar het staat er bij als vervolg op de glycolyse.

De Citroenzuurcyclus schematisch:

De reacties waarbij NAD+ wordt omgezet in NADH en GDP naar GTP en FAD naar FADH2 betekend dat er energie is vrijgekomen en dat deze energie is gaan zitten in deze gevormde verbindingen. Deze energie kan voor talloze doeleinden gebruikt worden.

Bijwerkingen : Geen schadelijke effecten bij normaal gebruik. In zeer grote hoeveelheden tast deze stof het tandglazuur aan en kan het irritatie in de mondholte geven.

Berichten: 3.145

Re: citroenzuur

Aurélie schreef: :P jaja zo kennen we hem

lacht u wss nog uit als em et zou weten

vindt dit forum wss ook onder zijn niveau

Allé leer nog goe, en zoek nog maar vr uw eindwerk

btw: zou er ook zo geen forum bestaan vr Fysica?

-xxx-
Hmm... welke taal spreken we hier ;) ???

Berichten: 660

Re: citroenzuur

Aurélie schreef: :P   jaja zo kennen we hem

lacht u wss nog uit als em et zou weten

vindt dit forum wss ook onder zijn niveau

Allé leer nog goe, en zoek nog maar vr uw eindwerk

btw: zou er ook zo geen forum bestaan vr Fysica?

-xxx-
oooh my god ... nooit gehoord van nederlands .. ik moet er bijna een tolk bij halen om dit te begrijpen en ik ben 17 ;) .. lees de regels eens goed door ..

maar er bestaand een forum voor fysica (onder andere) wetenschapsforum genaamd.

@topicstarter: zou ik zo vrij mogen zijn om te vragen waarom je leraar tegen wikipedia is .. tot nu toe heb ik er alleen nog maar nuttige en betrouwbare informatie vandaan gehaald..

mvg kevin

Berichten: 13

Re: citroenzuur

[QUOTE]Hmm... welke taal spreken we hier ???

Vlaams ;) leuk hè

Leerkracht is tegen wikipedia omdat hij dat "te gemakkelijk" vindt

+ dat er veel fouten in zouden staan

maarja, 't is nog ene van den ouwe sloef ze

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: citroenzuur

weet jij toevallig ook dingen over azijnzuur?
Doe dat nou maar in dit topic!!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 8

Re: citroenzuur

om nog even terug te komen op de vraag waarom een leraar tegen wikipedia is:

de leraar van dieterk is niet de enige tegenstander van wikipedia, mijn leraar ook. Hij vindt dat het geen betrouwbare site is, omdat iedereen er wat op kan zetten. Ik weet dat er, als er iets 'fouts' opstaat het gewijzigd wordt als het wordt opgemerkt. Maar ik weet verder ook niet waarom mijn leraar ertegen is (generatie-kloof misschien).

Berichten: 2.035

Re: citroenzuur

Mijn ervaring is dat alle chemische informatie op Wiki behoorlijk accuraat is.... het enige dat je wel eens vindt zijn kleine "onnauwkeurigheden", en die worden keurig gecorrigeerd als je ze er op wijst!

Berichten: 448

Re: citroenzuur

Wikipedia is een betrouwbare bron. Een tijdje geleden heeft een onderzoek aangetoond dat Wikipedia even betrouwbaar was als de Britannica. Trouwens in dit onderzoek hebben ze de betrouwbaarheid van 50 wetenschappelijke artikels in beide encyclopedieën gecheckt. 4 zware fouten in beide encyclopedieën en 162 gewoone fouten in de Britannica en 123 gewoone fouten in Wikipedia.

Reageer