Springen naar inhoud

HCl - zouten

• Log in om te kunnen reageren

Pelson

Pelson

• >250 berichten
  • 318 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 mei 2006 - 19:22

Hoi,
Ik zit met een probleem... (logisch toch?)
Ik heb een paar maand geleden wat HCl gebruikt om koper heel schoon te krijgen om dat dan te solderen (om "waterleidingen" te leggen).
Dat HCl was gewoon "huiszoutzuur", gekocht bij Delhaize (15 denk ik... zou ook te veel kunnen zijn)
Maar... dat zat in een glazen potje, met metalen deksel... en nu vind ik dat ding terug, met een enorm gezwel erop. Ik heb handschoenen aangetrokken en kon er gewoon een vingerdik gat in duwen (het was poedervorm...)

Mijn vraag nu: hoe moet ik die vuiligheid opruimen.. Zijn chloorzouten erg gevaarlijk, of mag dat gewoon bij het grof vuil? :P

Misschien wel wat onnozel om dat zo te bewaren... de helft van m'n vaders gerief in de kelder begint al te roesten ;) en hij is nogal :) daardoor...

Alvast bedankt!

Veranderd door Nelson, 03 mei 2006 - 19:23

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 mei 2006 - 20:19

De op deze manier gevormde chloorzouten zijn (net als de meeste "huis, tuin en keukenzouten") waarschijnlijk ongevaarlijk.... waar ik me meer zorgen om maak zijn de resten "zuur" ;)

Als het zo sterk reageert met metalen deksels kan ik me nauwelijks voorstellen dat het echt 15% zoutzuur is....

Ik zou dus het hele zaakje netjes afleveren bij een officieel depot voor klein chemisch afval! :P

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 mei 2006 - 22:27

Zoutzuur van 15o Baume is best geconcentreerd spul. Het is bijna 25% HCl (gewichtspercentages) en als je dat in een potje met metalen deksel bewaart, tja.... dan rot dat deksel wel weg.

Graden Baume is een dichtheidsmaat.

Soortelijk gewicht = 145 / (145 - B), waar B het aantal graden Baume is.

15o komt overeen met een dichtheid van ca. 1.11 gram/ml. Kijk je vervolgens naar een tabel van dichtheden van zoutzuur, dan kom je uit op zo'n 24% HCl.

Veel zuren worden in graden Baume aangegeven. Zo is bijv. geconcentreerd zwavelzuur 66o Baume, wat overeenkomt met bijna 1.84 gram per ml, dat is zo'n 96% zuur.

@Herman: Dat zoutzuur zou ik gewoon door het riool spoelen. In de WC-pot er mee en snel doortrekken. Dit zeg ik, omdat bepaalde merken gootsteenontstopper 97% zwavelzuur zijn (bijv. Mega ontstopper van de DA drogist, maar er zijn er veel meer). Als ik mijn gootsteen ontstop, dan schenk ik een kwart liter van dat spul in het putje, laat het inwerken en dan gaat er een flinke plens water achteraan. Als dat met zwavelzuur mag, dan zie ik geen reden om zoutzuur als KCA in te leveren. Ook het chloride er in zie ik niet als probleem. Er gaan toch ook tonnen zout per dag het riool in (al is het maar in onze urine en ontlasting :P )?
Uiteraard wil ik wel meegeven, dat als je niet zeker weet of een stof wel of geen KCA is, neem dan het zekere maar voor het onzekere en behandel het als KCA, maar in dit geval is het veiliger dat het gewoon de WC-pot in gaat. Dan hoeft "Nelson" ook niet met zo'n brakke pot onderweg naar dat depot, met alle vervoersrisico's vandien ;) .

Veranderd door woelen, 03 mei 2006 - 22:37

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 mei 2006 - 07:37

Ik dacht meer aan het deksel... dat zal inmiddels wel een allegaartje van chemische verbindingen zijn ;)

In ieder geval maar weer eens bedankt voor de info!

Pelson

Pelson

• >250 berichten
  • 318 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 mei 2006 - 21:08

Het zoutzuur zag er nog goed uit, en heb ik gewoon overgegoten in een plastic fles... (natuurlijk niet bij de rest, in de oorspronkelijke fles, maar in een anders flesje)

De zouten zal ik dan maar in de goot gieten...

Bedankt voor de uitleg!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures