complement systeem

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 102

complement systeem

Hoi mensen,

Ik ben hele tijd aan het zoeken op internet voor de volgende vraag:

- Beschrijf de lytische route van het complement systeem.

Maar ik kan het nergens vinden, ik vind wel vanalles over het complement systeem, maar helemaal niets van de lytische route.

Als iemand me kan helpen, graag.

Alvast bedankt,

Broekhem

Berichten: 102

Re: complement systeem

Niemand? Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: complement systeem

Misschien als je er wat mee contet bijzet, want ik weet niet wat "lytisch" is. De term rinkelt wel ergens bij me, maar er gaat vooralsnog geen lichtje branden. Google leverde me dit: oplossend door chemische, fysische en andere invloeden maar ik weet niet hoe ik dit in het licht van je vraag moet zien.

En gaat het over een bepaald complement systeem? Welk systeem dan?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 102

Re: complement systeem

Het complementsysteem van het immuunsysteem, meer weet ik ook niet.

En ik ken alleen maar de lytische route van fagen, bij infecteren van bacterien (laatste stap van de infectie, waardoor de bacterie openbreekt en de geproduceerde fagen vrijkomen).

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: complement systeem

Er lopen hier wel wat vakidioten (positief bedoelt) rond, dus ik neem aan dat je nog wel geholpen wordt, maar van de bio-hoek heb ik weinig kaas gegeten.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 2.035

Re: complement systeem

Als je Engels een beetje ok is: hier -> klik ;)

Hier vindt je een uitgebreide beschrijving van het immuunsysteem, inclusief de werking van lysozymen (enzymen verantwoordelijk voor het lyseren van bacterien)......

Berichten: 740

Re: complement systeem

Zoek voor eventueel meer info in het boek van Roit (immunologie), dit is een heel mooi boek met alle informatie over de complemtent activatie.

Alsje nog meer specifieke vragen hebt, dan kan ik je vraag denk ik wel beantwoorden.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: complement systeem

De lytische route van het complement systeem is de route waarbij het complement C3 wordt geactiveerd. Deze activatie kan weer verschillende kanten op met als doel oude cellen op te ruimen door het lysozym van de cel te activeren of dan wel een ontstekingsreactie veroorzaken door aan het membraam van de bacteriën te binden en het te breken.

MvG Ron

Berichten: 102

Re: complement systeem

biochemiefreak schreef: De lytische route van het complement systeem is de route waarbij het complement C3 wordt geactiveerd. Deze activatie kan weer verschillende kanten op met als doel oude cellen op te ruimen door het lysozym van de cel te activeren of dan wel een ontstekingsreactie veroorzaken door aan het membraam van de bacteriën te binden en het te breken.

MvG Ron
Heb je hier misschien een link van ;) , zo ja kan je me die dan aub geven.

Berichten: 67

Re: complement systeem

Vond op internet dat de lytische route ook wel de lectin route genoemd wordt.

Als je op lectin pathway zoekt, dan krijg je de volgende link:

http://www.cat.cc.md.us/courses/bio141/lec...ate/lectin.html

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: complement systeem

Misschien is het makkelijk om even het boek van Tizard Immunology te kijken.

Ik wist het nog van mijn studie en daarbij hebben we dit boek gebruikt.

MvG Ron

Berichten: 102

Re: complement systeem

Oke, bedankt voor jullie antwoorden allemaal ;)

Reageer