Vliegen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 45

Vliegen

Dit zal wel bij het biologische deel moeten maar ik heb even een algemene vraag over vliegen.

vliegen komen op lampen af omdat het warmte afgeeft en hun daarop afkomen.

Maar waarom komen vliegen op lampen af ookal gaat de lamp nooit aan? Een vriend van me heeft een lamp die nooit aangemaakt wordt, maar toch komen de vliegen er op af. Is er een verklaring hiervoor?

Berichten: 11

Re: Vliegen

Ik weet het niet zeker, maar ik heb wel een vermoeden.

Het zal kunnen dat er een bepaald soort straling van lampen afkomt, of ze nou aan staan of niet. En misschien dat die vliegen de straling kunnen voelen en er dan op afkomen ofzo.......

Misschien kun je ook nog proberen of het nog verschil maakt of de lamp wel of niet is aangesloten op electiciteit.

Veel meer weet ik er ook niet van, maar misschien heb je hieriets aan.

Berichten: 3.145

Re: Vliegen

Ik geloof zelf niet zo in dat verhaal. Ieder voorwerp dat redelijk uitsteekt in een bepaalde omgeving is favoriet bij vliegen. Zet maar eens een paal ergens neer, waar het verder kaal is. Dan komen er op die paal ook meer vliegen af, gewoon om ergens een zit/rust plaats te kunnen vinden en toch niet op de voor hun gevaarlijke grond te zitten.

Re: Vliegen

Ik ben het eens met de redenering van Woelen, maar ik zou van Rozalinde graag horen waar dat idee vandaan komt dat de straling (welke?) het doet.

Dus Rozalinde laat eens horen wat je er wel van weet.

Gerard

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Vliegen

Nou, dan heb ik ook nog een leuk verhaal:

Bij mijn ouders hangt boven de eettafel een lamp, welke dmv van twee draden aan de plafondplaat opgehangen is. Door deze draden loopt de voeding voor de (halogeen)lamp. Vaak is het zo dat vliegen een voorkeur hebben om op één van de beide draden te landen (elke keer dezelfde draad). Nog meer: Vaak landen ze op precies hetzelfde plekje (circa 5 cm spreiding op een draad van 1.5 meter). Zou er dan toch iets zijn???
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Reageer