overmaat bij onvolledige verbranding

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

overmaat bij onvolledige verbranding

hoi



ik zou graag willen weten wat er in overmaat aanwezig is bij een onvolledige verbranding

groetjes

Berichten: 7

Re: overmaat bij onvolledige verbranding

De stof die je wil verbranden

Berichten: 2.035

Re: overmaat bij onvolledige verbranding

Misschien dat deze recente discussie je helpt -> klik! ;)

Berichten: 2

Re: overmaat bij onvolledige verbranding

bedankt voor het vorige antwoord!

ik zou dit ook graag nog willen weten

waarom is het belangrijk er voor te zorgen dat bij een reactie geen van de stoffen in overmaat aanwezig is?

groetjes

Beryllium: Dubbelposten van zo'n vraag is niet nodig... ga maar gewoon verder in je eerste vraag, ik heb ze nu samengevoegd.

Berichten: 2.035

Re: overmaat bij onvolledige verbranding

Het kan het bijv. zijn om te zorgen dat de stoffen netjes 1:1 reageren, en er geen bijprodukten ontstaan van bijv. 1 molecuul A + 2 moleculen B.

Dit geldt trouwens alleen in specifieke gevallen.... er zijn ook reacties waarbij je 1 van de stoffen opzettelijk in overmaat toevoegt, om de reactie helemaal naar het einde te drijven!

Berichten: 161

Re: overmaat bij onvolledige verbranding

Je vraagt waarom het van belang is dat bij een reactie geen van de stoffen in overmaat aanwezig is - en je hebt het over een verbranding.

Antwoord 1; als er teveel brandstof aanwezig is

je krijgt een onvolledige verbranding, je verspilt dus brandstof en de restproducten zijn nog brandbaar. Dat kan gevaarlijk zijn (schoorsteenbrand!).

Antwoord 2; als er te veel verbrandingslucht is

Je moet bij een verbranding eigenlijk altijd een beetje lucht overmaat hebben (om de situatie van antwoord 1 te vermijden). Als je te veel lucht toevoert verlaag je de vlam temperatuur. Het toevoeren van verbrandingslucht kost energie, te veel lucht kost dus ook meer energie.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: overmaat bij onvolledige verbranding

Het toevoeren van verbrandingslucht kost energie, te veel lucht kost dus ook meer energie.
Precieser: het verwarmen van verbrandingslucht kost energie, en daarom wordt er meer energie "uit de schoorsteen geblazen". Bovendien wordt de vlamtemperatuur lager, en bij een lagere temperatuur verloopt een carnot-proces met een lager rendement. η=(T1-T2)/T1

Reageer