Moleculenmodellen?

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 29

Moleculenmodellen?

Hallo,

IK moet binnekort mijn gintegreerde proef inleveren ( de bereiding van para-nitro-aniline uit aniline en ik zou graag op m'n voorpagina de reactie willen,maar dan een afbeelding vanmolecuulmodellen bouw kan

nl. aniline ==> ... ==> para-nitro-aniline

de tussenreacties en producten die gevormd worden hoeven niet in moleculenmodellen enkel aniline en para-nitro-aniline.

Als iemand mij alsjeblieft kan helpen

Dank U!

, Kenny.

Berichten: 857

Re: Moleculenmodellen?

Bedoel je echt dat je de atomen los kan zien als "bolletjes"?

Of bedoel je gewoon de structuurformules? Die vind je wel op www.acros.be

Berichten: 2.035

Re: Moleculenmodellen?

Als je inderdaad mooie modellen van aniline en PNA wilt kan ik die morgen op mijn werk wel voor je maken.....

Wil je "ball-and-stick"-modellen, of "space filling".... van beide soorten vindt je een voorbeeld in deze topic -> klik.

Berichten: 29

Re: Moleculenmodellen?

ball-and-stick"-modellen alsjeblieft.

dank bij voorbaat

, Kenny

Berichten: 2.035

Re: Moleculenmodellen?

Zoiets?

Klik hier om het plaatje te bekijken

Beryllium: plaatje maar klikbaar gemaakt, hij haalt de forum-layout onderuit en dat maakt lezen van de posts lastig.

Berichten: 29

Re: Moleculenmodellen?

ja ik denk het, maar klopt de dubbele binding wel bij de nitrogroep aan de rechtse kant bij para-nitro-aniline?

Berichten: 29

Re: Moleculenmodellen?

ja denk ik , maar klopt de rechtse "O" bij de nitro-functie bij para-nitro-ailine?

Moet dit geen enkele binding zijn?

Hartelijk bedankt al zeker!!

,Kenny

Berichten: 2.399

Re: Moleculenmodellen?

Nee, in een nitrogroep is 1 zuurstof neutraal en de ander - geladen. De N is positief geladen. Bedenk wel dit is een grensstructuur, in de realiteit wordt die lading door beide zuurstofatomen gedragen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Moleculenmodellen?

[off-topic]

Ja kan je posts ook editten

[/off-topic]

Vaak wordt dat uitsmeren trouwens ook weergegeven door de 2e binding als een stippellijn weer te geven.

Zijn die plaatjes trouwens met chemoffice 3d gemaakt?

Berichten: 2.035

Re: Moleculenmodellen?

De plaatjes zijn met MOE (Chemical Computing Group) gemaakt... software-pakket dat berekeningen aan miljoenen moleculen kan doen, maar ook bijv. eiwit-modelling ;)

Nitro-groepen kan je op meerdere manieren weergeven, maar in de organische chemie is het gewoonte het te doen zoals in het plaatje en hieronder:

O=N+-O-

Voor berekeningen e.d. wordt de gedelocaliseerde structuur, dus met een positief geladen stikstof en twee keer een "half negatief geladen" zuurstof gebruikt!

Bedenk dat zoiets voor veel moleculen geldt: benzeen tekenen we ook als 3 enkele en 3 dubbele bindingen, terwijl we allemaal weten dat de electronen in werkelijkheid "uitgesmeerd" zijn....ander voorbeeld: een sulfongroep tekenen we als O=S=O of zo O=S+-O- of zo O--S2+-O-, maar de werkelijke structuur ligt er tussenin! :P

Berichten: 3.145

Re: Moleculenmodellen?

Die gedelocaliseerde structuur is volgens mij nog meer voorkomend dan stricte enkele of dubbele bindingen. Ook alle ionen als sulfaat, nitraat, carbonaat, nitriet, sulfiet, etc. etc. hebben allemaal equivalente zuurstof atomen en dus moeten ze wel gedelocaliseerd zijn. Zo'n 3D model, maar dan met gedelocaliseerde structuren heb ik nog nooit gezien. Zijn er überhaupt grafische weergaves voor dat soort structuren?

Berichten: 2.035

Re: Moleculenmodellen?

In principe is de lading in elk molecuul (en dus zelfs niet alleen in moleculen met equivalente atomen!) net iets anders verdeeld dan "normaal" getekend wordt (alsof alles prachtig gelocaliseerd is)..... bij bijv. anionen is de werkelijke lading (electronendichtheid dus eigenlijk) op O of N nooit precies -1.0, maar altijd iets meer of iets minder ;)

Wat bedoel je met "3D modellen met gedelocaliseerde structuren"? Hoe "verwerk" je een lading in bijv. een ball-and-stick model?? :P

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Moleculenmodellen?

Tabs toelopende binding? ;) . Zoiets dus: /\

Berichten: 857

Re: Moleculenmodellen?

Hoe "verwerk" je een lading in bijv. een ball-and-stick model??  ;)
Wanneer men een de lewis structuur tekent van een ion wat resoneert (SO42- bijvoorbeeld) dan zet men die toch tussen grote haken [Deze haken] met de lading rechtsboven?

Zo heb ik het geleerd en het zal ook wel kunnen met dat programma of niet?

Berichten: 29

Re: Moleculenmodellen?

Okeeej

Fantastisch!!!

Hartelijk bedankt iedereen xxx

,Kenny

Reageer