Springen naar inhoud

[scheikunde] Hulp bij zuurbase-reactie

• Log in om te kunnen reageren

Chemicaa

Chemicaa

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 mei 2006 - 20:15

Wie kan mij helpen met het volgende:

Ik ga een fenyto´nesuspensie analyseren, met behulp van dimethylformamide los ik hem op (na hem ingedroogd te hebben, met een extractie met chloform/ether). Na het oplossen voeg ik azo violet toe als kleurindicator en vervolgens voeg ik natriummethoxide toe.

Ik kom er zelf niet helemaal uit wat de uiteindelijke reactie is van fenyto´ne (C15H12N2O2) en natriummethoxide (CH3O-Na+).

Weet iemand dit wel?

Bvd

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 mei 2006 - 22:25

Als ik je verklap dat natriummethoxide een redelijk sterke base is, lukt het dan wel? ;)

Veranderd door FsWd, 08 mei 2006 - 22:26

Chemicaa

Chemicaa

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 mei 2006 - 22:50

Heey FsWd,

Bedankt voor je reactie. Ik was er inderdaad achter dat het een zuur-base reactie betreft, waarbij natriummethoxide fungeert als base en het fenyto´ne als zwak zuur, maar dan nog kom ik niet uit met de uiteindelijke reactievergelijking. Om de hoveelheid titrans te berekenen heb ik deze wel nodig. De reactie lijkt niet kloppend te worden?

Wederom bedankt.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 mei 2006 - 07:00

Als ik je ook nog eens verklap dat fenyto´ne eem dubbelzuur is, dat gestabiliseerd wordt door resonantie met de beide zuurstoffen (DrQuico mag me om de oren slaan als dit niet klopt) en dat beide stikstofprotonen dus zuur zijn, lukt het dan?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures