[scheikunde] Hulp bij zuurbase-reactie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Hulp bij zuurbase-reactie

Wie kan mij helpen met het volgende:

Ik ga een fenytoïnesuspensie analyseren, met behulp van dimethylformamide los ik hem op (na hem ingedroogd te hebben, met een extractie met chloform/ether). Na het oplossen voeg ik azo violet toe als kleurindicator en vervolgens voeg ik natriummethoxide toe.

Ik kom er zelf niet helemaal uit wat de uiteindelijke reactie is van fenytoïne (C15H12N2O2) en natriummethoxide (CH3O-Na+).

Weet iemand dit wel?

Bvd

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Hulp bij zuurbase-reactie

Als ik je verklap dat natriummethoxide een redelijk sterke base is, lukt het dan wel? ;)

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Hulp bij zuurbase-reactie

Heey FsWd,

Bedankt voor je reactie. Ik was er inderdaad achter dat het een zuur-base reactie betreft, waarbij natriummethoxide fungeert als base en het fenytoïne als zwak zuur, maar dan nog kom ik niet uit met de uiteindelijke reactievergelijking. Om de hoveelheid titrans te berekenen heb ik deze wel nodig. De reactie lijkt niet kloppend te worden?

Wederom bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Hulp bij zuurbase-reactie

Als ik je ook nog eens verklap dat fenytoïne eem dubbelzuur is, dat gestabiliseerd wordt door resonantie met de beide zuurstoffen (DrQuico mag me om de oren slaan als dit niet klopt) en dat beide stikstofprotonen dus zuur zijn, lukt het dan?

Reageer