Springen naar inhoud

[scheikunde] aldolcondensatie benzaldehyde

• Log in om te kunnen reageren

caid17

caid17

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 mei 2006 - 20:35

Hallo

Wij moeten voor een practicum een aldolcondensatie uitvoeren. We voegen acetofenon en benzaldehyde samen. Als intermediair krijgen we een Beta-hydroxyketon. Dan komt er direct een deshydratatie, met vorming van alfa,beta -enon.

Nu vroeg ik mij af welke producten er eigenlijk zouden worden gemaakt als enkel benzaldehyde werd gebruikt in de bereiding. Krijg je dan als intermediair een diketon? Is dit nog een Claisencondensatie? En wat wordt dan je eindproduct?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

caid17

caid17

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 mei 2006 - 20:37

ai ik was fout. Ik bedoelde dat je dan als intermediair mss een di - alcohol zou kunnen krijgen?

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 mei 2006 - 22:43

Een dergelijke condensatiereactie zal niet optreden. Benzaldehyde heeft immers geen zure protonen op de positie naast de carbonylgroep. Acetofenon heeft dit wel en kan een enolaat vormen.
Er kan met benzaldehyde onder basische omstandigheden wel de zogenaamde cannizaro dismutatie optreden:
2 benzaldehyde -> benzoŽzuur + benzyl alcohol

Vlademir

Vlademir

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 mei 2007 - 10:45

met zure protonen wordt toch het zuur alfa-proton bedoeld he?
als je deze reactie uitvoert, moet je eerst afkoelen wanneer je je acetofenol in het basisch midden brengt. doe je dit dan omdat je acetofenol anders een enolaat gaat vormen?
daarna voeg je het benzaldehyde toe, en moet je verwarmen, is deze verwarming dan om de cannizaro dismutatie tegen te houden? of hebben de afkoeling en opwarming met iets anders te maken?

greetz
Vlademir

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 mei 2007 - 12:07

Nee er ontstaat sowieso een enolaat, dit komt omdat je hier niet met 2 aldehydes zit, maar met een keton en een aldehyde.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures