een klokreactie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

een klokreactie

Wij moeten op onze school een klokreactie maken. ;)

ik dacht aan een oplossing van Jodium en Sulfiet.

Ik weet echter alleen nog niet welke concentratie moet gebruiken om het mengsel na 5 minuten te laten verkleuren.

Dus mijn vraag is, Hoe kom je erachter welke concentratie je moet gebruiken om het na 5 minuten een andere kleur te laten hebben.

in dit geval van blauw/zwart naar onzichtbaar.

Berichten: 3.145

Re: een klokreactie

Jood en sulfiet levert niks op, je moet met jodaat en sulfiet werken. Er is recentelijk hier ook een topic over geweest:

http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?showtopic=4290

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Een andere mogelijkheid is om uit te gaan van jodide, sulfiet (of thiosulfaat) en persulfaat. Persulfaat werkt als langzame oxidator, daardoor wordt jodide geoxideerd tot jood, echter dat gevormde jood wordt direct weer weggevangen door aanwezig sulfiet. Zodra de sulfiet op is, blijft het jood in oplossing. Als je nu ook een klein beetje zetmeel er bij doet, dan zul je zien dat de vloeistof, op het moment dat de sulfiet opgebruikt is plotseling 'aanknipt' van kleurloos naar donkerblauw.

Berichten: 161

Re: een klokreactie

Ook een leuke reactie is de Blue bottle (even googlen..) deze kleurt van blauw naar kleurloos (na ongeveer 1 minuut) en na schudden is'tie weer blauw en kan dit ongeveer 20 maal!!

Berichten: 2

Re: een klokreactie

;) Ok thnx.

Ik vind die Blue Bottle wel een leuke om te proberen, ik moet wel ff checken of het goed is.

Berichten: 161

Re: een klokreactie

ik heb om mijn werk een link naar een voorbeeldsite dus als je niets kunt vinden moet je mij even mailen.

Reageer