Springen naar inhoud

Bepaling hardheid koek

• Log in om te kunnen reageren

Dries_CF

Dries_CF

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 mei 2006 - 13:20

Hey mede-forummers,

Ik ben momenteel bezig met een onderzoek, nl het zoeken naar geschikte anti-caking agents in zout.

Anti-caking wordt gebruikt om te verhinderen dat het zout aan elkaar kleeft. Zoals jullie wel weten is zout sterk hygroscopisch. Door het aanwezige vocht in de lucht wordt de buitenwand van de zoutkorrel vloeibaar. Wanneer meerdere korrels nu met elkaar in contact komen, zijn ze dus verbonden en onder drogende omstandigheden hangen ze aan elkaar vast.
Nu denk ik dat die anti-caking agents een filmlaagje vormen rondom de zoutkorrels waardoor ze minder hygroscopisch zijn en zo het kleven verhinderen.
De anticaking wordt toegevoegd als droge stof (dus niet opgelost). Rondom de zoutkorrel zitten dus kleine korreltjes van die anti-caking agent die zo de film vormen.

NU mijn vraag is nu, zijn er mogelijkheden om de hardheid van die koek te meten?
Er kan procentueel berekend worden hoeveel zout er koekt. Het volume van de koek kan bepaald worden maar heeft iemand een idee hoe de hardheid kan bepaald worden?

Alvast bedankt

Groetjes

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jooken

Jooken

• >250 berichten
  • 677 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 mei 2006 - 15:54

Dat kan met een tendero-meter, wij gebruiken dat voor de bepaling van hardheid en elasticiteit van zeer diverse materialen, gaande van wordeten tot kunststoffen.

Dries_CF

Dries_CF

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2006 - 07:42

Hey Jooken,

Bedankt voor je reactie.
Ik ben momenteel wat informatie aan het opzoeken over de tenderometer.
Waarschijnlijk te bestellen bij leveranciers als analis, metrohm, mettler-toledo,...
Enfin we zullen zien.

Werk jij toevallig niet aan de khbo in Oostende?

Dries_CF

Dries_CF

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2006 - 13:26

He Jooken,

Ken je toevallig firma's die de tenderometer leveren?
Ik heb er 7 gecontacteerd maar slechts 1 ervan heeft gereageerd en het antwoord was negatief.

Kun je achterhalen waar jullie meter vandaan komt?

Bedankt

Jooken

Jooken

• >250 berichten
  • 677 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2006 - 09:40

Ietwat laat, maar toch nog:

LINKK

De vertegenwoordiging van deze firma in BelgiŽ is Conny Van Loon

Dries_CF

Dries_CF

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2006 - 07:43

Hey,

Kheb contact opgenomen met de firma.
Wilten heeft trouwens ook al iets laten weten dat ze iets ter beschikking hebben.

Toch nog bedankt voor je reactie he ;)

Grtn

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures