Springen naar inhoud

LD50

• Log in om te kunnen reageren

jdeketel

jdeketel

• >100 berichten
  • 127 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2006 - 09:40

In verband met een vraagstuk het volgende:

Ik probeer van een stof te bepalen of die onder gevaarlijk afval valt. Na veel googlen heb ik alleen een LD50. Maar waar kan ik de LD50 mee vergelijken. Wat is bijvoorbeeld de LD50 van water, zout (NaCl), of wat is de verhouding tussen LD50 en bijvoorbeeld een MAC-waarde. Ik ben niet op zoek naar exacte waarden want dat is vaak lastig, maar een indicatie zou makkelijk zijn.

Zoeken naar LD50 op wikipedia (enceclopedie) geeft een mooi lijstje met vergelijkingsmateriaal. Echter staat er in dat lijstje 2 verschillende maten voor de opgegeven waarden. Zowel mg/kg als microgram/kg staat aangegeven. Hierdoor ben ik gaan twijfelen.

Bij voorbaat dank,

Jdeketel

Toevoeging:

Ten eerste: bedankt allen voor jullie reacties. Maar het antwoord op mijn vraag heb ik nog niet gevonden. Wellicht kan ik de vraag wat anders stellen.

Bedankt Gerard, maar bellen met de afvalverwerking zal niet lukken. Het vraagstuk speelt namelijk bij een dergelijke instantie.

Bedankt Woelen, ik ben het volledig met jouw theorie eens.

Om te bepalen of een stof gevaarlijk afval is moeten (inderdaad Gerard) een aantal aspecten in ogenschouw worden genomen. Een aantal kan ik uitsluiten, maar de giftigheid is lastig omdat dit proefondervindelijk moet worden vastgesteld (bijv. met LD50). Nu heb ik de LD50 maar ik weet niet waar ik het mee moet vergelijken. Nogmaals, het zal een indicatie zijn. Daar ben ik me van bewust.

Nogmaals bedankt voor de reacties, en wellicht dat iemand me nog verder kan helpen.

Veranderd door jdeketel, 11 mei 2006 - 07:38

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jeffrey_Buter

Jeffrey_Buter

• >250 berichten
  • 857 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2006 - 09:51

Kijk eens in een (nieuwe) uitgave van het chemiekaartenboek.
Voorin staat een hele inleiding naar wat wat is. Tevens vind je daar ook de LD50 van NaCl en vast ook wel van water.

Echter staat er in dat lijstje 2 verschillende maten voor de opgegeven waarden. Zowel mg/kg als microgram/kg staat aangegeven. Hierdoor ben ik gaan twijfelen.

Je hoeft niet te twijfelen want waarom zou ik iets uitdrukken in 0,001 mg/kg terwijl het ook al 1 μg/kg kan?

Veranderd door JeffreyButer, 10 mei 2006 - 09:53

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 mei 2006 - 20:58

Je kunt aan de hand van alleen de LD50 niet bepalen of iets onder gevaarlijk afval valt. Niet alle gevaren zijn equivalent aan "bij inslikken dodelijk". Wat je met de LD50 kunt vaststellen is hoeveel mensen er dood zouden kunnen gaan als je het goedje netjes verdeelt.

Veranderd door rwwh, 10 mei 2006 - 20:59

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 10 mei 2006 - 21:08

Om aan de weet te komen of een stof gevaarlijk afval oplevert is even bellen naar de gemeentelijke afvalverwerking vaak voldoende.
Wil je zelf bepalen of iets gevaarlijk afval is dan heb je een hele klus want dan zul je alle aspecten van de stof in ogenschouw moeten nemen.
een aantal:
Toxisch, bijtend, etsend, brandgevaarlijk, explosief, teratogeen, accumulatie in mens,dier of millieu enz.
Als er een niet bekend is dan gaat dat meestal veel werk en geld kosten om er achter te komen denk maar eens aan een milieuanalyse ed.

Gerard

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2006 - 22:35

Inderdaad zegt een LD50 niet zo heel veel. Ik vind het zelf bijvoorbeeld bezwaarlijker om een stof als CuCl2 te dumpen, dan een stof als Na2S. De stof Na2S is VEEL giftiger, corrosiever en gevaarlijker dan CuCl2, toch is Na2S geen probleem om door het riool te dumpen, terwijl CuCl2 dat wel is. Dit is, omdat Na2S heel snel wordt afgebroken in het milieu (het wordt snel geoxideerd tot het niet-giftige Na2SO3 en Na2SO4). Koperzouten blijven in het milieu en kunnen niet verder worden afgebroken. Dit is zomaar een voorbeeldje, maar het laat wel mooi zien dat de giftigheid voor mensen niet veel hoeft te zeggen. Ook de afbreekbaarheid in het milieu, de lange-termijn effecten van de stof, etc. hebben veel invloed op of iets mileugevaarlijk is of niet.

clarias

clarias

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 mei 2006 - 06:58

Het zou zeer gemakkelijk zijn als je op basis van 1 getal (in dit geval LD50) zou kunnen zeggen of iets gevaarlijk is of niet. Zoals meerdere mensen als zeiden, zijn verschillende stoffen op verschillende manieren schadelijk.

Om stoffen met elkaar te vergelijken kun je misschien de informatie van MSDS-sen (Material Safety Data Sheet) vergelijken. Ik kijk daarvoor zelf altijd op de site van Sigma-aldrich; die hebben voor mijn gevoel iedere stof in de wereld met een schat aan informatie erover, zie: Sigma-Aldrich
Let wel goed op de manier waarop de LD50's verkregen zijn; er zijn net zoveel manieren om dit te bepalen als er onderzoekers zijn (verschillende techniek, toediening, diersoort, tijd, etc.)

Groeten Richard

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 mei 2006 - 10:26

Ik kijk daarvoor zelf altijd op de site van Sigma-aldrich; die hebben voor mijn gevoel iedere stof in de wereld

Ze verkopen zo'n 130.000 verschillende verbindingen, maar er zijn er in de hele wereld ca. 2.6 miljoen unieke verbindingen te koop! ;)

jdeketel

jdeketel

• >100 berichten
  • 127 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2006 - 14:30

Allen bedankt.

Jdeketel

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures