Chemie bijspijkeren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

Chemie bijspijkeren

Hallo allemaal,

Mijn naam is Heimwee, en ik heet niet voor niets zo.

Op het VWO heb ik scheikunde gehad tot en met de 6e, en ik was er vrij goed in. Ik heb om bepaalde redenen toch rechten gekozen, en werk nu als jurist bij een trustkantoor. Toch kruipt het bloed waar het niet gaan kan, en ben ik nog steeds geinteresseerd in scheikunde.

Vandaar dus mijn nicknaam Heimwee.

Heeft iemand enig idee hoe ik door zelfstudie en (evt.) proeven tegen niet al te hoge financiele offers toch kan doorgaan waar ik ben afgehaakt?

Groet,

Martijn

Berichten: 2.035

Re: Chemie bijspijkeren

Het hangt er erg van af in welke "richting" je je verder wilt ontwikkelen ;)

Denk je bijv. aan Organische-, anorganische- of biochemie? Of een andere richting?

Gezien het programma dat je op VWO hebt genoten zou een "basis-vervolg" een standaard leerboek van de organische chemie zijn, bijv. "Organic Chemistry" van Ege (USD 89 bij Amazon -> klik)....

Voor biochemie beschouw ik "Biochemistry" van Stryer als een van de beste (dollar of 70 -> klik) :P

Succes!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Chemie bijspijkeren

Ik denk dat een bezoekje aan een filiaal van bijv. 'de Slegte' (in een universiteitsstad) je een hoop geld kan besparen. Met name boeken die geschikt zijn voor het eerste jaar van een scheikundestudie zijn hier 2e hands goed voorradig.

Berichten: 485

Re: Chemie bijspijkeren

bij de open universiteit hebben ze een leuke cursus, die sluit aan op 6 vwo en beslaat qua theorie ongeveer de eerste twee en een half jaar van de HLO

www.ou.nl

Basiscursus scheikunde, van analyse tot synthese

Voorkennis

Het beginniveau van de cursus ligt op vwo-eindexamenniveau. Verder wordt enige wiskundige voorkennis verondersteld, met name op het gebied van differentiëren en integreren. Indien de scheikunde te ver is weggezakt, kan het deel Inleiding tot de Basiscursus scheikunde u weer op weg helpen.

Inhoud

Als u de Basiscursus scheikunde volgt, krijgt u er een manier bij om tegen de wereld aan te kijken. Neem een simpele bosbrand. Vanuit scheikundig oogpunt is dat een heftig verlopende reactie tussen hout en zuurstof. Daarbij ontstaan warmte, licht, koolstofdioxide, maar ook kankerverwekkende stoffen als benzo[a]pyreen. Benzo[a]pyreen komt ook voor in tabaksrook, in gebrande koffiebonen en bijna overal in de bodem. De scheikundige onderzoekt stoffen om kennis te vergaren over de eigenschappen, het gedrag en de veranderingen die stoffen kunnen ondergaan.

Veel van wat we gebruiken, eten of als medicijn slikken is een product van het gebruik van de scheikunde. Deze cursus toont aan de hand van een groot aantal voorbeelden de centrale rol, die deze tak van wetenschap in het leven van alledag speelt. Door middel van deze voorbeelden worden basiskennis en vaardigheden aangereikt op het gebied van de anorganische chemie, organische chemie, scheidingsmethoden en spectrometrie. Fundamentele vragen komen aan de orde als hoe zijn stoffen opgebouwd, hoe kunnen we ze maken, hoe reactief zijn ze, hoe kunnen we ze zuiveren en vaststellen om welke stof het gaat.

Het eerste deel van de cursus behandelt de atoombouw, het periodiek systeem en de wetmatigheden van reacties. Het tweede deel begint met de ruimtelijke bouw van organische moleculen. Daarna wordt de aandacht gericht op de reactiviteit van organische moleculen, waarbij steeds wordt gekeken naar de elektrische ladingsverschillen. Die bepalen immers uiteindelijk welke reactie er gaat plaatsvinden. Er komen verbindingen aan de orde als vetten, zepen, dioxine, PCB, penicilline, geslachtshormonen en coënzymen. Het derde deel beschrijft technieken waarmee de rangschikking van de atomen in een molecule kan worden vastgesteld. Deze zijn gebaseerd op de wisselwerking tussen elektromagnetische straling en moleculen. In de cursus worden wisselwerkingen in enkele golflengtegebieden behandeld: het ultraviolette en zichtbare gebied, het infrarode en microgolvengebied en het radiogolvengebied. Het vierde en laatste deel van de cursus behandelt de theoretische achtergrond van diverse scheidingstechnieken. Het zuiver in handen krijgen van een verbinding houdt scheikundigen al eeuwen bezig. Vandaar de grote hoeveelheid research om technieken te ontwikkelen waarmee mengsels in hun afzonderlijke componenten kunnen worden gescheiden. Daar komt ook de naam scheikunde vandaan. Alle tot nu toe ontwikkelde technieken maken gebruik van verschillen in fysische eigenschappen van verbindingen. Scheidingstechnieken worden onder meer gebruikt om de molecuulstructuur van een verbinding te kunnen vaststellen en om de samenstelling van mengsels te achterhalen. Scheidingstechnieken hebben ook veel toepassingen in ons dagelijkse leven. Vele producten zijn slechts van goede kwaliteit omdat ze eerst zijn gezuiverd door toepassing van één of meer scheidingstechnieken.

Cursusmateriaal

De cursus bestaat uit vier cursusboeken, een bijlagenboek en het deel Inleiding tot de Basiscursus scheikunde. De aanschaf van het Binas Informatieboek vwo-havo voor het onderwijs in de natuurwetenschappen (Wolters-Noordhoff, ISBN 9001893724) is raadzaam. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van een molecuulmodelset en kristalmodellen van bolstapelingen. Deze zijn aanwezig op het studiecentrum.

Hij is pittig maar wel interessant!! De kosten zijn ongeveer 450 euro... ;)

Berichten: 2.035

Re: Chemie bijspijkeren

Ziet er goed uit! Ik ga een collega van mij maar eens op pad schoppen! ;)

Berichten: 3.145

Re: Chemie bijspijkeren

Martijn, het hangt ook allemaal af van wat je er verder mee wilt doen en van je leeftijd. Wil je alsnog een carriereswitch maken in de (nabije) toekomst, of wil je het meer op de hobbymanier er bij doen? Of dat eerste nog haalbaar is hangt natuurlijk heel erg af van hoeveel jaren je al werkt als jurist. Zelf ben ik ook geen chemicus van beroep (ik ben software engineer/architect), maar een carriereswitch zit er voor mij niet meer in. Dat zou te veel financiele offers vergen. Dus, doe ik het er een beetje bij als hobby en blijf ik verder overdag gewoon lekker software ontwikkelen en leuke business architectuurtjes ontwerpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 53

Re: Chemie bijspijkeren

Of misschien kun je een examenbundel kopen en opgaven oefenen? Ik weet natuurlijk niet of je straks een opleiding gaat volgen. Maar dit zie ik dus ook als optie 8-)
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Berichten: 2.746

Re: Chemie bijspijkeren

met een examenbundel ben je niet veel als je nog nooit de leerstof bekeken hebt

Reageer