[scheikunde] Molecuulmassa

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 25

[scheikunde] Molecuulmassa

Haa mede scheikundigen

Ik heb een practicum uitgevoerd over kookpuntsverhoging. We hebben met een formule een aantal dingen uitgerekend.

Nu staat bij de vragen de volgende vraag:

Een andere methode om de molecuulmassa van een onbekende stof te bepalen is via de dichtheid van damp of gas van de stof. Een organische vloeistof kan gemakkelijk in dampvorm worden gebracht. Nu blijkt dat de dichtheid van deze damp bij een temperatuur van 80 C een een druk van 980 mbar 1,54 kgxm^-3 bedraagt. Bereken de molecuulmassa.

Ik weet wel ongeveer hoe ik het moet doen, maar daarvoor heb ik het molair volume van een gas nodig, bij 80 C en 980 mbar.

(Zoals 22,4 bij 0C en 24,0 bij 25C (298 K) )

Ik heb wel in boeken gekeken maar hier vind ik het antwoord niet. Kan iemand mij helpen?? Dankjewel!!

Berichten: 25

Re: [scheikunde] Molecuulmassa

Hoihoi,

Ik zal even uitleggen wat ik al had, dat maakt het misschien wat duidelijker.

De dichtheid: 1,54 kg x m^-3 = 1,54 g/L

1 mol = MOLAIR VOLUME (Bijvoorbeeld 22,4)

1 L stof was 1,54 gram.

1 mol = (bijv) 22,4 L = 22,4 x 1,54 = 34,496 gram

Dit zit in 1 mol stof dus molecuulmassa= 34,496 g/mol

Het molair volume 22,4 hoort bij een temperatuur van 0 K en standaarddruk. Ik heb nu dus een molair volume nodig dat hoort bij T = 353 K en P (druk) = 0,98 x 10^5 Pa.

Weet iemand welk getal dat is? En natuurlijk of ik dit op de goede manier doe ;)

Heel erg bedankt alsvast!!

Groetjes...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Molecuulmassa

Het molair volume van een gas kun je uitrekenen met de algemene formule pV = nRT; druk*volume = aantal mol*8.31441*temperatuur in Kelvin.

Berichten: 25

Re: [scheikunde] Molecuulmassa

Dankjewel voor je reactie ;)

Is

Krijg je dan:

(0,98 x 10^5) x V = n x 8,31441 x 353

Maar hoe weet je n dan? En waar krijg je nu het molair volume? Hiervan is de eenheid toch mol/dm^3?

Alvast bedankt..

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Molecuulmassa

Het molair volume is V/n (volumegrootte/aantal mol)

Je moet pV = nRT dus omschrijven:

V/n = RT/p = molair volume

Berichten: 25

Re: [scheikunde] Molecuulmassa

;) Bedankt! Zo kom ik er wel uit. Weet toevallig ook iemand of mijn 'gedachte' goed was bij de berekening? Of ik het antwoord op de vraag op de goede manier doe?

Alvast Bedankt :P

Reageer