titratie aminozuur

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8

titratie aminozuur

Hey,

Hoe kan je ook alweer precies zien op de titratiecurve dat het getritreerde aminozuur net voldoende, te weinig of te veel geprotoneerd was bij aanvang van de titratie?

Berichten: 2.035

Re: titratie aminozuur

Wat bedoel je met "te veel geprotoneerd"? Afhankelijk van de pH zullen verschillende groepen in het aminozuur geprotoneerd/gedeprotoneerd worden, dus of het teveel, te weinig of precies goed is, zal afhankelijk zijn wat jij ermee wilt doen! ;)

Berichten: 8

Re: titratie aminozuur

kijk het is de bedoeling om van een 10ml volledig geprotoneerd glycine-oplossing (volgens mij bedoelen ze daarmee de netto pos. geladen vorm van glycine, ben daar natuurlijk niet zeker van maar kan niets anders verzinnen)daar moeten we 15ml water bij toevoegen en dat magnetisch roeren. Daarna titreren we het zooitje met natriumhydroxide. Daar moet je dan iedere ph-waarde opschrijven en een titratiecurve maken.

Een bijvraag is nu, hoe je kan zien aan de titratiecurve of het aminozuur voldoende, net te weinig, of net te veel geprotoneerd was.

Volgens mij zul je dat wss zien aan de plaats waar je PI-punt ligt. en hoeveel je NaOH hebt moeten toevoegen.

ps: beide 0,5M moest dat iets ertoe doen.

Berichten: 2.035

Re: titratie aminozuur

Je aanname (volledig geprotoneerd, en dus eenwaardig positief) lijkt me goed, en dan verwacht je dus twee omslagpunten.

Het enige wat ik kan bedenken: krijg je maar 1 omslagpunt, dan was het glycine "te weinig" geprotoneerd, en krijg je er 2, dan was het "voldoende geprotoneerd".... wat ik me bij "te veel" geprotoneerd moet voorstellen weet ik niet..... een lang aanlooptraject naar het eerste omslagpunt?

Iemand anders die de vraag misschien beter begrijpt? ;)

Berichten: 8

Re: titratie aminozuur

Zijn er geen 3 omslagpunten?

nl van pos geladen naar zwitterion

dan van zwitterion naar enkel neg geladen

en dan van enkel neg geladen naar dubbel neg geladen.

En msh dat je uitleg wel correct kan zijn en dat je als je teveel protoneerd nog een omslagpunt erbij krijgt. dat zou dan 4 omslagpunten zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: titratie aminozuur

Ligt er maar net aan wat voor aminozuur, bij een aminozuur met 2 carboxylgroepen is dit namelijk net omgekeerd: 2-voudig naar enkelvoudig zuur, enkelvoudig naar zwitter, zwitter naar 1-waardig negatief ;)

Berichten: 2.035

Re: titratie aminozuur

Hier klopt iets niet ;)

Als voorbeeld van een aminozuur met 2 carboxyl-groepen nemen we glutamaat:

Afbeelding

Je gaat dus van 2-waardig negatief naar eenwaardig negatief, dan naar het neutrale zwitterion, en tenslotte naar eenwaardig positief!
Sophie3222 schreef:Zijn er geen 3 omslagpunten?

nl van pos geladen naar zwitterion

dan van zwitterion naar enkel neg geladen

en dan van enkel neg geladen naar dubbel neg geladen.
Dat van die drie omslagpunten klopt helemaal, maar dit geldt alleen voor de meervoudig functionele aminozuren Arginine, Aspartaamzuur, Cysteine, Glutamaat (zie boven), Histidine, Lysine en Tyrosine!
En msh dat je uitleg wel correct kan zijn en dat je als je teveel protoneerd nog een omslagpunt erbij krijgt. dat zou dan 4 omslagpunten zijn.
Dat klopt nog steeds niet... je kan niet "teveel" protoneren, bijv. in de meest linkse structuur in het plaatje hierboven valt er, door de pH nog verder te verlagen, niets meer te protoneren..... deze vraag blijft dus helaas een mysterie! :P

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: titratie aminozuur

Je kunt, als je de verschillende omslagpunten wilt zien, alleen maar hopen dat de pKa voldoende ver uit elkaar liggen!

Berichten: 1

Re: titratie aminozuur

Ik veronderstel da ze bij teveel protoneren bedoelen dat het 'overschot aan protonen in de oplossing zit en ervoor zal zorgen dat het langer duurt om je eerst equivalentiepunt te bereiken.

waarschijnlijk zal je aan de hand van de titratiecurve kunnen zien dat je teveel geprotoneerd hebt door een langere aanloop tot het eerste equivalentiepunt, of te weinig door een korte aanloop tot het 1e equivalentiepunt.

Berichten: 2.035

Re: titratie aminozuur

Dat denk ik niet:
wat ik me bij "te veel" geprotoneerd moet voorstellen weet ik niet..... een lang aanlooptraject naar het eerste omslagpunt?
En hiervan heeft Sophie niet gezegd dat het het goede antwoord is.... ;)

Berichten: 8

Re: titratie aminozuur

Morgen weet ik hoe de vork aan de steel zit

Ik zal jullie dan niet langer op jullie honger laten ;)

groetjes

Reageer