[Elektriciteit] batterijen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 130

[Elektriciteit] batterijen

misschien een stomme vraag, maar weet iemand of de werking van een oplaadbare batterij dezelfde is als die van een gewone? ik dacht van wel, maar zeker ben ik niet :roll:

als je anders nog leuke (of gewoon goede) informatie hebt over oplaadbare batterijen=> ALTIJD welkom

bedankt :P

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Elektriciteit] batterijen

In beide gevallen spelen zich chemische reakties af. In de oplaadbare batterijen zijn deze reakties omkeerbaar.

Ik zou je willen voorstellen dat je in de zoekfunctie van dit forum de zoekwoorden: nimh nicd

intoetst. Die geven je een topic of 8 met diverse informatie. Ze zijn geen van allen volledig, maar ze geven je misschien wel een beter idee van wat je allemaal nog zou kunnen willen weten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: [Elektriciteit] batterijen

nog een vraagje ivm batterijen, de kathode is dat altijd de pool die de elektronen levert of heb ik dat verkeerd voor?

als iemand een goeie afbeelding weet van de delen van een batterij=> altijd welkom!!!

thx

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Elektriciteit] batterijen

Afbeelding

Van plus naar min, dus van de anode naar de kathode.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Elektriciteit] batterijen

uit het woordenboek organische chemie:

http://www.woc.science.ru.nl/cgi-bin/view?kation
kation :

Positief geladen ion. Kationen worden bij elektrolyse aangetrokken door de kathode (de negatieve elektrode).


Een kathode levert dus negatieve lading, en dus elektronen...

ezelsbruggetje KNAP kathode negatief anode positief
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Elektriciteit] batterijen

Geldt de anode-kathode regel ook voor stroomleverende componenten zoals batterijen?

Om de woorden anode en kathode te begrijpen moet je terug naar hun Griekse herkomst.

Het an- in anode is hetzelfde als het an- in anastasis, wat opgang betekent. Dat is dus de elektrode waar de stroom er in gaat.

Het kat- in kathode is hetzelfde als het kat- in kathastrophe, afgang. Dat is dus waar de stroom er weer uit komt.

Het ezelsbruggetje KNAP kathode negatief anode positief gaat dus goed op voor b.v. een diode, maar ik betwijfel of je het mag toepassen op batterijen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Elektriciteit] batterijen

Onze ouwe trouwe WIKI biedt uitkomst, en daaruit blijkt:
Men onderscheidt de twee elektroden naar de rol die zij spelen. Het pad waarlangs de elektronen de oplossing of schakeling ingeleid worden heet κατα 'οδος (kata hodos weg naar beneden) kathode. Het pad waarlangs zij weggezogen worden ανα 'οδος (ana hodos pad omhoog) of anode.

In volgende gevallen is de kathode positief:  

De kathode in een elektrochemische cel is de pool waar een reductie-reactie optreedt.  

In een cel waarin een elektrochemische reactie wordt gebruikt om een elektrische spanning te genereren (een batterij of accu) vindt de reductie plaats aan de positieve pool (de reductiereactie trekt de elektronen uit de pool).  

In volgende gevallen is de kathode negatief:  

In een vacuümbuis is de kathode de pool waar elektronen uit worden vrijgemaakt.  

In een cel waarin de elektrochemische reactie door een externe elektrische spanning wordt gedreven (bij elektrolyse of het opladen van een accu) is de kathode een negatief geladen pool en de anode dus de positief geladen pool.
Nou is ie leuk, want in een chemische cel is het dus van belang elektronen te leveren aan de reductiereactie IN de cel. De anode is in de cel nog steeds de positieve pool, ze "zuigt" de elektronen uit de reductiereactie. Die moeten ergens heen, en die gaan dus de schakeling in.......

De kathode is hier dus nog steeds de negatieve pool, maar dan voor de reaktie IN de cel, de spanningsbron zelf. De kathode moet de elektronen dus weer uit de schakeling halen.

Ten opzichte van de schakeling is de kathode dus positief, en de anode negatief...... Tenzij de de accu oplaadt, dan moet er een oxidatiereactie plaatsvinden, en gaat KNAP weer op.

De kathode levert dus de elektronen. Mij hadden ze er destijds niet bijverteld waarheen, en dat er een keus was, was iets waar ik dan ook nooit bij had stilgestaan...

Je mag de woorden kathode en andode dus uitsluitend gebruiken bezien vanuit de chemische soep waarin ze een rol spelen.

weer wat geleerd... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 152

Re: [Elektriciteit] batterijen

Ik ben een tijdje geleden bezig geweest met een verzameling elementen. De bedoeling was het volledige periodiek systeem in het echt te hebben. Dat is bijna gelukt maar met plutomium (e.a.) kwam ik een beetje in de problemen. De reden mag duidelijk zijn.

Wat ik wel tegen kwam is dat er vroeger batterijen waren die met plutomium werkte. Maar hoe die werkten kon ik niet vinden.

Werken die nu op dezelfde manier als een gewone batterij of is dat totaal anders?
Als ik dat nu eens eerder had geweten... dan was ik het vast alweer vergeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [Elektriciteit] batterijen

offtopic:

Had je ook cesium?(vertel me hoe je eraan kwam)

Gebruikersavatar
Berichten: 152

Re: [Elektriciteit] batterijen

Nee, dat heb ik niet. Reageerd nogal heftig. Heb bijvoorbeeld ook geen uranium en andere echt gevaarlijk stoffen. In Engeland kan je wel complete sets kopen als je wilt. Ook met cesium.

http://www.element-collection.com/
Als ik dat nu eens eerder had geweten... dan was ik het vast alweer vergeten.

Berichten: 375

Re: [Elektriciteit] batterijen

Antoon schreef:offtopic:

Had je ook cesium?(vertel me hoe je eraan kwam)
om van francium nog maar te zwijgen :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 152

Re: [Elektriciteit] batterijen

Francium heb ik wel... wach :P t... Yep daar was ik al bang voor nu niet meer. :roll:
Als ik dat nu eens eerder had geweten... dan was ik het vast alweer vergeten.

Reageer