[scheikunde] Chloroform als dampvorm

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 25

[scheikunde] Chloroform als dampvorm

Haa mede scheikundigen

Ik ben een practicumverslag aan het schrijven, en nu moet ik de volgende vraag beantwoorden:

Bij de berekeningen ben je uitgegaan van de massa van 25 mL chloroform. Tijdens de proef is een gedeelte van de chloroform als damp in de opstelling aanwezig. Neem aan dat de inhoud van het toestel 100 mL bedraagt en dat de temperatuur overal gelijk is aan de kooktemperatuur van chloroform. Bereken dan hoeveel gram chloroform als damp in het toestel aanwezig was.

Dit is wat ik al dacht:

De algemene gaswet luidt:

P x V = n x R x T

Waarbij:

• p: druk in Pa

• V: volume in m3

• n: hoeveelheid gas in mol

• R: gasconstante, 8,314570 J x K-1 x mol-1

• T: absolute temperatuur in K

De volgende waarden moeten ingevuld worden:

P = druk afgelezen op barometer lab = 1022 hPa = 102200 Pa.

V = ?

N = ? moet je uitrekenen.

R= gasconstante, 8,314570 J x K-1 x mol-1

T = Kooktemperatuur chloroform = 334,21 K

Nu is mijn vraag: wat moet ik als V nemen? 2,5 x 10^-5 van de chloroform of 1 x 10^-4 van de inhoud van het toestel?

Kan iemand mij misschien helpen?

Alvast bedankt! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Chloroform als dampvorm

In hoeveel volume vind je het gasvormige chloroform? Let op, het is niet 25 maar ook niet 100 mL! ;)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 25

Re: [scheikunde] Chloroform als dampvorm

Moet ik dan 100-25 = 75 mL als volume nemen (en dat dan omrekenen naar m^3 natuurlijk ;) )?

En natuurlijk bedankt voor je reactie :P

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Chloroform als dampvorm

Dat zou ik tenminste wel doen!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Chloroform als dampvorm

Mag ik even muggenziften? De druk is óf "p", óf "P" in de ideale gaswet (meestal "p"). En milliliter wordt met een kleine "l" geschreven. Ook gebruik je "n" en "N" door elkaar. Natuurlijk zijn dit alleen symbolen, maar ik heb ooit een prachtig verhaal gehoord van een professor die altijd andere symbolen gebruikte dan de gebruikelijke. Deze professor werd tijdens een mondeling examen van een student door de laatste afgestraft. Toen prof op het bord schreef "F = m.a" en aan de student vroeg om de naam van deze wet te geven en zijn implicaties uit te leggen, begon het antwoord van de student met "dit is de wet van Ohm, alleen gesteld in vreemde symbolen...."

Berichten: 25

Re: [scheikunde] Chloroform als dampvorm

bedankt voor je reactie! Ook al zijn het kleine dingetjes.. altijd welkom ;)

Die p moet inderdaad klein zijn. met het 'verhaal' typen in word is het een grote P geworden als je op enter drukt.. Dit is ook zo bij n.

Maar dan heb ik een vraag over de 'l'. Wij moeten liter wel als L schrijven. Is het dan logisch dat je milliliter ook als mL schrijft?

Ben je het ook eens met V = 75 mL (en dan wel omgerekend naar m^3)?

Dankjewel! :P

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Chloroform als dampvorm

Maar dan heb ik een vraag over de 'l'. Wij moeten liter wel als L schrijven. Is het dan logisch dat je milliliter ook als mL schrijft?
Dan wel, ja.
Ben je het ook eens met V = 75 mL (en dan wel omgerekend naar m^3)?
Moderatoren zijn het altijd met elkaar eens....

Reageer