dipoolmoment ethaandiol

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

dipoolmoment ethaandiol

ik had een vraagje over ethaandiol (glycol)

ik heb in binas gekeken maar ik kan geen dipoolmoment hiervan vinden..

wat betekent dit? heeft het wel een dipoolmoment? ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: dipoolmoment ethaandiol

Ik neem aan dat je 1,2-ethaandiol bedoelt en niet 1,1-ethaandiol? In dat geval geloof ik inderdaad dat het geen netto dipoolmoment heeft. Het molecuul is immers symmetrisch, dus de 'deel'-dipoolmomenten zullen elkaar opheffen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 5

Re: dipoolmoment ethaandiol

is de stof dan wel een polaire stof? ;)

Berichten: 2.399

Re: dipoolmoment ethaandiol

Ja het is wel een polaire stof. Kijk maar eens naar een OH binding en hoe de ladingen daar op verdeelt zijn.

Berichten: 2.035

Re: dipoolmoment ethaandiol

Ik neem aan dat je 1,2-ethaandiol bedoelt en niet 1,1-ethaandiol? In dat geval geloof ik inderdaad dat het geen netto dipoolmoment heeft. Het molecuul is immers symmetrisch, dus de 'deel'-dipoolmomenten zullen elkaar opheffen.
Helaas niet correct!

Glycol heeft een dipoolmemoment van 2.2 Debye.... (kijk bijv. hier -> klik). het molecuul is weliswaar symmetrisch, maar dat betekent niet per definitie dat de twee ladings-vectoren elkaar precies opheffen! ;)

Bovendien is glycol een "heel apart" molecuul, met bijv. (zwakke) interne waterstof-bruggen in de gasfase, en totaal verschillende eigenschappen als pure stof en als oplossing in water....

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: dipoolmoment ethaandiol

Je hebt gelijk, van die link uitgaande is er een dipoolmoment... waarom snap ik alleen niet...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.035

Re: dipoolmoment ethaandiol

Jouw aanname over symmetrie klopt, maar geldt alleen voor lineaire moleculen!

Je begrijpt dat in een molecuul met rotatie-vrijheidsgraden de kans dat twee ladingsvectoren precies tegenover elkaar zitten erg klein is... zo zouden in dit voorbeeld de twee hydroxy-groepen een hoek van precies 180° moeten maken! Dit zie je eigenlijk alleen als daar een grote drijvende kracht voor is, bijv. sterke repulsie (electronisch of sterisch) tussen de twee geminale groepen ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: dipoolmoment ethaandiol

Inderdaad is de "anti" conformeer rond de C-C binding in glycol lang geen 100% van de tijd aanwezig. Gedurende een significant deel van de tijd is deze binding in een -syn of +syn conformeer, die wél een netto dipool moment heeft. Ook de anti-conformeer heeft een dipool als de twee C-O bindingen zo gedraaid zitten dat de O-H's niet antiparallel zijn. Gemiddeld over de tijd is het dipoolmoment dus niet gelijk aan nul.

In de -syn en +syn conformaties van de C-C heeft glycol inderdaad de mogelijkheid om een intra-moleculaire waterstofbrug te vormen. Aangezien dit gunstiger wordt wanneer een waterstofbrug met het oplosmiddel ongunstiger wordt, denk ik dat het dipoolmoment van glycol sterk van de omgeving afhangt! In een meer apolair oplosmiddel zal het dipoolmoment van glycol wel groter zijn dan in een sterk polair oplosmiddel.

Zelfs in de anti-anti-anti-conformeer van het molecuul, wanneer het dipoolmoment nul is, is glycol nog steeds een polair molecuul door het "quadrupoolmoment": op de zeer korte afstand waarop de oplosmiddelen in de buurt kunnen komen, zien ze twee onafhankelijke dipolen. Pas van een afstandje kun je zien dat die twee elkaar precies opheffen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: dipoolmoment ethaandiol

Dat is een erg duidelijke verklaring, dank u ;)

Hier kan de topicstarter ook wel wat mee zekers!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2

Re: dipoolmoment ethaandiol

weet iemand hoe glycol ruikt???

Zie de vraag die ik eerder stelde:

http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?act=ST&f=7&t=6672

Berichten: 857

Re: dipoolmoment ethaandiol

MSDS file via acros.be

In de link staat bij "Odor": Sweetish odor = zoete geur

EDIT:

de bovenstaande beschrijving komt uit de Fischer MSDS.

In de Acros MSDS staat dat het geurloos is ;)

Edit 2:

chemfinder => zoek op Glycol

"colorless liquid, sweet taste"

Ook deze site zegt dat het een zoete geur is. Ga daar dan maar vanuit.

Berichten: 2.035

Re: dipoolmoment ethaandiol

Het ruikt inderdaad zoet... ervaringsfeit (koelvloeistof!) ;)

Berichten: 2.746

Re: dipoolmoment ethaandiol

kan ik beamen. maar zo sterk ruikt het ook weer niet

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: dipoolmoment ethaandiol

Het ruikt inderdaad zoet... ervaringsfeit (koelvloeistof!) ;)
Hihi, ze verkopen dat vaak als appelgeur :P

Reageer