Kunststof

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 5

Kunststof

Hallo

Ik heb ooit eens gehoord dat er een kunstof zou bestaan die reageer op stroom.

Kan iemand mijn mss iets meer vertellen over deze kunstof? Naam v/d kunstof? Werking? Gebruik?

Groetjes Lucky

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Kunststof

Ehm als je een LCD-scherm hebt heb je het perfecte voorbeeld. Door op een bepaald soort kunststof een spanning te zetten kun je de kristalstructuur veranderen, dit zorgt voor een verschil in lichtbreking wat een kleurverandering tot gevolg heeft ;)

Berichten: 2.035

Re: Kunststof

een recente toepassing zijn "electro-actieve polymeren" die van vorm veranderen onder invloed van een aangelegde spanning, kijk bijv. maar hier -> klik en hier -> klik ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Kunststof

De vraagsteller heeft het over "stroom", de beide antwoorden hebben het over "spanning". De stroom en de spanning zijn twee totaal verschillende eigenschappen in de elektriciteitsleer.

De enige verbinding die ik ken tussen "stroom" en kunststof zijn elektrisch geleidende polymeren. Naar deze kunststoffen wordt heel veel onderzoek gedaan. Dit is echter niet een "reactie" van de kunststof op een stroom.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Kunststof

Ehm als je een LCD-scherm hebt heb je het perfecte voorbeeld. Door op een bepaald soort kunststof een spanning te zetten kun je de kristalstructuur veranderen, dit zorgt voor een verschil in lichtbreking wat een kleurverandering tot gevolg heeft ;)
Een vloeibaar kristal is natuurlijk geen kunststof in de meest gebruikte zin van dat woord. Het is geen polymeer. Verder werken LCD's niet door een verschil in lichtbreking, maar door een verandering van de polariserende eigenschappen van de structuur: doordat de orientatie van de moleculen verandert, verandert ook de hoeveelheid rotatie van het polarisatievlak. Als voor en achter de laag een polarisatiefilter wordt aangebracht, kan een spanning worden gebruikt om de laag transparant te maken (het licht gaat door het tweede polarisatiefilter heen), of compleet te blokkeren (het polarisatievlak wordt door de vloeibare kristallen zo gedraaid dat het tweede polarisatiefilter niets meer kan doorlaten). De kleur wordt niet door de vloeibare kristallen bepaald noch veranderd, hiervoor dienen kleurfilters op elke "subpixel". De spanning bepaalt alleen hoeveel van dat licht er op die plaats van het scherm afkomt.

Berichten: 2.035

Re: Kunststof

rwwh schreef:De vraagsteller heeft het over "stroom", de beide antwoorden hebben het over "spanning". De stroom en de spanning zijn twee totaal verschillende eigenschappen in de elektriciteitsleer.

De enige verbinding die ik ken tussen "stroom" en kunststof zijn elektrisch geleidende polymeren. Naar deze kunststoffen wordt heel veel onderzoek gedaan. Dit is echter niet een "reactie" van de kunststof op een stroom.
Zonder spanningsverschil gaat er (in de meeste gevallen ;) ) geen stroom lopen.... dus het leek me een meer dan logische aanname dat vraagsteller "reageren op een aangelegd spanningverschil" bedoelde...

Ook leek het me dat, gezien recente ontwikkelingen op dit gebied, dat hij doelde op piezo-electrische polymeren (die ik dus beschreef)....

Afijn, laten we maar wachten tot vraagsteller terugkeert! :P

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Kunststof

juist bij piëzo-effecten gaat er eigenlijk geen stroom lopen, ook al is de spanning hoog.

Berichten: 2.035

Re: Kunststof

Dit is dan ook een eigenlijk een "reverse" piezo-effect... normaal levert het effect een spanning-verschil op als gevolg van mechanische stress, hier is het net omgekeerd ;)

Berichten: 5

Re: Kunststof

Hmmm, intresant. Het is inderdaad zo dat je bij een spannings verschil stroom heb, dus ben ik zeker al geholpen met je antwoordjes, maar wat is een electrisch geleidend polymeer juist? Ik weet enkel maar dat een polymeer een verbinding van kolstofkes en waterkes is. En wat doet het juist als je er een stroom laat doorlopen?

Groetjes Lucky

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Kunststof

Nou, niet zomaar elk polymeer kan elektriciteit geleiden. In een geleidende polymeer is iets meer aan de hand dan in bijvoorbeeld polyetheen. En daar kan, zoals de naam aangeeft, elektrische stroom door lopen.

Berichten: 5

Re: Kunststof

Azo. Wel, ik stelde de vraag omdat ik op zoek ben naar een kunststof die, wanneer men het onder spanning zet, samen trekt en weer in normaal toestand komt als de stroom word onderbroken. Ik heb ooit gehoord dat dat zou bestaan, dus vraag ik mij af wat het juist is. Is dat dat polymeer? Of is het iets anders?

Groetjes Lucky

Berichten: 2.035

Re: Kunststof

euh... deze vraag heb ik toch op 13 mei al beantwoord (zie boven)??

Re: Kunststof

Google met kunstspier geeft een aantal links, in het engels 9,5 miljoen hits

Een stukje uit een NWO publicatie waaruit blijkt dat er aan polymeergels gewerkt wordt

Bezoeker prof.dr. Anthony Ryan uit Sheffield is naar eigen zeggen 'verslaafd' aan de SAXS/WAXS-opstelling van DUBBLE. Ryan is op bezoek om metingen te doen aan polymeergels die de functie van menselijke spieren nabootsen. 'Je begrijpt pas hoe iets werkt als je het na kunt maken', licht hij toe. Tegelijkertijd met de metingen wordt de kunstspier gefilmd door een camera en wordt de trekkracht bepaald met een veerconstructie. 'De opstelling hier is zeer geschikt om meettechnieken te combineren', zegt Ryan. 'De hutch is ook heel ruim dus er is veel ruimte voor dat soort dingen', aldus professor dr. Harry Reynaerts, polymeerchemicus van de Katholieke Universiteit Leuven en een van de initiatiefnemers van DUBBLE. DUBBLE is daarmee aantrekkelijk voor andere onderzoekers en volgens Reynaerts dus een 'toegangsplatform naar het geheel van de ESRF-onderzoeksfaciliteit.'

Bron:

http://www.xs4all.nl/~bruno/2005/hypothese...ij%20DUBBLE.htm

Berichten: 5

Re: Kunststof

Oké, bedank voor de informatie, ik had eerst dat "piëzo-effecten" niet begrepen, maar ik zal daar even op verder zoeken.

Xjes Lucky

Berichten: 2.035

Re: Kunststof

Piezo-effecten op Wiki -> klik ;)

Hier geldt voor polymeren prezies hetzelfde.... als er mechanische stress op zo'n polymeer wordt uitgeoefend, gaat er stroom lopen. De polymeren die jij zoekt doen precies het omgekeerde!

Reageer