Orientatie van CMC oplossingen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Orientatie van CMC oplossingen

Hallo

Ik ben bezig met onderzoek naar coatings.

Nu heb ik een stofje (geheim) dat erg veel lijkt op CMC (Carboxy Methyl Cellulose), waar ik een goede film van kan maken (soort kunststof).

Nu heb ik gehoord dat je deze film kunt orienteren (verbeteren van mechanische eigenschappen), door er een (wissel)spanning op te zetten (polarisatie zou dat heten).

Zijn jullie bekend met dat procede? Ik heb zitten googelen, en wordt er niet echt niet veel wijzer van.

Misschien dat jullie me kunnen helpen?

Groet

Berichten: 2.035

Re: Orientatie van CMC oplossingen

Dat hangt af van

1) Samenstelling van je polymeer; zitten er genoeg polaire groepen in om de moleculen te laten reageren op een spanningsverschil?

2) Vorm waarin je polymeer voorkomt; is het amorf, kristallijn of een tussenvorm ervan?

Je kan vaak hetzelfde effect (uitlijnen van de polymeer-ketens) bereiken door aan een film te trekken, maar of en hoever dat kan hangt ook weer van de eiegenschappen van de film af.....

Onder "polarisatie" verstaat men trouwens in het algemeen meer het effect van uitlijnen van polymeermoleculen; dit verandert de manier waarop het interactie geeft met licht.

Berichten: 131

Re: Orientatie van CMC oplossingen

Als je met een capillaire kolom bezig bent , bestaat er zoiets als een 'capillaire electro-osmostische flow' , waarbij het te bepalen mengsel gescheiden wordt volgens hoeveelheid lading. De 2 uiteinden van je kolom zijn dan de 2 polen. Afhankelijk van de lading van je coating die je zelf aanlegt, zal dit procédé sneller gaan of niet. De flow is gelijk aan de snelheid vwaarmee de neutrale deeltjes doorheen de kolom gaan. Dit heb ik ooit nog moeten leren, dus ik ben niet helemaal zeker offek hier juist ben ;)

Berichten: 2

Re: Orientatie van CMC oplossingen

Hallo

Bedankt voor de reacties.

@drchemo: Ik ben niet bezig met het scheiden van stoffen, maar juist het verbeteren hiervan een bestaande film.

@herminator: De stof zelf heeft in wateroplossing een positieve lading, en ik heb geen flauw idee of de stof amorf of kristallijn is. Of de stof polair genoeg is? De stof lost op in een zure oplossing (azijnzuur, zout en melkzuur).

Verder ben ik aan het kijken naar elektrorheologische invloeden op films/gels maar hier heb ik echt nog geen kaas van gegeten. Misschien dat jullie hier meer van weten?

Groet

Dirk

Berichten: 2.035

Re: Orientatie van CMC oplossingen

Nu snap ik het niet meer... je hebt het nu steeds over een "oplossing", terwijl je originele vraag ging over het verbeteren van de eigenschappen van een "film"..... duidelijkheid graag!

Verder is het van groot belang te weten of de film amorf of voornamelijk kristallijn is (in het tweede geval wordt uitlijnen van de polymeer-ketens lastig), dit is ook nog eens van belang i.v.m. de eventuele richting van een aan te leggen spanningsverschil!

Ook is het cruciaal om te weten wat voor groepen er in zitten; als het een voornamelijk apolair polymeer is, kan je er zelfs met grote spanningsverschillen weinig aan veranderen [!]

Reageer