Voedingsbodems

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 102

Voedingsbodems

Ey mensen,

Ik wil een paar bacterien kweken, namelijk:

- Staphylococcus coagulase negatief.

- Staphylococcus aurus.

- Streptococcus sp.

- Serratia marcescens.

- Enterobacteriaceae.

- Pseudomonas sp.

Ik wil deze laten groeien op een voedingsbodem natuurlijk, alleen weet ik niet op welke die groeien.

Daarom zoek ik ook een algemene voedingsbodem, waar dus alle bacterien opgroeien.

Dus mijn vraag is, op welke voedingsbodems groeien die bacterien (bijv. dat een bacterie geel kleurt etc.), en wat is een algemene voedingsbodem (waar dus bijna alle bacterien op groeien).

Het liefst met een voorschrift hoe ik deze moet maken ;) :P

Alvast bedankt,

Berichten: 740

Re: Voedingsbodems

Standaard voedingsbodem: PCA (plate count agar) hier groeien heel veel soorten bacterien op.

Voor de s. aureus kan je gebruik maken van de Baird Parker plaat (BPA). De bacterien groeien hier met zwarte kolonies op met een liocht hof rond de kolonie.

Voor de rest zou ik even specifiek googlen in het engels, is vast wel iets over te vinden.

Berichten: 67

Re: Voedingsbodems

Wij gebruiken altijd bloedplaten (gemaakt van schapenbloed), weet alleen niet of je Serratia daar op groeit.

Voor je Pseudomonas en Enterobacteriaceae zou ik ook een MacConkey agar erbij nemen, degenen die lactose kunnen omzetten kleuren hierop paars/roze. Degenen die het niet kunnen kleuren wit/geel (de kolonies dan).

Verder ff verder googlen om te kijken wat nog meer selectieve/electieve agars zijn voor deze bepaalde organismen.

Berichten: 102

Re: Voedingsbodems

oke bedankt voor jullie antwoorden ;) .

Berichten: 54

Re: Voedingsbodems

als je een aantal voedingsbodems voor jouw bacterien wilt uit zoek kijk dan even naar deze site

Lab-M culture media

gr33tz Axel

Reageer