temperatuur

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 36

temperatuur

Hoe belangrijk is temperatuur bij een isocratische RP-HPLC scheideing?

Berichten: 857

Re: temperatuur

Een HPLC bepaling doe je bij kamertemperatuur. Je kolom verwarm je niet zoals bij een GC. De invloed van de temperatuur zal daarom ook nihil zijn.

De scheiding pas je aan met de compositie van de mobiele fase en niet met de temperatuur.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: temperatuur

Nou, bij ons op het werk doen we de meeste bepalingen wel met een kolomoven (HPLC). Dit om eventuele temperatuurschommelingen in het lab op te vangen (niet dat die er ooit zijn geweest, maar goed).

Op deze manier houden we in ieder geval de retentietijden constant, en deze tijden kunnen we wat variëren door wat te spelen met de kolomtemperatuur. Bovendien zorgt het voor een leuke drukverlaging op de kolom, omdat de "viscositeit" van je mobiele fase afneemt.

Edit: Echter, als je puur de scheiding bekijkt, is de mobiele fase van veel grotere invloed zoals Jeffrey al zegt.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 184

Re: temperatuur

Temperatuur heeft wel degelijk invloed.

Denk aan een kleiner k bij hogere temperatuur (pieken elueren eerder)

Verder heeft een hoger temperatuur invloed op de efficientie (Nth), deze neemt bij temperatuur verhoging toe.

Omdat bij HPLC het temperatuurwerkgebied niet al te groot is (van ca 5°C tot max 80°C) zal de invloed van de temperatuur niet al te groot zijn.

Aan te raden is het wel om bij een constante temperatuur te werken, bij voorkeur om de kolom in een "oven" te plaatsen.

Berichten: 857

Re: temperatuur

Raspoetin schreef: Nou, bij ons op het werk doen we de meeste bepalingen wel met een kolomoven (HPLC). Dit om eventuele temperatuurschommelingen in het lab op te vangen (niet dat die er ooit zijn geweest, maar goed).

Op deze manier houden we in ieder geval de retentietijden constant, en deze tijden kunnen we wat variëren door wat te spelen met de kolomtemperatuur. Bovendien zorgt het voor een leuke drukverlaging op de kolom, omdat de "viscositeit" van je mobiele fase afneemt.
;) Bij mij op school gebruiken we dus geen kolomoven. De retentietijden zijn wel behoorlijk constant.

Waarschijnlijk spuiten jullie een meer componenten bevattend mengsel in dan wij op school doen. Wij kunnen het wel alleen af door de compositie van de mobiele fase te veranderen.

Berichten: 36

Re: temperatuur

Als je monster uit heel veel verschillende stoffen bestaat . De stoffen zijn complex. Speelt de temperatuur dan nog steeds geen rol?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: temperatuur

De temperatuur speelt dan in zoverre een rol dat de pieken bij verandering van temperatuur een andere retentietijd krijgen. De relatieve retentietijd zal echter hetzelfde blijven. De volgorde van elutie verandert echter niet; je resolutie tussen de verschillende pieken kan wel toe- of afnemen. Een andere mobiele fase kan tot gevolg hebben dat je componenten op een andere volgorde elueren.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 59

Re: temperatuur


Bij mij op school gebruiken we dus geen kolomoven. De retentietijden zijn wel behoorlijk constant.

Waarschijnlijk spuiten jullie een meer componenten bevattend mengsel in dan wij op school doen. Wij kunnen het wel alleen af door de compositie van de mobiele fase te veranderen.


Hanze hè? Tjsa ik weet er alles van... Hebben niet geweldige HPLC's (laat staan IC)... maar ja wat doe je eraan? (snel afstuderen ;) )

Berichten: 2.399

Re: temperatuur

Mijn ervaring is dat pieken echt minuten kunnen verschuiven zonder een kolom oven. Een goede robuste analyse geeft zowel in de winter als in de zomer hetzelfde chromatogram. Een kolom oven is hier van groot belang in mijn ogen.

Berichten: 266

Re: temperatuur

Injecteer maar eens bij 15°C en bij 40°C. Er is meestal een groot verschil in retentietijd.

Ik werk met chirale stationaire fases en een temperatuurverschil van 20°C kan een verschil in retentietijd geven van soms wel 20minuten of langer.

Bij chirale is het zo dat hoe lager de temperatuur is hoe selectiever de kolom is. Nadeel is de piekverbreeding bij die lagere temperatuur.

Nog een voorbeeldje van temperatuur is hetgeen waarmee agilent graag uitpakt.

Namelijk dat water bij 20°C polair is maar bij 100°C niet meer. Je kan dan een reversed phase gradient laten lopen met enkel water. Green chromatography.

Het bovenstaand voorbeeldje (misschien wel wat extreem) toont wel aan dat de relatieve retentie echt wel kan veranderen. Een verschil in polariteit van de mobiele fase geeft een ander chromatogram.

Reageer