Sigma bindingen.

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 2.589

Sigma bindingen.

Hallo,

Ik heb hier het volgende waar ik niet uit geraak. Men zegt mij dat overlap (orbitalen) enkel mogelijk is tussen twee orbitalen met zelfde teken. Wat bedoelt men daarmee? Wat zijn sigma bindingen?

Groeten. Dank bij voorbaat.

Berichten: 74

Re: Sigma bindingen.

Dit is iets wat zonder een minimale kwantumechanische basis misschien wat moeilijk uit te leggen is. Waar het op neer komt is dat een orbitaal een golffunctie is (vb van een eenvoudige golffunctie is vb een sinus of cosinus), de + en de - kun je zien als fase en tegenfase. Twee golffuncties die in fase overlappen versterken elkaar, dit wil zeggen dat hier de kans om een elektron aan te treffen groter wordt, dit zal dus tussen de kernen zijn, dus dit orbitaal is bindend. Bij overlap in tegenfase, (denk bijvoorbeeld aan een sin en cos) krijg je een soort van destructiefe interferentie en is de kans om een e- aan te treffen 0 (of klein) dus geen binding.

Berichten: 2.035

Re: Sigma bindingen.

Sigma-orbitalen zijn orbitalen die zijn ontstaan door interactie van 2 atomaire s-orbitalen.

De kans dat je een electron in een antibindende orbitaal aantreft, is erg klein, maar zeker niet 0! Zoals altijd geldt ook hier: als je er maar genoeg energie instopt, lukt het wel een electronen te promoveren naar een anti-bindende orbitaal (meestal wel meteen gevolgd door destructie van de desb. binding) ;)

Berichten: 74

Re: Sigma bindingen.

The Herminator schreef: Sigma-orbitalen zijn orbitalen die zijn ontstaan door interactie van 2 atomaire s-orbitalen.
Niet noodzakelijk, met p, d en f orbitalen kun je ook sigma bindingen vormen!

Berichten: 2.035

Re: Sigma bindingen.

vase schreef:
The Herminator schreef: Sigma-orbitalen zijn orbitalen die zijn ontstaan door interactie van 2 atomaire s-orbitalen.
Niet noodzakelijk, met p, d en f orbitalen kun je ook sigma bindingen vormen!
Zei ik dan dat ze alleen uit s-orbitalen kunnen ontstaan? ;)

Luister, jij en ik weten dat, maar gezien het chemlevel van de vraagsteller werkt het waarschijnlijk alleen maar verwarrend om het niveau ook maar iets verder op te trekken dan we al gedaan hebben! (no offense Bert!) :P

Berichten: 2.589

Re: Sigma bindingen.

bedankt voor jullie hulp, fijn dat je een beginner op weg helpt ;)

Maar die sigma binding blijf het daar moeilijk mee hebben vooral nu dat er ook een pi binding bijkomt wat bedoelt men hier mee? wat is het verschil of hebben zo gewoon weg niet met elkaar te maken?

Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Sigma bindingen.

Een pi-binding is een extra overlap met elektronen die anders loodrecht op de s-bindingen zouden staan, een dubbele binding dus.

Berichten: 2.589

Re: Sigma bindingen.

waarom staat die daar loodrecht op?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Sigma bindingen.

Heeft ook met de orbitalen te maken, ik ben zelf geen quantummechanicus (daar heeft het dus mee te maken ;) )

Berichten: 2.035

Re: Sigma bindingen.

Er zijn 3 soorten p-orbitalen: Px, Pyen Pz(kijk bijv. maar hier -> klik). Zoals de namen al doen vermoeden, staan ze alledrie loodrecht op elkaar.

Een dubbele binding ontstaat door overlap van de orbitalen van 2 atomen; let wel (ook jij FsWd!), een "dubbele binding" bestaat uit 2 soorten overlappende orbitalen: overlap van de combinatie van de s-orbitaal en twee p-orbitalen ("sp2 hybride-orbitaal" -> σ-binding), en twee overlappende p-orbitalen (л-binding)!

Overlappen er nog twee p-orbitalen tussen dezelfde atomen, dan is er een zogenaamde "driedubbele binding" (overlap sp-hybride-orbitaal -> σ-binding + overlap 2 p-orbitalen -> 2 л-bindingen) ontstaan!
Heeft ook met de orbitalen te maken, ik ben zelf geen quantummechanicus (daar heeft het dus mee te maken  :P )
Nee hoor, dit is absolute basis-chemie! ;)

Berichten: 2.589

Re: Sigma bindingen.

laat me toe even een zin te citeren it mijn boek:

Bij triple(drievoudige)bindingen, zoals in de dikstikstof molecule bekomt men dan twee zulke paren overlapend evenwijdige p orbitalen die loodrecht op elkaar staan, die uiteraard ook buiten het basishybridisatieproces van het moleculair geraamte van de sigma bindingen vallen.

zijn ze nu evenwijdig op loodrecht?

Groeten.

Berichten: 1.122

Re: Sigma bindingen.

1. De p-orbitalen staan loodrecht op de sigma binding

en

2. vormen samen een (л-)binding die evenwijdig is aan de sigma binding.

(als ik het niet goed zeg dan word ik graag gecorrigeerd)

Bas

Berichten: 2.035

Re: Sigma bindingen.

Ze vormen twee л-bindingen, verder niets aan toe te voegen! ;)

Plaatje voor de duidelijkheid:

Afbeelding

Berichten: 2.589

Re: Sigma bindingen.

zijn die 2 pi bindingen aan het uiteinde met elkaar verbonden?

Berichten: 2.035

Re: Sigma bindingen.

Nee, dat zijn 2 "losse" л-bindingen, 1 van de overlap van de Px-orbitalen, en 1 van de overlap van de Py-orbitalen.....

Reageer