bufferende werking

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 1

bufferende werking

wat wordt er bedoeld met bufferende werking?

Berichten: 2.035

Re: bufferende werking

Onder bufferende werking verstaan we het vermogen van een oplossing om de pH nagenoeg constant te houden tijdens toevoeging van zuur of base.....

Berichten: 127

Re: bufferende werking

Misschien een kleine toelichting in chemlevel 1 taal:

Als je aan zuiver water een beetje zuur toevoegt, zal de pH zeer sterk veranderen. Als je zuur toevoegt aan een goed gebufferd water, zal de pH amper veranderen.

Suc6 ermee

Jdeketel

Berichten: 2.035

Re: bufferende werking

Dan wel wat completer zijn graag! ;)

Dit verhaal geldt namelijk ook voor het toevoegen van base aan water; de pH (zuurtegraad van het water) wil dan wel de andere kant op!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: bufferende werking

Als je geïnteresseerd bent in hoe je nu zoiets maakt, kun je een gelijk aantal mol HAc en NaAc (zwak zuur + geconjugeerde base (omgedraaid kan ook)).

Je krijgt dan een buffer met pH rond de 4,75. De verhouding tussen zuur en geconjugeerde base bepaalt de pH. De hoeveelheid van elke stof bepaalt de bufferende werking.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: bufferende werking

Vaak over het hoofd gezien: een redelijk geconcentreerde oplossing van een sterk zuur of een sterke base zijn ook buffers, zelfs zonder de geconjugeerde base of het geconjugeerde zuur toe te voegen.

Reken maar eens uit hoeveel base je kunt toevoegen aan een 1M HCl oplossing voordat de pH met 0.3 punten verandert!

Berichten: 45

Re: bufferende werking

De makkelijkste buffer vind ik toch Borax oplossen ;)

Berichten: 161

Re: bufferende werking

je bloed is ook een aardige pH buffer .... totdat je flink koorts krijgt (dan ga je door de verzuring van je bloed kassie wijlen).

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: bufferende werking

...en door de denaturatie van de eiwitten rond 42 oC

Berichten: 2

Re: bufferende werking

Defenitie Buffers

Een oplossing waarvan de pH slechts in geringe mate veranderd bij verdunning of bij toevoeging van een kleine hoeveelheid sterk zuur of sterke base, wordt een buffer genoemd. In het algemeen bestaat een bufferoplossing uit een mengsel van een zwak zuur en een gecognigeerde base.

Bron: Chemie Overal NT2 (Hfd Zuur- base reacties)
je bloed is ook een aardige pH buffer ....
Jah inderdaad! Onder invloed van het in het bloed aanwezige enzym koolzuurhydrase reageert CO2 snel met H2O onder vorming van H2CO3. Dit Zuur wordt vervolgens opgenomen in het hemoglobine-buffersysteem. Hierin volgen twee reacties elkaar steeds op, namelijk:

(1) CO2 (aq) + H2O (l) <=> H2CO3 (aq) {'<=>' geeft aan dat er een evenwichtsreactie plaatsvind}

(2) H2CO3 (aq) + Hb (aq) <=> HCO3- (aq) + HHb+ (aq)

Deze HHb+ kan O2 opnemen uit de longen en afstaan aan de weefsels

De H2CO3 neemt de CO2 op uit de weefsels en staat ze af aan de longen.

Als dit geen buffer zou zijn zouden er aardig wat bijwerkingen in je lichaam kunnen vertonen, je lichaam kan niet tegen te zure of te basische stoffen.

Ik dacht dat de menselijke huid pH = 5,5 heeft. :oops:

Berichten: 915

Re: bufferende werking

Mooie samenvatting, nu nog sub- en supscript en 't was geweldig geweest :oops: .

Buffers worden zo met elkaar vergeleken: m.b.v. het volume base/zuur dat moet toegevoegd worden om een bepaalde pH sprong te verwezelijken.

Berichten: 2.035

Re: bufferende werking

epiphonix schreef:Mooie samenvatting, nu nog sub- en supscript en 't was geweldig geweest :oops: .
En nog geweldiger als het antwoord niet 4 maanden te laat was geweest 8-[

Berichten: 915

Re: bufferende werking

Oeps, niet gezien, dan zal de vraagsteller er hopelijk al uit zijn :oops:

Berichten: 2.035

Re: bufferende werking

Ik hoop het, want die heeft zich na het stellen van de vraag nooit meer laten zien! :oops:

Berichten: 2

Re: bufferende werking

Ow 8-[ niet gezien dat het al zo laat was, heb me deze week pas op dit forum aangemeldt.

Dan zal ik diegene wel weggejaagd hebben :oops:

Maar die vraag van die buffer met 1M HCl 0,3 pH te laten stijgen , daar heb ik eens na gekeken.

Moet je daar niet de hoeveelheid HCl en de Stof die je toevoegd met pH waarde erbij geven.

Als je 1M HCl hebt, heb je 1 mol HCl /L

Maar er staat niet gegeven of je daadwerkelijk 1L hebt. Dan zou de pH beginnen bij pH = 0 ([H3O+] = [HCl] = -log[1] = 0 )

Er is ook een verschil tussen het toevoegen van H2O met pH = 7 of een andere stof met een hogere pH.

Bij een hogere pH gaat deze iets sneller omhoog.

Ik vond het al leuk om die stof weer op te halen ;)

Reageer