papierchromatografie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 13

papierchromatografie

Als je papierchromatografie uitvoert op voedingsmiddelen moet je aceton bijvoegen om een sterk gekleurde oplossing te maken.

weet er iemand soms waarom juist aceton?

Re: papierchromatografie

Of je aceton moet toevoegen hangt af van de stof die moet gaan lopen, je kunt ook papierchromatografie met water als loopvloeistof doen alleen dan lopen andere stoffen.

Berichten: 13

Re: papierchromatografie

uh ja van de loopvloeistof weet ik wel waarom dat je aceton zou moeten gebruiken en dat is omdat ze lipofiel zijn.

maar het is om je oplossing eerst te maken tijdens je de voedingsmiddelen fijn stampt.

Berichten: 2.035

Re: papierchromatografie

Aceton is niet lipofiel... aceton is extreem polair, en vetten zijn juist het tegenovergestelde (apolair)!

Je moet hoogstwaarschijnlijk aceton toevoegen om alles op te lossen: behalve dus apolaire stoffen, lost zo'n beetje elke chemische verbinding op in aceton! ;)

Berichten: 1.122

Re: papierchromatografie

Toch lossen ook vetten op in aceton. Je ziet het o.a meteen als je wat aceton op je huid morst. Het lost direct de beschermende (oleïne?) vetlaag op. (En het wordt heerlijk koud door de (endotherme) verdamping...)

Bas

Berichten: 2.035

Re: papierchromatografie

Klopt, maar er is nogal een verschil tussen "vetten" en "vetten" ;)

Een vetzuur bijv. heeft een polaire kop, die prima interacties aangaat met polaire moleculen. Er zijn ook "vetten" die dermate apolair zijn (bijv. lange, lineaire alkanen en PEGs) dat zelfs aceton er niets mee doet.....

Ik blijf er wel bij dat aceton niet "lipofiel" is: dit woord reserveren we voor stoffen die echt "vetminnend" (bijv. korte alkanen) zijn! :P

Berichten: 1.122

Re: papierchromatografie

daarin geef ik je gelijk. Al vind ik dat je voorzichtig moet zijn in het vergelijken van vetten en vetzuren. Dit is toch heel wat anders. De kop van het vetzuur welke `zorgt´ voor de polariteit heeft toch heel andere eigenschappen als het verestert is met een alcohol en daarmee een vet vormt...

Maar idd. Aceton is zeker niet lipofiel maar ook weer niet lipofoob. ;)

Bas

Berichten: 2.035

Re: papierchromatografie

Accoord, met nog 1 toevoeging: als een vetzuur maar lang genoeg is, wordt de bijdrage van de polaire kop verwaarloosbaar, en heb je feitelijk ook met een "echt" vet te maken!

Na verestering van een vetzuur heb je een totaal andere stof dan ervoor, dus die twee zou ik nooit met elkaar willen vergelijken ;)

Reageer