zuren en zouten

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 141

zuren en zouten

Het volgende heb ik eens gelezen maar ik weet niet hoe het in z'n werk gaat:

Het zou mogelijk zijn om vertrekkende van een zout een anorganisch zuur te maken. ;)

Enkele voorbeelden:

Zwavelzuur bereiden vertrekkende van Calciumsulfaat.

Salpeterzuur bereiden vertrekkende van Kaliumnitraat of een ander Nitraat-zout.

...

Mijn vraag is natuurlijk is dit mogelijk? En zo ja hoe doet men dit?

Berichten: 857

Re: zuren en zouten

Als je nou zwavelzuur wilt maken vanuit calciumsulfaat dan moet je het calcium neerslaan met bijvoorbeeld H3PO4, HF of H2CO3

Berichten: 3.145

Re: zuren en zouten

Nou, ik kan je vertellen dat dat niet gaat lukken ;) . Dus, ik heb een stuk gips (calciumsulfaat) en ik krijg vanzelf zwavelzuur, doordat het neerslaat met H2CO3 (dat je weer krijgt via koolzuur uit de lucht???).

Calciumsulfaat is nogal onoplosbaar, dus dat los je ook niet op met andere zuren. Het maken van zuren uit de zouten alleen is erg lastig en vereist verhitten tot zeer hoge temperatuur, waarbij het zout ontleed. CaSO4 zou je met HEEL veel moeite misschien kunnen laten ontleden tot CaO en SO3, maar (als het al kan zonder ontleding tot SO2 en O2) het zal heel hoge temperaturen vereisen.

De zuren HCl en HNO3 zijn wel relatief gemakkelijk te maken als je zwavelzuur hebt. Gewoon geconcentreerd zwavelzuur aan een chloride (keukenzout voldoet) toevoegen en de HCl bruist er van af. Voor salpeterzuur moet je destilleren. Iets eenvoudiger wordt het als je wat verdund H2SO4 gebruikt in dat geval en de azeotroop van 68% HNO3 afdestilleert.

Uitgaande van geconcentreerd H3PO4 kun je de vluchtiger zuren ook heel goed maken, maar het vereist dan wel iets meer verhitting, echter tot een graad of 100, en niet tot roodgloeihitte. Je kunt echter geen zwavelzuur maken op deze manier.

Berichten: 448

Re: zuren en zouten

Ik maak fosforzuur door CaHPO4 te laten reageren met gec. H2SO4. Er ontstaat fosforzuur en CaSO4. CaSO4 kun je makkelijk verwijderen door filtratie.

Reageer