Springen naar inhoud

[Mechanica] Beginsnelheid bij een valbeweging

• Log in om te kunnen reageren

Fysicusje

Fysicusje

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 november 2005 - 14:52

We zijn volop bezig met kinematica en valbewegingen enzo en we moeten enkele vraagstukken oplossen. Nu weet ik niet hoe ik dit vraagstuk moet oplossen aangezien onze leerkracht die dingen niet goed kan uitleggen. Kunnen jullie me misschien helpen?

Het vraagstuk:

Jan gooit een bal omhoog. De bal bereikt een hoogte van 10 m. Wat is zijn beginsnelheid?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 november 2005 - 14:56

in het begin krijgt die bal van Jan de kinetische energie die het nodig heeft om 10 meter omhoog te vliegen. Op tien meter hoogte hangt de bal even stil, en is die kinetische energie dus geheel omgezet in (potentiele) energie.
ken je de formules die hierbij horen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 november 2005 - 15:51

Ja het is gewoon maar een kwestie van gegevens invullen hoor

Laten we eventjes omgekeerde berederen.

De bal valt uit de lucht naar beneden

Zijn beginsnelheid is 0
de afstand die hij aflegt is 10m

Je hebt deze formule nodig om de eindsnelheid te berekenen:

Vx = V0 - g*t

Nu heb je de tijd nog niet, je kan deze halen uit de formule van de afstand:

x = V0 * t - g*t≤/2

Je gegevens zijn dus:

V0 = 0m/s
g = 9.81m/s≤

Kan je nu verder ?

(bereken dus welke snelheid de bal heeft na 10 meter vallen)

Fysicusje

Fysicusje

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 november 2005 - 16:10

@Jan van de Velde: Dank je wel voor de moeite, maar de formules voor kinetische en potentiŽle energie zien we maar op het einde van dit schooljaar, dus die konden me niet echt helpen.

@Cycloon: dank je wel, nu begrijp ik ongeveer waar het om draait.
Ik heb de gegevens ingevuld en kwam de oplossing uit die ook achteraan in mijn boek stond.

Hartelijk bedankt!!

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 november 2005 - 16:16

Wat jan zei is ook juist, dat is eigelijk de waarheid die achter de formules schuilt :roll:

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 november 2005 - 16:25

@Jan van de Velde: Dank je wel voor de moeite, maar de formules voor kinetische en potentiŽle energie zien we maar op het einde van dit schooljaar, dus die konden me niet echt helpen.

Sorry voor mijn antihulp :roll: , maar dan snap ik niet waarom ze je met dit soort kwesties lastigvallen zonder je eerst de achtergrond uit te leggen. Zolang ze je die achtergrond niet even uitleggen, ben je "bevorderd" tot dom formule-invullertje. NB, ik bedoel dus niet dat jij dom bent he :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Fysicusje

Fysicusje

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 november 2005 - 16:29

Ik begrijp je volkomen. Vaak is het (zowel bij wiskunde, fysica, ...) zo dat we eerst de formules moeten leren en dat we pas tijden erna leren hoe men aan die specifieke formules komt.
Toch denk ik dat dit vooral ligt aan onze leerkracht die graag zo snel mogelijk door onze cursus heen wil gaan...

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 november 2005 - 16:32

Even benieuwd naar welke richting je volgt ? Ik vermoed erges 6de jaar mtw ? Als je tenminste in BelgiŽ woont ?

Fysicusje

Fysicusje

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 november 2005 - 17:15

Ik zit inderdaad in het zesde jaar ergens in BelgiŽ.

Ik volg Latijn-Wiskunde met 1,5 uur fysica (in de vijfdes kreeg ik 1 uur per week, nu 2).

Het probleem is dat de leerkracht vorig jaar meer afwezig dan aanwezig was (depressie) en we dus niets zagen van kernfysica. Deze leerstof hebben we dus dit jaar volledig moeten inhalen en nu moet de leerkracht vlammen om de cursus van dit jaar erdoor te krijgen.

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 november 2005 - 17:23

Jah 1 uur fysica is zo goed als niks natuurlijk (ik heb 5 uur over m'n graad) dus dit jaar, ook 6de, heb ik er 3 uur, en we hebben best wel een goede leerkracht :roll:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures