Indampen van een capsaïcine extractie

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 18

Indampen van een capsa

Dag allemaal,

Leuk dat ik dit forum tegen kwam in Google. Dit is de eerste keer dat ik post; dus wél gegroet allemaal!

Capsaïcine is de stof in Chilipeper die de hitte-sensatie aan de smaakpappillen veroorzaakt. Het is oplosbaar in ethanol (en in olie.) Ik maak geen 100% pure capsaïcine. Dat zou thuis niet eens kunnen, lijkt mij (tevens veel te gevaarlijk.) Ik maak een olie achtige substantie die tot +/- 40% capsaïcine zou kunnen bevatten.

Ik ben al een heel eind. Misschien ben ik zelfs al klaar. Ik ben met 90 gram peppers begonnen. De pepers heb ik met een staafmixer en ethanol gepureerd. Dit in een weckpot gedaan en twee dagen lang zeer regelmatig geschud. Toen gefilterd met drie filters. De fijnste was een koffiefilter. Daarna heb ik het een nacht laten staan en de ethanol (met opgeloste stoffen) opgezogen in een injectiespuit. Op de bodem lag een zeer weinig bezinksel wat ik weggegooid heb.

Toen ben ik in een petrischaaltje gaan indampen (warm waterbad) op een temperatuur van 40 tot 50 graden Celcius. Uiteindelijk hield ik 2,5 gram aan olie over. Op dat moment ben ik gestopt met indampen onder verwarming. Daarna heb ik het geheel één nacht laten staan bij kamertemperatuur om te kijken of ik het laatste beetje water/vocht nog kon verdampen. Het gewicht is echter hetzelfde gebleven.

Wat ik mij afvraag: hoe en wanneer weet ik zeker dat ik de olie in zijn puurste vorm heb (ongeveer.) Ik heb het gevoel dat ik met een warm waterbad misschien meer vloeistof kan verdampen. Maar weet dit niet zeker. Als ik uit ga van de hoeveelheid capsaïcine die in deze soort chiliepeper zit, zou ik volgens mij eerder uit moeten komen op één tot anderhalve gram olie (dan heb ik al rekening gehouden met de ongewenste stoffen die tevens in het extract zullen zitten.)

de olie begint zichtbaar te worden, er zit op deze foto nog veel water in

Afbeelding

Dit is wat ik nu heb; 2,5 gram olie. Misschien zit er nog water of ander vocht in

Afbeelding

Iemand een idee?

sugesties zouden erg welkom zijn...

groet

Mathijs

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Indampen van een capsa

Hoi Mathijs, welkom op het Chemieforum! Leuk om te zien dat je zo'n experiment uitvoert. Misschien kan je ook vertellen waarom je die olie zo graag wil hebben?

De foto's doen vermoeden dat je olie niet zo erg zuiver is vanwege de kleuren, of ligt dat aan de foto's zelf?

Misschien kan je een dunnelaag-chromatografie (papierchromatografie) proberen om kwalitatief de zuiverheid van je olie te bepalen?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Re: Indampen van een capsa

Het gaat om de Capsaïcine en dat is een kleurloze stof maar wel thermisch stabiel dus het water verdrijven kan bij 100/110 oC.

Het kan zijn dat er water achterblijft alst er een azeotroop oid aanwezig is.

Wees voorzichtig met de olie omdat Capsaïcine tamelijk vervelende eigenschappen heeft als ik het goed heb. Ik dacht me te herinneren iets van neurotoxisch en carcinogeen.

Berichten: 18

Re: Indampen van een capsa

Hoi Beryllium,

Dank voor je snelle antwoord. Ik heb zelf ook het idee dat de olie niet zo erg zuiver is. Die kleuren zijn er zeer zeker. En zoals al te vermoeden was zijn dat de kleuren die in de peper zit die ik gebruikt heb (Habanero peper)

Het doel is de kleurstoffen en, met name, eventuele smaakstoffen die erin zitten zoveel mogelijk eruit te laten tijdens een extractie. Dit is de sleutel tot het maken van eigen (zeer)hete sausen door verdunning. Tevens als toevoeging in de keuken voor "scherpte sensatie" zonder smaak.

Een chromatografie bepaling zou natuurlijk heel aardig zijn :). Of een High Performance Liquid Chromatography. Maar ik vrees dat dat er voor mij niet in zit. Dat zal wel in de duiten lopen, neem ik aan. Dit is vooralsnog hobby en experimenteren. Misschien moet ik de Scoville test doen. Dan zou ik vijf mensen onwetend thuis uit kunnen nodigen ;) Het is, ondanks dat het een subjectieve test is, een zeer betrouwbare schaal gebleken (toch wel veel gedoe en tijd.)

Ik ben met verse pepers begonnen. Valt het aan te nemen dat ik beter kan starten met gedroogde, gemalen peper? Dat heb ik wel gelezen en lijkt me leuk te proberen in ieder geval. Verder commentaar en tips zou ik erg leuk vinden. In alle aspecten.

bedankt,

Mathijs

Berichten: 18

Re: Indampen van een capsa

Gerard schreef: Het gaat om de Capsaïcine en dat is een kleurloze stof maar wel thermisch stabiel dus het water verdrijven kan bij 100/110 oC.

Het kan zijn dat er water achterblijft alst er een azeotroop oid aanwezig is.

Wees voorzichtig met de olie omdat Capsaïcine tamelijk vervelende eigenschappen heeft als ik het goed heb. Ik dacht me te herinneren iets van neurotoxisch en carcinogeen.
Dank je wel Gerard,

Tot 100 graden oC is dus geen probleem? Ik was er nog niet op gekomen zover te gaan met verwarming. Cool.

Pure Capsaïcine in poedervorm schijnt heel naar spul te zijn. Dat is redelijk toxisch ja. Vooral zeer irritabel (blaren) en mogelijke ademhalings problemen. Daar kan alleen in een lab mee gewerkt worden (en gemaakt worden). Wat ik dus wil is een mooie pure olie met (volgens mij) maximaal zo'n 40% Capsaïcine plus "Capsaicinoids". Ook heel sterk natuurlijk.

Ik ben heel voorzichtig. Ik doe alles geventileerd (open raam) met veiligheidsbril, chirurgisch mondkapje, handschoenen en veel water bij de hand (keuken.)

Re: Indampen van een capsa

Een optie voor betere zuivering zou zijn om je paprika eerst te pureren met water en dit goed te schudden en de vloeistof te verwijderen en 1 of 2 maal te herhalen om de wateroplosbare componenten te verwijderen en vervolgens de ethanolextractie uit te voeren.

Toevoeging: watermengsel niet filtreren want dan kun mogelijk een behoorlijk verlies krijgen van je capsaïcine.

Berichten: 2.399

Re: Indampen van een capsa

Gerard schreef: Het gaat om de Capsaïcine en dat is een kleurloze stof maar wel thermisch stabiel dus het water verdrijven kan bij 100/110 oC.
De vraagsteller geeft zelf aan dat hij hoogstens tot 40% zuiverheid kan gaan. Ik denk dat je zeer voorzichtig moet zijn met temperatuur verhogen als je niet weet wat de overige 60% is. Je kunt je product ook echt bederven wanneer iets anders kapot gaat.

Als je het toch wilt proberen, neem dan een klein beetje van je oplossing en probreer het eerst eens of het je het gewenste resultaat geeft[ ;) ]

Succes ermee

Berichten: 8

Re: Indampen van een capsa

Capsaïcine wordt in hoge concentraties verwerkt in peperspray. En dat is in Nederland een verboden wapen. Je kan er natuurlijk ook een extra heet pepergerecht mee maken. Dan kom ik een keertje bij je eten:)

Berichten: 18

Re: Indampen van een capsa

Gerard schreef:Een optie voor betere zuivering zou zijn om je paprika eerst te pureren met water en dit goed te schudden en de vloeistof te verwijderen en 1 of 2 maal te herhalen om de wateroplosbare componenten te verwijderen en vervolgens de ethanolextractie uit te voeren.

Toevoeging: watermengsel niet filtreren want dan kun mogelijk een behoorlijk verlies krijgen van je capsaïcine.
Dat vind ik een heel goed idee en dat zal vast nog wel het e.e.a. verwijderen.

Napoleon1981: aan wat jij zei heb ik ook gedacht idd. Dat is moeilijk na te gaan, tenzij ik uitgebreid research zou doen naar de overige stoffen in peper. Daar heb je mogelijk een punt. Voor de volledigheid is het wél zo dat de overige 60% voornamelijk uit "Capsaicinoids", zoals Dihydrocapsaicin bestaat. (excuseer mij, ik ken het Nederlandse woord hier niet voor.) Wellicht dat ik op kan zoeken tot welke temperatuur die stoffen stabiel blijven. Als ik tóch bezig ben! Capsaicine en Dihydrocapsaicine maken samen al 80% van de totale hoeveelheid Capsaicinoids uit. (Capsaicinoiden?)

Heimwee: over een tijdje kom je gerust de hotsauce van je keuze proeven. In "sauce-vorm", niet in spray-vorm ;).

Uiteindelijk heb ik 2,4 gram olie achtige substantie over gehouden. Het is een stuk donkerder geworden na 40 minuten verwarming op zeg 90 oC voor een half uur (het petrischaaltje heeft gedreven op kokend water. Ik heb eigenlijk niet de moeite genomen de temperatuur te meten dit keer) Het is een stevige substantie geworden die slechts draden trekt wanneer je er met een tandenstoker echt in prikt en het omhoog trekt. Op basis van het gewicht geloof ik tevens al niet dat het een zuiver extract zou zijn. Volgende keer beter...

De extractie starten van gedroogde, gemalen Habanero peper wil ik gaan proberen. Dat schijnt efficienter te gaan. Ook nog eens vers proberen maar dan, zoals Gerard voorstelde, eerst in de water oplosbare stoffen eruit trekken met water. Een subliem en makkelijk uit te voeren idee dat ik nog niet was tegengekomen :) Een ander idee is om te starten van "placental tissue" binnen in de peper (het witte, kruisvormige weefsel zoals in de grotere paprika's.) Daar schijnen de capsaicine waarden vele malen hoger van te zijn.

groet,

Mathijs

Berichten: 18

Re: Indampen van een capsa

Hoi ;)

...het onderstaande stukje beschrijft, zeer beknopt, twee methodes voor Capsaicine extractie. In de tweede batch-methode wordt er gebruik gemaakt van stoom onder druk. Heeft iemand een idee of dat met een snelkookpan kan? Ikzelf kan er net niets mee. Maar het klinkt alsof het interessant voor mij kan zijn.

Kan iemand hier nog handige tips uit halen over de extractie die ik probeer te doen? Wellicht beschrijft dit stukje stappen die ik toe kan voegen aan het extractieproces (zoals het idee om eerst met water te wassen.) In het stukje wordt, voor mij net te veel met termen gegooid om het goed te kunnen begrijpen. Een beetje extra hulp zou ik zeer waarderen. Misschien is er iemand die daar zin in heeft en natuurlijk kundig genoeg is (dat is voor mij al gauw zo.)

Alvast bedankt!

met vriendelijke groet,

Mathijs

-------------------------------------------------------------------------------------------

Oleoresins are produced by two different methods: the continuous (one-step) process, and the batch (two-step) process.

In the continuous process, raw spice is pulverized until the required particle size distributions reached, and then percolated with a volatile solvent like METH. The solvent extracts the active ingredients which impart aroma and taste of the spice. The solution is then boiled and vacuum distilled to remove all but small quantities of the solvent. The resulting product is called oleoresin, which is either incorporated into a blend or diluted.

In the batch process, the spice is subjected to steam under pressure, which volatilises the aromatic principals. The spice is then dried and percolated with solvent to remove the flavour principals. Afterwards the aromatic principals--the essential oils and flavours--are combined and form oleoresins. The solvent used in oleoresin extraction depends on the type of the spice that is to be extracted. For example, ginger cannot be extracted using a chlorinated solvent. Non-solvent methods are also used to recover essential oils. These include vacuum distillation, steam distillation, and adsorption. Disadvantages of these methods are that they usually have low yield, form degradation products, and result in a different flavour than the original spice.

-------------------------------------------------------------------------------------------

bedankt!

Re: Indampen van een capsa

Ruwweg beschijft de eerste methode hetzelfde wat je zelf hebt gedaan nl koken met methanol onder terugvloeien zoals met een soxlettextractie, bij de tweede wordt eerst de wateroplosbare bestandelen eruit gehaald met stoom en vervolgens met een oplosmiddel(methanol?) de rest en vervolgens worden ze weer samengevoegd om een completer extract te krijgen.

Berichten: 18

Re: Indampen van een capsa

"In the batch process, the spice is subjected to steam under pressure, which volatilises the aromatic principals."

Zou dit kunnen door verse peper in een snelkookpan te doen? En zou de peper dan onder water moeten of juist op een rekje? Of is de uitleg in het engelstalige stukje te summier om daar conclusies aan te kunnen verbinden?

Stoom wordt natuurlijk heter dan 110 oC. Dat lijkt een beetje vreemd i.v.m. de maximale temperatuur waarbij Capsaicine stabiel blijft.

Overigens heb ik tijdens mijn eerste poging de peper niet in methanol gekookt onder terugvloeien. Alleen gepureerd, met alcohol overgoten, laten weken en af toe schudden. Dit ter zijde. Maar goed, dat is ruim voldoende; afgaande op ander onderzoek bereik je de maximale Capsaicine waarden al na 1 uur op een trilplaat, zonder koken. Vergelijkbaar onderzoek zegt na 30 minuten ultrasone trillingen aan de maximale waarden te komen. Ik vermeld het slechts voor de volledigheid.

bedankt Gerard! :)

Re: Indampen van een capsa

Je zou het in de snelkookpan kunnen doen op een rekje als je een dit wilt nadoen, maar alhoewel het er niet staat denk ik dat ze in de industrie met hogere drukken en temperatuur werken, maar waarom zou je het doen als capsaicine wilt extraheren. Er komen alleen meer aromatische stoffen mee die van belang zouden zijn als je een volledig peperextract wilt produceren.

Het idee om zaadlijsten te gebruiken zal een veel hogere opbrengst per gram uitgangsmateriaal opleveren maar als je de rest dan weggooid is het weinig zinvol.

tekstcorrectie

Berichten: 18

Re: Indampen van een capsa

Gerard schreef: Je zou het in de snelkookpan kunnen doen op een rekje als je een dit wilt nadoen, maar alhoewel het er niet staat denk ik dat ze in de industrie met hogere drukken en temperatuur werken, maar waarom zou je het doen als capsaicine wilt extraheren. Er komen alleen meer aromatische stoffen mee die van belang zouden zijn als je een volledig peperextract wilt produceren.
...ik denk zelf dat dat "stoomidee" vrij op zichzelf staat. Waarmee ik bedoel dat ik zeer weinig onderzoek van anderen heb gelezen waarbij ze die techniek gebruiken.

In principe wil ik proberen om aromatische stoffen te verwijderen, om zodoende een smaakloze pittigheid te krijgen waar ikzelf smaak aan kan toevoegen. Uiteraard is een paar % meer of minder Capsaicine-gehalte niet van levensbelang. Het is meer perfectionisme en de uitdaging om een zo zuiver mogelijk produkt te krijgen.

In de meeste onderzoeken lees ik dat men met gedroogde, gemalen peper de beste resultaten haalt. Met aceton of alcohol. Toch lijkt het me interessant om nog één keer met verse peper te starten.

Misschien is het een idee om ze eerst ( in reepjes gesneden) op een rekje in de snelkookpan te leggen en dat te laten stomen. Daarna zou ik ze pureren en met water "wassen." Als laatste stap. De ethanol extractie. Ik ben zeer benieuwd naar de kleur van het extract dat ik dán krijg :) (en naar de kleur van het water dat ik weg gooi!) Ik laat het natuurlijk weten!

nogmaals dank :):)

Re: Indampen van een capsa

de uitdaging om een zo zuiver mogelijk produkt te krijgen.


In dit geval zou ik uitgaan van de zaadlijsten en kern, deze bevatten zowiezo al geen kleurstoffen en denkelijk ook minder andere componenten dan de hele vrucht of gemalen peper.

Reageer