rekenen m.b.v pH

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

rekenen m.b.v pH

Wie kan mij helpen?

Leg uit in welke volumeverhouding je 1,0 M ammonia en 1,0 M zoutzuur moet mengen om een bufferoplossing met pH= 9,54 kunt maken.

Berichten: 311

Re: rekenen m.b.v pH

pK(ammonia) / pK(HCl) ???

Lastig.

Berichten: 8

Re: rekenen m.b.v pH

Vond ik dus ook, het is gewoon een vraag van het practicum maar kan er dus echt niet uitkomen

Berichten: 2.035

Re: rekenen m.b.v pH

Wat je nodig hebt is de "Henderson-Hasselbalch" vergelijking.... staat die in je boek?

Berichten: 8

Re: rekenen m.b.v pH

De Henderson-Hasselbalch vergelijking staat niet in mijn boek. Het enigste wat ik tot nog toe heb gehad over pH is gewoon de standaard berekening met -log ([OH-] x [H+]= 10-14) , en ik heb met de Kz gewerkt.

Berichten: 8

Re: rekenen m.b.v pH

Klopt trouwens dit antwoord op de volgende vraag:

Leg uit hoe uit een pH-curve met een sterk zuur en een zwakke base (pH verticaal - mL zuur horizontaal) de molariteit van de zwakke base is te bepalen?

Je kunt m.b.v je rekenmachine de concentratie H+ berekenen als je de pH weet van het zuur. De pH van het zuur kun je aflezen in de curve. Als je de concentratie H+ weet, weet je ook de concentratie van de OH-. ([OH-] x [H+]= 10-14 ). Als je de concentratie deelt door het aantal liter oplossing krijg je de molariteit van de OH- concentratie, dus de base.

Berichten: 2.035

Re: rekenen m.b.v pH

De Henderson-Hasselbalch vergelijking staat niet in mijn boek. Het enigste wat ik tot nog toe heb gehad over pH is gewoon de standaard berekening met -log ([OH-] x [H+]= 10-14) , en ik heb met de Kz gewerkt.
Dan heb je een probleem... met die vergelijking gaat het niet lukken te rekenen aan een buffersysteem! Weet je zeker dat die vergelijking niet ergens een keer opgevoerd is (door je leraar of zo)?
martijnbosmans schreef:Klopt trouwens dit antwoord op de volgende vraag:

Leg uit hoe uit een pH-curve met een sterk zuur en een zwakke base (pH verticaal - mL zuur horizontaal) de molariteit van de zwakke base is te bepalen?

Je kunt m.b.v je rekenmachine de concentratie H+ berekenen als je de pH weet van het zuur.  De pH van het zuur kun je aflezen in de curve. Als je de concentratie H+ weet, weet je ook de concentratie van de OH-. ([OH-] x [H+]= 10-14 ). Als je de concentratie deelt door het aantal liter oplossing krijg je de molariteit van de OH- concentratie, dus de base.
Klopt, met de toevoeging dat je de pH bepaalt op het omslagpunt van de titratiecurve... kijk bijv. maar hier -> klik!

Berichten: 45

Re: rekenen m.b.v pH

Eerst moet je weten wat voor buffer het is. In dit geval sterk zuur met zwakke base.

pH=pKz + (c[OH-]/c[H3)+]) Als ik me niet vergis dus.

Berichten: 2.035

Re: rekenen m.b.v pH

Ik probeerde Martijn zelf wat werk te laten doen.... als we toch antwoorden gaan dumpen: ;)

Henderson-Hasselbalch op Wiki en de volledige berekening! :P

Berichten: 8

Re: rekenen m.b.v pH

Ok bedankt ;)

Berichten: 8

Re: rekenen m.b.v pH

Ik heb wat geprobeerd maar kom er nog steeds niet uit ;)

pH= pKz + log10 ([base] / [zuur])

De pH moet dus 9.54 zijn, de pKz is van het zuur, van zoutzuur dus en is <0, hoeveel weet ik niet precies..

De concentratatie base en zuur weet ik dus niet, weet alleen dat het allebei 1 mol is. Dus... kan iemand mij verder helpen a.u.b. :P

Berichten: 2.035

Re: rekenen m.b.v pH

martijnbosmans schreef:Wie kan mij helpen?

Leg uit in welke volumeverhouding je 1,0 M ammonia en 1,0 M zoutzuur moet mengen om een bufferoplossing met pH= 9,54 kunt maken.
"1 M" betekent: 1 mol/liter, niet 1 mol..... heb je wel opgelet in de klas?? ;)

Berichten: 8

Re: rekenen m.b.v pH

Oeps ;)

Reageer