[scheikunde] Reductie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] Reductie

Goeiedag chemicisten en chemicistes ;)

Ik heb een vraagje voor julie en u:

IK heb dus een taak gekregen e ma ik weet niet jusit wat ik moet doen omdat ik de vraag niet begrijp, wel begrijp maar dan ook weer niet, begrijpen door een voorbeeld

Bereken de OG van elk element in de formules + de naam van elke stof (nou die naam zal wel gaan)

Dus ik heb het volgende gekregen:

HClO

PbSO4

Cl2O2

HCl

Na2CO3

Kan iemand hiervan 1 (of als je wilt meerdere) antwoord(en) geven als voorbeeld? dankuwel

oops het blad heeft nog een achterkant:

Ik moet nagaan of volgende reacties redoxreacties zijn. En in deien ze dat wel zijn dan moet ikk de oxidatie en reductieaanduiden en daarbij nog een de oxidator en reductor

Zn + CuSO4 + H2S ==> ZnSO4 + Cu

FeCO3 + 3CO ==> Fe+ 3CO2

AgNO3 + NaCl ==> AgCl + NaNO3

CH4 + 2O2 ==> CO2 + 2H2O

Ca(OH)2 + CO2 ==> CaCO3 + H2O

4Fe + 3O2 + 2H2O ==> 2Fe2O3 + H2O

Voila

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Reductie

Hoi Akba, welkom op Chemieforum.nl!
Bereken de OG van elk element in de formules + de naam van elke stof (nou die naam zal wel gaan)
Ehh, OG = oxidatiegetal neem ik aan? Weet je wat het oxidatiegetal inhoudt?

Laten we met de eerste beginnen als voorbeeld, HClO. Hoe kan je daarvan het oxidatiegetal van de atomen bepalen?
Ik moet nagaan of volgende reacties redoxreacties zijn. En in deien ze dat wel zijn dan moet ikk de oxidatie en reductieaanduiden en daarbij nog een de oxidator en reductor

Zn + CuSO4 + H2S ==> ZnSO4 + Cu

FeCO3 + 3CO ==> Fe+ 3CO2

AgNO3 + NaCl ==> AgCl + NaNO3

CH4 + 2O2 ==> CO2 + 2H2O

Ca(OH)2 + CO2 ==> CaCO3 + H2O

4Fe + 3O2 + 2H2O ==> 2Fe2O3 + H2O
Je weet neem ik aan dat je bij een redoxreactie overdracht van lading hebt. Kijk nou eens naar de eerste reactie. Wat is het oxidatiegetal van Zink voor de pijl? En erna? Is er verschil? Dus, wat is je conclusie over deze reactie?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Reductie

Ik weet wat OG is maar

H is 1+

Cl is 1+

en O is 2-

Dat komt op een totaal van 0

H +1

Cl +1

O -2

______

0

Aja ik snap het en als het oxidatie getal meer wordt dan is het reductie en oxidatiegetal minder oxidatie (of omgekeerd)

maar wat is dan een oxidator en reductor?

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Reductie

Maarbij PbSO4 kan Pb +2 en +4 zijn en S +4 en +6 en het klopt alle 2, welkeen moet ik nemen?

En Cl2O2 klopt dan niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Reductie

AKba schreef: Ik weet wat OG is maar

H is 1+

Cl is 1+

en O is 2-

Dat komt op een totaal van 0

H +1

Cl +1

O -2

______

0

Aja ik snap het en als het oxidatie getal meer wordt dan is het reductie en oxidatiegetal minder oxidatie (of omgekeerd)

maar wat is dan een oxidator en reductor?
Verwarrend, die vragen over oxidatie en reductie, kostte me vroeger ook altijd veel tijd. Er is iig een simpel ezelsbruggetje: een reductor is een stof die een oxidator elektronen geeft. Een oxidator is een stof die van een reductor elektronen accepteert.

Als het oxidatiegetal hoger wordt betekent dat dat de stof is geoxideerd en dat de andere stof een oxidator is geweest die nu gereduceerd is.

Als het oxidatiegetal lager wordt betekent dat de stof is gereduceerd en dat de anders stof een reductor is geweest die nu geoxideerd is.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Reductie

AKba schreef:Maarbij PbSO4 kan Pb +2 en +4 zijn en S +4 en +6 en het klopt alle 2, welkeen moet ik nemen?

En Cl2O2 klopt dan niet?
Ga bij vragen met sulfaat en andere grappige nietmetaalmoleculen altijd van een geldige lewisstructuur uit!

Sulfaat ziet er nl zo uit:

Code: Selecteer alles


     O

    ||

-O- S-O-

    ||

     O


Berichten: 6

Re: [scheikunde] Reductie

en Cl2O2 klop toch niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Reductie

en Cl2O2 klop toch niet?
Nee, je kunt namelijk nogal moeilijk 2 negatief geladen submoleculen aanmekaar knopen.

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: [scheikunde] Reductie

QUOTE (AKba @ di 16 mei 2006 om 20:12 uur)

en Cl2O2 klop toch niet? 

Nee, je kunt namelijk nogal moeilijk 2 negatief geladen submoleculen aanmekaar knopen.
Tenzij het gaat om een peroxide natuurlijk ;) . Denk maar eens aan H2O2.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Reductie

Chloorperoxide dus? merci

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Reductie

Ik had toch wel 4.5/15 voor die taak lekker merci e mannen

Reageer