Corrosie bij RVS

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Corrosie bij RVS

Afbeelding Heeft iemand ervaring met versnelde corrosie met rvs 316L. Er is na twee weken al ernstige corrosie schade aan het materiaal geconstateerd, terwijl met het zelfde produkt (was suspensie uit een ontzwavelingsinstallatie) later in het transporttraject ook 316L gebruikt wordt wat al 10 jaar draait zonder enige vorm van corrosie schade. De temperaturen liggen rond de 40C en later in het traject rond 25C. Het begin en eind is wel galvanisch gescheiden door het gebruik van PVC. Ik ben zeer onaangenaam verrast door de enorme corrosiesnelheid. pH vloeistof is ca 4 tot 5 pH, met kort uitschieters naar onderen tot ca 2,5 pH. 316L is juist gekozen om de zuur- en zoutwaterbestendigheid. Andere vraag is hierin ook bestaat er ook een CAS nummer van wassuspensie uit zo'n installatie. ;)

Berichten: 311

Re: Corrosie bij RVS

Zwavel kan 'sulfide stress cracking' veroorzaken door H2S (klein stukje op wikipedia). Zuur- en zoutwaterbestendigheid heeft hier geen invloed op; slechts de 'stress' in het staal zelf.

Berichten: 127

Re: Corrosie bij RVS

Ik heb het idee dat je materiaal niet passief genoeg is geweest. En bij gebruik van reducerende vloeistoffen zal ook geen passivatie mee optreden. De roestbestendigheid is gebaseerd op de (chroom) oxidelaag. Het andere verschijnsel van galvainsche corrosie zal niet aan de orde zijn door het gebruik van PVC. Maar controleer ook of er niet bijvoorbeeld andere leidingen tegen je RVS aanzit. Ook een aardedraad kan deze elende veroorzaken.

Succes ermee

Berichten: 4

Re: Corrosie bij RVS

Afbeelding Bedankt voor de reactie.

Wat electro corrosie betreft de leiding hangt vrij tussen de absober en de meetsonde. Er is een ondersteuning aangebracht (ook in RVS) om contact corrosie te voorkomen. De ondersteuning is vastgemaakt aan de trapconstructie rondom de absorber, de absorber zelf is koolstofstaal en berubberd. Het kan zijn dat er tussen de trapconstructie en de absorber geen goed elecktrische verbinding is, ik zal het in ieder geval nalopen. Ik neem aan dat om electro corrosie te voorkomen een goede electrische verbinding essentieel is. Inmiddel is de leiding gedemonteerd en er zitten groot aantal kleine putjes in, net alsof ze met een tandartsboortje gemaakt zijn, scherp en zeer plaatselijk. Absortie vloeistof is ingedikt zeewater met kalk en gips delen, kan het hier dan toch om chloor corrosie gaan? 316L wordt aangeprezen aan zuur en zeewater bestendig maar er zal vast geen ingedikt zeewater mee bedoeld worden. ;)

Berichten: 4

Re: Corrosie bij RVS

Afbeelding Wat passiveren betreft, hoe weet ik dat het goede proces gebruikt wordt , de juiste temperatuur en de juiste zuren?. Het materiaal wordt geleverd met certificaten geldt dit ook voor zo'n beits/passiverings proces? ;)

Berichten: 127

Re: Corrosie bij RVS

De putjes geven mij het gevoel veroorzaakt te zijn door enerzijds het hoge chloride gehalte en anderzijds de lage pH. Maar het feit dat het plaatselijke putjes zijn, kan ook aanleiding zijn om je leverancier aan te spreken. Ik doel daarbij op slecht materiaal.

Ondanks dat 316 beter geschikt is om zuur en chloride houdende materialen mee te transporteren, blijkt het (uit ervaring) niet altijd te werken voor hogere concentraties.

Berichten: 3

Re: Corrosie bij RVS

Wellicht leidingsnelheid verhoogd?

Wat zijn de Cl- concentraties?

Berichten: 2

Re: Corrosie bij RVS

Dat 316L tegen chloor kan betwijfel ik sterk.

Als de pH lager is dan vroeger , kan het dan niet gaan om vrije Cl ?

Putcorrosie kan ook door een lokale anode of een punt omgeven door een kothodisch veld ontstaan zijn.

Reageer