[scheikunde] azijnzuur - diethylether

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 31

[scheikunde] azijnzuur - diethylether

Hallo,

we hebben op school een proef moeten doen waarbij azijnzuur wordt opgelost in diethylether en water. Nu moeten we de intermoleculaire krachten hiervan bespreken. Hetgeen ik mij afvraag is waar de waterstofbruggen liggen en welke krachten er nog werken.

Indien iemand mij kan helpe zou dat heel vriendelijk zijn

Bedankt

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] azijnzuur - diethylether

Azijnzuur: C=O groep is een H-brug acceptor, -OH groep een donor en een (zwakke) acceptor.

Diethylether: C-O-C groep is een (zwakke) H-brug acceptor.

Water: O-H groep is een donor en een acceptor.

Met deze gegevens moet je wel wat interacties kunnen identificeren, waarbij je wel op de geometrie van de moleculen moet letten: passen de moleculen wel "in elkaar" bij vorming van een H-brug?)..... succes! ;)

Berichten: 45

Re: [scheikunde] azijnzuur - diethylether

err... hoe kan C=O een waterstofbrug vormen? :S :S

Mij is ook geleerd dat alleen de elementen N, F en O waterstofbruggen kunnen vormen :S.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] azijnzuur - diethylether

Bart Jac schreef: err... hoe kan C=O een waterstofbrug vormen? :S :S

Mij is ook geleerd dat alleen de elementen N, F en O waterstofbruggen kunnen vormen :S.
Nou, een C=O heeft toch een O die als acceptor kan dienen?

Overigens geldt die F-H O-H N-H als donor regel omdat de polarisatie van die bindingen sterk is, en de afstand kort. Voor de acceptor geldt iets dergelijks, maar daar wordt ook een л-systeem of een halogenide (geladen) vaak als goede acceptor gezien.

Sommige reputabele mensen in dit veld vinden ook C-H een waterstofbrug donor. Daar ben ik er geen van (noch reputabel, noch gelover in C-H donoren).

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] azijnzuur - diethylether

Bart Jac schreef:err... hoe kan C=O een waterstofbrug vormen? :S :S

Mij is ook geleerd dat alleen de elementen N, F en O waterstofbruggen kunnen vormen :S.
Je mist nog wat basis-chemiekennis zo te zien.... waterstofbruggen zijn er in vele soorten en vormen! Om een idee te krijgen kan je deze topic eens doorlezen -> klik!
Sommige reputabele mensen in dit veld vinden ook C-H een waterstofbrug donor. Daar ben ik er geen van (noch reputabel, noch gelover in C-H donoren).
Het is inderdaad allemaal een kwestie van definitie... met name van bindingsafstanden en ladingsverdelingen tussen het waterstofatoom, het donerende atoom en de acceptor. Toen ik het boek "An Introduction to Hydrogen Bonding" van George A Jeffrey uithad, duizelde het me van het aantal verschillende soorten waterstof-bruggen! ;)

Berichten: 45

Re: [scheikunde] azijnzuur - diethylether

Dan is er bij ons op school toch een fout gemaakt :S Wij kregen te horen dan N, F en O de enige atomen zijn die waterstofbruggen kunnen vormen :S

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] azijnzuur - diethylether

Nou, een C=O heeft toch een O die als acceptor kan dienen?
Er is op jouw school geen fout gemaakt, jij moet alle posts goed lezen :)

ps: ":S" kan je hier op het forum vervangen door :P of ;)

Berichten: 45

Re: [scheikunde] azijnzuur - diethylether

Ik weet dat N, F en O waterstofbruggen kunnen vormen.

Maar ik bedoel, jij zegt dat sommige mensen zeggen dat C-H ook als waterstofbrug functioneerd. Dit hebben wij nooit geleerd. Alleen de atomen N,F en O. Dat wou ik er mee zeggen.

Berichten: 31

Re: [scheikunde] azijnzuur - diethylether

Pf ik snap er nog niks van ;)

Kan er niemand die waterstofbruggen even uittekenen? En zijn de waterstofbruggen niet de enige intermoleculaire krachten die er in dit geval zijn?

Merci

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] azijnzuur - diethylether

Maar ik bedoel, jij zegt dat sommige mensen zeggen dat C-H ook als waterstofbrug functioneerd. Dit hebben wij nooit geleerd. Alleen de atomen N,F en O. Dat wou ik er mee zeggen.
Dat zei rwwh, niet ik (al ben ik het wel met hem eens).

Wat ze jullie op school leren is prima, want in een eerste orde benadering geldt ook dat N, O en F de "enige" H-acceptors zijn.... pas als je "dieper" kijkt blijkt het verhaal toch wat uitgebreider te zijn!
Senne schreef:Pf ik snap er nog niks van :P

Kan er niemand die waterstofbruggen even uittekenen? En zijn de waterstofbruggen niet de enige intermoleculaire krachten die er in dit geval zijn?

Merci
Het zijn in ieder geval veruit de sterkste krachten in dit geval! ;)

Voor vele voorbeelden van getekende waterstof-bruggen hoef je alleen maar te afbeelding-Googlen op "hydrogen bond donor acceptor"!

Berichten: 31

Re: [scheikunde] azijnzuur - diethylether

Dus als ik het goed begrijp zijn de waterstofbruggen dan ook de reden waarom azijnzuur in water oplost ;)

Maar waarom lost azijnzuur dan op in diethylether, want hier zijn toch geen waterstofbruggen aanwezig?

Mijn leerkracht haalde ook aan dat er ion-dipool interacties zijn??? :P

Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] azijnzuur - diethylether

Er zijn vele definities van "waterstofbrug". Het belangrijkste om te onthouden is dat een waterstofbrug een sterke dipool heeft die (doordat hij heel klein is en niets anders om zich af te schermen) heel dicht bij een negatieve lading of een andere dipool kan komen. Vooral als die andere lading of dipool dan klein is, is de interactie-energie gigantisch in vergelijking met andere inter-moleculaire (niet covalent gebonden) interacties. Soms wel 20-25kJ/mol voor een enkele waterstofbrug.

Om je dit voor te stellen moet je je realiseren dat de bindingsafstand tussen een O en een H kleiner is dan 0.1nm, terwijl de Van der Waals straal van een O atoom al 0.14nm is. Het H atoom steekt daarom maar een heel klein beetje uit! Het gaat dus bijna om een sterke dipool binnen in een zuurstofatoom! En de interactie is zo sterk, dat een gewone O-H...O waterstofbrug ca 0.265nm lang is (O...O afstand). En een hele sterke waterstofbrug (bijvoorbeeld tussen een carbonzuur en een water) kan wel 0.255nm worden. Dat is heel veel kleiner dan tweemaal de Van der Waals-straal van O!

Een mogelijke andere definitie van een waterstofbrug is dat het waterstofatoom tussen twee kleine atomen inzit die allebei wel een stukje van dat waterstofatoom willen hebben. Dan wordt het een soort "drie-atoombinding". Dit is een veel vager begrip.

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] azijnzuur - diethylether

Dus als ik het goed begrijp zijn de waterstofbruggen dan ook de reden waarom azijnzuur in water oplost  ;)
klopt!

Maar waarom lost azijnzuur dan op in diethylether, want hier zijn toch geen waterstofbruggen aanwezig?
De zuurstof in diethylether is een zwakke waterstof-brug acceptor:

Afbeelding

De rode lijn geeft de waterstof-brug aan.

Het ion-dipool verhaal is afdoende verklaard door rwwh! :P

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] azijnzuur - diethylether

[muggezift op de vrijdagmiddag]

Herman, da's dimethylether.

[/muggezift op de vrijdagmiddag]

Niet dat het voor het idee van de H-brug wat uitmaakt natuurlijk!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] azijnzuur - diethylether

[vrijdagmiddag-geen-zin-er-op-in-te-gaan-mode]

Je hebt gelijk Maarten ;)

[/vrijdagmiddag-geen-zin-er-op-in-te-gaan-mode]

Reageer